• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

ازندریان به قطب صنعت استان همدان تبدیل می‌شود

  • کد خبر : 196542
  • 18 شهریور 1402 - 11:36
ازندریان به قطب صنعت استان همدان تبدیل می‌شود
شهر ازندریان با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌ها مهم بخصوص در بخش سیلیس، فرش دست‌بافت و خیاطی می‌تواند یکی از سرآمدترین شهرهای صنعتی و اقتصادی کشور و خاورمیانه به شمار رود.

به گزارش عصر همدان؛ ازندریان شهری بالغ بر حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دومین شهر، شهرستان ملایر محسوب می شود و دارای بیش از ۵۰ کارخانه سیلیس فعال می باشد که توانسته در این مدت تاثیر بسزایی در جهت دگرگون کردن چهره اقتصادی منطقه و استان  همدان ایفا نماید.

مهندسان، بازرسان و کارشناسان خبره صنعت و معدن و تجارت کشور پس از بازدیدهای لازم  و بررسی های به عمل آمده از ناحیه صنعتی ازندریان به این مهم دست یافتند که با توجه به وجود و تولید مواد اولیه شیشه (ناحیه صنعتی سیلیس ازندریان ) و تصمیمات اتخاذ شده  از سوی مسئولان، احداث شهرک شیشه را یکی از نیازهای اساسی و ضروری منطقه ازندریان دانسته اند تا اینکه چند سال پیش بزرگترین شهرک صنعتی شیشه کشور به نام شهرک صنعتی امام رضا (ع) واقع در جاده تویسرکان کلنگ زنی و افتتاح شد و در حال حاضر نیز که در حال فعالیت و تولید است ازندریانی ها بیشترین سهام داران این شهرک ها به شمار می رود.

ازندریان  پتانسیل های زیادی برای صنعتی تر شدن را دارد که علاوه بر ناحیه های صنعتی، دارای صنعت و اقتصاد دیگری از جمله کارگاه های تولیدی پوشاک (لباس) ، فرش‌های دست بافت (که با پیگیری های لازم از سوی اعضای شورای اسلامی شهردر دوره پنجم به ثبت رسید)، کار گاه های مروار بافی، کشاورزی و دامپروری می باشد که باید بسترهای لازم را در جهت پیشرفت وتوسعه آن فراهم نمود .

پس با کمی تامل می توان گفت ازندریان قطب صنعت استان همدان و شهرستان ملایر به شمار می رود  و امروزه ده ها کارخانه سیلیس ، کارگاه های تولیدی پوشاک در ازندریان با توان بخش خصوصی  درحال فعالیت اند، اما بسیاری از آنها بخاطر مشکلات مالی فراوان ، نداشتن نقدینگی و سختگیری شرکت های خدمات رسان در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل قرار دارند، یا به انبار تبدیل شده اند و اگر فعالیت می کنند با کمترین ظرفیت ها تولید و با حداقل نیروی انسانی در حال فعالیت اند و تعدادی نیز در انتظار حکم دادگاه برای پلمب یا مزایده به نفع بانک ها هستند.

مدیران و تولدکنندگان توانمند و پرتلاش  ناحیه های صنعتی ازندریان (سیلیس، پوشاک، فرش بافی، مرواربافی، کشاورزان و دامداران) نیازمند توجه مسئولان در خصوص ارائه تسهیلات بانکی با سود(بهره بانکی) کم و ایجاد زمینه های لازم در جهت رونق و توسعه و پیشرفت شهرازندریان و ناحیه های صنعتی آن هستند.

حال با توجه به اینکه دولت انقلابی در بیاناتش گفت :بطور جد از صنعت داخل حمایت می کنم و یکی از اهداف دولت انقلابی حمایت از صنعت های تعطیل و نیمه تعطیل جهت راه اندازی و بازگشت به چرخه تولید است  پس بایستی همه امکانات را بسیج کرد تا چرخه تولید متوقف نشود ودر بهبود کیفیت و صادرات محصولات تولیدی پیشتاز بود و دراین میان اگر واحد صنعتی و معدنی کارنکند علایم حیاتی خود را ازدست خواهد داد.

