• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5

تعلیم و تعلم عبادت است

  • کد خبر : 215424
  • 13 اردیبهشت 1403 - 20:31
تعلیم و تعلم عبادت است
پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) فرمود: آموختن و آموزاندن هردو عبادت است،جایی دیگر فرمود من معلم مبعوث شده‌ام، و این جایگاه اصلی معلم است و این جایگاه با عظمتی است که پیام‌آور مهر، خود را معلمی می‌داند که رسالتش معلمی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ آموختن، موهبتی است که خدا اسباب آن را در وجود آدمی به ودیعه نهاد که بیاموزد و با آموختن اشرفیت خود برمخلوقات را به بروز و ظهور رساند چرا که انسان با آموختن است که بهره میگیرد از تمام اسبابی که مسیر حرکت او به سوی آرامش وکمال و رستگاری را فراهم می‌کند آموختن می‌تواند معنویت را و معنا را برای انسان حاصل کند.
انسان به سبب آموختن از روز اول زندگیش آنچه برای ادامه حیات لازم دارد را فرا می‌گیرد.
انسان از محیط می‌آموزد از جامعه درس می‌گیرد. از اطرافیان الگو می‌پذیرد و روند رشدش را طی می‌کند تا درنهایت این رشد از قبل از تولد تا آخرین روزهای عمر او را همراهی می‌کند هم جسمش و هم روحش در مسیر رشد قرار می‌گیرد می‌آموزد و می‌آموزد الگو می‌گیرد و الگو می‌دهد همچنین تا درنهایت به سر مقصد مقصود برسد.
بارها بر اهمیت کسب دانش بر همگان درتمام عرصه‌ها ودرتمامی زمان‌ها و مکان‌ها دارد، و این وجود نازنین خود را معلم می‌داند معلمی که وظیفه‌اش آگاهی‌بخشی، هدایت مردم و نجات انسان‌ها از گمراهی و تاریکی و راه ناشناسی است.
با وجود تمام سختی‌ها و مصیبت‌ها مهاجرت‌ها، تحریم‌ها، تهدید‌ها، تمسخر بیخردان سفیه اندیشه اما باز این مسیر را با اشتیاق طی می‌کند تا پای جان به رسالت معلمی اخلاق، در زمانه بی اخلاقی‌های جاهلانه مجاهدت می‌کند و لحظه‌ای دریغ نمی‌ورزد، تا آنجا که خداوند عالم او را
هم بشارت می‌دهد وهم بازمی‌دارد که نگران مباشد از ندانستن مردمی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای آنان محزون است محزون جهالتشان محزون اینکه در کفرشان باقی بمانند ومی‌فرمایید:
وَلاَ یَحْزُنْکَ الَّذِین‌َ یُسَارِعُون‌َ فِی‌ الْکُفْرِ اِنَّهُم‌ْ لَن‌ْ یَضُرُّوا اللهَ شَیْئاً یُرِیدُ اللهُ أَلاَّ یَجْعَل‌َ لَهُم‌ْ حَظّاً فِی الاْ‌خِرَه‌ِ وَلَهُم‌ْ عَذَاب‌ٌ عَظِیم‌ٌ. (آل عمران ۱۷۵)
شتاب ورزیدن برخی در کفر تو را اندوهگین نسازد. آنان به خداوند آسیبی نمی‌رسانند وخداوند می‌خواهد تا آنان بهره‌ای در آخرت نداشته باشند و برای آنان عذاب بزرگی درکار است‌.
وهمچنین جای دیگری می‌فرماید
یَا أَیُّهَا الرَّسُول‌ُ لاَیَحْزُنْکَ الَّذِین‌َ یُسَارِعُون‌َ فِی‌الْکُفْرِ مِن‌ْ الَّذِین‌َ قَالُوا آمَنَّابِأَفْوَاهِهِم‌ْ وَلَم‌ْ تُؤْمِن‌ْ قُلُوبُهُم‌. (مائده‌۴۱)
اگر کسانی کفر ورزیدند، کفر آنان تو را
ناراحت نکند، بازگشت آنان به سوی ماست و ما آنان را به آنچه انجام داده‌اند آگاه خواهیم کرد.
وَلاَ یَحْزُنْکَ قَوْلُهُم‌ْ ِن‌َّ الْعِزَّه‌َ للهِِ جَمِیعاً هُوَ السَّمِیع‌ُ الْعَلِیم‌ُ. (یونس: ۶۵)
سخن آنان تو را ناراحت نکند، عزت تماما برای خداست و او شنونده آگاه است.
و این وجود نازنین پیامبری است که حتی دلسوزانه برای ایمان آوردن و رشد دادن آگاهی افراد چنان می‌کوشد که ممکن است جانش به خطر بیافتد و خدا چنان می‌فرماید
لَعَلَّکَ بَاخِع‌ٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنِین‌َ، اِن‌ْ نَشَأْ نُنَزِّل‌ْ عَلَیْهِم‌ْ مِن‌ْ السَّمَاءِ آیَه‌ً فَظَلَّت‌ْ أَعْنَاقُهُم‌ْ لَهَا خَاضِعِین‌َ، (شعراء: ۳، ۴)
شاید تو از این که مشرکان ایمان نمی‌آورند خود را تباه‌سازی‌، اگر بخواهیم‌ معجزه‌ای از آسمان بر آنان فرود می‌آوریم تا در برابر آن‌گردن‌هایشان خاضع گردد.
حالا این شخصیت عظیم که وصفش را نتوانند ونتوانیم.
الگویی برای معلمان است معلمی بی‌نظیر
معلمانی که سال‌ها پیوسته برای آموزش دادن نسلی که آینده ساز‌اند همواره می‌کوشند، از این جهت است که معلمی را شغل انبیا دانسته‌اند.
روز معلم روز ارزش‌های است که آرمانش ارزشمندی تمامی انسان‌هاست و در نهایت رساندن انسان‌ها به تعالی وکمال.
سالروز شهادت معلم شهید مرتضی مطهری را روز معلم نام نهاده‌اند
معلمی مجاهد، مبارزی راستین و حقیقت جویی که عمرش صرف این مسیر بود او اعتقاد داشت که انقلاب ایران تنها علیه استبداد سیاسی یا اقتصادی نبود بازگشت به هویت اسلامی خود واقعی و روح جمعی این مردم بود یعنی قرآن.
و این نگاه یک معلم به تمام معناست، معلمی آزاد اندیش و پویا معلمی که به معلمی عشق می‌ورزد.

حسین درخشنده

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215424
  • دیدگاه‌ها برای تعلیم و تعلم عبادت است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.