• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

گلایه مردم از بی‌کیفیتی نان و اعتراض نانوایی ها به توزیع آرد نامناسب

  • کد خبر : 83249
  • 19 شهریور 1399 - 11:12
گلایه مردم از بی‌کیفیتی نان و اعتراض نانوایی ها به توزیع آرد نامناسب

نان، قوت غالب بسیاری از مردم شهرستان با صفا و سنتی اسدآباد است که سفره آنان را زینت داده و حرمتش را نگاه می دارند و نان را مایه ی برکت زندگی خود می دانند. اما این روزها مردم از وجود نان بی کیفیت در شهرستان گلایه دارند و از سوی دیگر متصدیان نانواها به […]

نان، قوت غالب بسیاری از مردم شهرستان با صفا و سنتی اسدآباد است که سفره آنان را زینت داده و حرمتش را نگاه می دارند و نان را مایه ی برکت زندگی خود می دانند. اما این روزها مردم از وجود نان بی کیفیت در شهرستان گلایه دارند و از سوی دیگر متصدیان نانواها به تأمین آرد نامناسب معترضند.

به گزارش عصر همدان، روز جمعه ۸ اسفند سال ۹۸ همزمان با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور، قیمت نان در استان همدان و به تبع در شهرستان اسدآباد افزایش یافت.

در واقع نان، قوت غالب بسیاری از مردم شهرستان اسدآباد است که سفره آنان را زینت داده و جای بسیاری از مواد غذایی با ارزش و مقوی را می‌گیرد.

با افزایش قیمت نان به عنوان غذای اصلی هر خانواده، می‌توان گفت حداقل کیفیت و مرغوبیت آن کمترین انتظار و توقع مردم است؛ حال که برای گرانی نان صدایشان به جایی نمی‌رسد، پس حداقل انتظار همین با کیفیت بودن نان است و متأسفانه آن هم بی کیفیتی تر از همیشه به سفره های خانه‌هایشان می‌رسد.

در این راستا چندی پیش هم کمیته تعزیرت آرد و نان شهرستان به ریاست فرماندار برگزار و تنها به چند مصوبه بدون اجرا ختم شده است، اگر به کف بازار نانوایی‌ها و نان موجود در سوپرمارکتی ها نگاهی بیندازیم، به بی کیفیت نان ذعان پیدا می‌کنیم.

در این زمینه برخی از شهروندان با گلایه از کیفیت نان اینگونه می‎گویند: قیمت نان که گران شد، مسئولان در چند خبر گفتند به دنبال بالا بردن کیفیت نان، قیمت ها بالا رفته اما در عمل خبری از کیفیت نیست.

شهروند دیگری که نانش را از سوپرمارکت تهیه می‌کند، می گوید: نان تازه در نانوایی یا نان در سوپرمارکتها فرقی نمی‌کند چرا که هر دو بی کیفیت هستند، پس وقت تلف کردن است که در صف نانوایی هم بایستم.

خانمی می‌گوید دکتر رفتم تأکید کرد که نان سبوس دار بخور، اما نمی‌دانم آقای دکتر در این شهر زندگی نمی‌کند که این توصیه را به ما دارد، آخر نان سبوس دار در این شهر کجا بوده!

او ادامه می‌دهند که اگر دنبال آن خوب هستیم باید نظارت بر آن همیشگی باشد که اینگونه نیست و نان بی کیفیت دست مردم می دهند.

یکی از متصدیان نانوایی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در تهیه نان خوب و مرغوب، چند مسئله مهم است و اصلی ترین آنها گندم و آرد مرغوب، تهیه خمیرمایه مناسب و نانوای ماهر است که بتواند نان خوب پخت کند.

همایی ادامه داد: برای تأمین آرد خوب دیر که بجنبیم و یا دسترسی به اینترنت که نداشته باشیم، باید آن را از دیگر شهرستان‌ها تأمین کنیم، حال ممکن است آرد آن منطقه بی کیفیت باشد و بارها شده که نتوانستیم آرد مرغوب را از دیگر شهرها بگیریم.