و لیکن رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بهایی به شهرک های صنعتی، صنایع دستی  و غیره نداده. آیا مسیولین ذی ربط می دانند در ازندریان چنین تولیدی های موجود است؟ با توجه به این که ازندریان را باید به عنوان یک شهرستان جدید شناخت، آیا آمده اند و مشکلات شهرک های صنعتی و کارگاه های دولتی را بررسی نموده اند؟ با توجه به اینکه ازندریان به عنوان قطب اقتصادی ملایر نه؟ بلکه استان به شمار می رود چه برنامه هایی را در جهت رشد، رونق و توسعه این شهر صورت گرفته است؟ آیا منتخبان مردم در مجلس شورای شورای اسلامی در سالیان متمادی که در مجلس حضور داشته اند به دنبال ارتقاء، پیشرفت،  توسعه و حمایت از شهر ازندریان و صنعت این شهر بوده اند؟ پس مسئولان ذی ربط باید رایزنی های لازم در جهت استاندارد د سازی ،توسعه ،رونق و پیشرفت  ناحیه های صنعتی استان همدان به ویژه  شهرستان ملایر و ازندریان  را انجام دهند.

درحالی که انتظار می رود مدیران ارشد شهرستان ملایر و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درجلسه شورای اداری شهرستان گامی در جهت توسعه این شهر اعم از اداری، صنعتی برنتافته و  نامی از بزرگترین شهر ملایرازندریان و نیازمندی های این شهر در زمینه های عمرانی و صنعتی و سیاسی نمی رود. نگارنده پیشنهادهایی را بیان می کند جهت اطلاع مسئولین:

۱-  حمایت همه جانبه نمایندگان و مسئولان استان و شهرستان جهت تسریع در روند ناحیه صنعتی پوشاک ازندریان و پیگیری جهت تخصیص تسهیلات بانکی با بهره کم از این قشر زحمت کش در صنعت پوشاک

۲-  تخصیص اعتبار برای توریستی کردن بزرگترین پارک توریستی تفریحی (جنگل طبیعی) غرب کشور

۳- تخصیص اعتبار برای تشویق کشاورزان در جهت مکانیزه (آبیاری قطره ای و بارانی ) کردن زمین های کشاورزی با توجه به کمبود آب

۴- رایزنی برای سهولت در پرداخت به موقع پول گندم کشاورزان در موعد مقرر و با حداقل ترین زمان ممکن که عدم پرداخت  به موقعپول گندم کشاورزان که به یکی از دغدغه های اساسی این قشر زحمت کش تبدیل شده است

۵- پیگیری جهت  تخصیص اعتبار برای احداث دانشگاه اعم (ملی یا دولتی ، آزاد و پیام نور)

۶-  نبود سرمایه گذار در ناحیه صنعتی و همچنین توسعه شهر ازندریان اعم عمرانی ،آبادانی و سیاسی

۷- ارتقاع شهر ازندریان از شهر به بخش، شهرستان یا افزایش ادارات خدمات رسان در این شهر  که یکی از دغدغه های مهم همه اقشار این شهر با توجه به کمبود ادارات خدمات رسان  به شمار می رود

۸-  پیگیری جهت روکش آسفالت ورودی شهر ازندریان و روشنایی بلوار ورودی شهر ( از تقاطع غیر همسطح تا میدان کنگرلیگ در حوزه و اختیارات اداره راه و ترابری است)

۹_ احداث راه ارتباطی شهر ازندریان و روستای علی آباد دمق که می‌تواند منجر به پیشرفت و توسعه این شهر و روستا شود را می‌توان از معدود نیازهای مهم این شهر عنوان کرد.

احسان غفاری

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=196542
  • دیدگاه‌ها برای ازندریان به قطب صنعت استان همدان تبدیل می‌شود بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.