• امروز : دوشنبه - ۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 27 May - 2024
4
اجاره‌بها در بهار؛

کارگری که اجاره خانه‌اش بیشتر از حقوقش است

  • کد خبر : 209310
  • 23 دی 1402 - 8:01
کارگری که اجاره خانه‌اش بیشتر از حقوقش است
شهر بهار اخیراً با معضل افزایش سرسام‌آور اجاره خانه‌ها مواجه شده است، تا جایی که در یک سال اخیر نرخ اجاره بها منزل مسکونی تا چهار برابر در برخی مناطق شهر افزایش داشته است، خبرنگار عصر همدان در بین مردم حاضر شد تا علت را جویا شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ شهر بهار اخیراً با معضل افزایش سرسام‌آور اجاره خانه‌ها مواجه شده است، تا جایی که در یک سال اخیر نرخ اجاره بها منزل مسکونی تا چهار برابر در برخی مناطق شهر افزایش داشته است، خبرنگار بهارانه در بین مردم حاضر شد تا علت را جویا شود.

یکی از شهروندان می‌گوید: تا شهریور سال گذشته ماهیانه ۷۰۰هزار تومان اجاره بهای منزل را پرداخت میکردم که نرخ اجاره آن از اول مهر پارسال به میزان ۲ میلیون تومان افزایش یافت و در مهر امسال به ۴ میلیون افزایش پیدا کرده است.

شهروند دیگری که در مسکن مهر ساکن است می‌گوید: تا دوسال پیش نرخ اجاره‌بها در مسکن مهر بسیار پائین بود اما از دوسال گذشته با افزایش قیمت مواجه هستیم.

شهروند دیگری می‌گوید: افزایش اجاره‌بهای ناگهانی منزل مسکونی در شهر بهار، موجب افزایش چند برابری اجاره‌بهای واحدهای تجاری کوچک مثل مغازه‌ها شده است که این افزایش قیمت تا پنج برابر اجاره سال گذشته در عرض یک‌سال در برخی مغازه‌ها مشاهده می‌شود.

یکی از متصدیان بنگاه‌های معاملات ملکی می‌گوید: افزایش قیمت خرید و فروش‌ منزل مسکونی و حتی زمین خانه در شهر بهار باعث ایجاد التهاب در بازار اجاره‌بها نیز شده است که علت اصلی آن ناشی از ورود حجم بالای نقدینگی حاصل از فروش خوب سیب زمینی کشاورزان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است و البته تورم جاری کشور را نیز بی‌تأثیر نباید دانست.

شهروند دیگری می‌گوید: ماهیانه مبلغ ۹ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنم که نیمی از آن‌را بابت کرایه خانه پرداخت می‌نمایم که با باقی مانده حقوقم باید ۳۰ روز، امورات جاری را بگذرانم که واقعا بسیار سخت است.

به‌نظر می‌رسد ورود حجم بالای نقدینگی در دوسال متوالی از سود فروش سیب زمینی و محصولات کشاورزی دیگر که شغل اصلی ساکنان شهرستان است، بسیار تأثیر گذار در افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن بوده است؛ چراکه افزایش تقاضا و کمبود عرضه باعث گرانی قیمت‌ها می‌شود.

همچنین مهاجرت از روستاهای اطراف به شهر بهار و مهاجرت معکوس عده‌ای دیگر به بهار، ودرعین حال عدم الحاق خانه‌های جدید به بافت شهری، نیز از علل اصلی گرانی هستند.

البته این معضل در شهر همدان نیز در دوسال گذشته کاملاً مشهود بوده است، چراکه همدان نیز همانند بهار متأثر از تأثیرات ذکر شده است.

مسکن ملی هم پس از دوسال هنوز در مرحله تفکیک زمین و الحاق به زمین‌های شهری است و فقط یک پروژه ۱۲۰ واحدی در مرحله فونداسیون در حال اجرا است، که باید دید بالاخره مسئولین در شهرستان بهار چه چاره‌ای می‌اندیشند؟

ناگفته نماند که رشد بیش از حد بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح شهر و نبود نظارت بر قیمت گذاری نیز، منجربه این افزایش قیمت در حوزه مسکن شده است.

برای درک بهتر میزان افزایش قیمت مسکن در بهار، می‌توانید قیمت‌های مسکن در بهار را با بعضی از مناطق تهران ، مانند چیتگر مقایسه نمایید که تفاوت چندانی ندارد.

آیا واقعاً متولیان مسکن در شهرستان، چقدر دغدغه مهار تورم اجاره بها را دارند؟ کارگری که نیمی از حقوق خود را صرف اجاره بها می‌نماید، چگونه می‌تواند با مبلغ باقی مانده حقوق، امرار معاش کند؟

انتهای پیام/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209310
  • دیدگاه‌ها برای کارگری که اجاره خانه‌اش بیشتر از حقوقش است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.