وی ادامه داد: شهرستان اسدآباد هم گندم با کیفیت دارد و هم در تنها کارخانه آن، آرد مناسب تولید می‌شود اما متأُسفانه کمتر نصیب نانوایی‌های اسدآباد کمتر می‌شود چرا که به صورت اینترنتی باید ثبت نام کنیم و اگر دیر بجنبیم، آرد بی کیفت دیگرها شهرستان‌ها گیرمان می افتد.

جباری یکی دیگر از متصدیان نانوایی در شهرستان است که از وضعیت اینترنت در روستا برای ثبت نام در سامانه آرد نان و تأمین آن گلایه دارد، می گوید: اگر آرد خوب به دست نانوا برسد، قطعا” نان خوب هم به دست مردم می رسد.

وی گفت: ما امروز برای تأمین نان اهالی روستا با مشکل تأمین آرد خوب مواجه ایم که برای این کار باید آرد را از شهرستان تأمین کنیم که در ثبت نام سریع آن در سامانه اینترنت در روستا جوابگو نیست.

در این زمینه احمدی یک کارشناسان صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار ما، نان را قوت غالب بسیاری از مردم شهر و خصوصا” محرومان خواند و اظهار کرد: متأُسفانه در سفره های بسیاری از خانواده‌های اسدآبادی فقط نان زیور سفره است، بنابراین باید نان با کیفیت بخورند که جای بسیاری از مواد غذایی بار ارزش غذایی را بگیرد.

محمد احمدی با اشاره به بی کیفیت بودن نان در اسدآباد، گفت: متأسفانه نان در این شهر سبوس دار نیست و همین کیفیت و ارزش غذایی نان را پایین می‌آورد.

وی با تأکید بر سالم سازی و کامل سازی نان در این شهرستان، گفت: چرا کیفیت نان یکی از موضوعات مهم اول تغذیه در شهر ما نیست و مسئولان از جمله فرماندار به آن اهمیت چندانی نمی‌دهد.

یک کارشناسان صنایع غذایی گفت: برای سبوس گیری از آرد آسمان را به ریسمان گره نزنیم، سازمان‌های متولی سلامت باید با حمایت از سبوس گیری به این مردم محروم خیانت نکنند.

وی ادامه داد: باید بهترین آرد با کیفیت بالا در اختیار نانوایان شهرستان قرار گیرد تا در پخت نان خوب و مرغوب مشکلی نداشته باشیم.

در این زمینه چندین بار با آقای کوروش نادریان رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان اسدآباد تماس گرفتیم که متأسُفانه پاسخگوی این رسانه نشدند.

رئیس اداره صمت شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه چه کسی می گوید نان در اسدآباد کیفیت ندارد، اظهار کرد: ما بهترین نان را در شهرستان داریم و نمی‌توانیم اسم بیاوریم کدام نانوایی نان با کیفیت دارد، اما نسبت به دیگر شهرستان‌ها نان خوب در این شهرستان پخت می‌شود.

رحیم قربانی در خصوص اینکه چرا نان سبوس دار در این شهرستان پخت نمی شود، گفت: در کشور ما کدام شهر نان سبوس دار پخت می‌شود که ما داشته باشیم، ثانیا” کارخانه تولید سبوس خوراکی در کشور کم است، و آن سبوسی که بیشتر تولید می‌شود، سبوس دامی است و نمی‌شود با آرد نان مخلوط شود.

وی با بیان اینکه تأمین آرد نان به صورت استانی است و از طریق سامانه انجام می‌شود، افزود: هر کدام از متصدیان نانوایی زودتر اقدام به ثبت نام در سامانه خرید آرد نان کنند، موفق به خرید آرد از کارخانه زرین اسدآباد می شوند.

رئیس اداره صمت شهرستان اسدآباد با بیان اینکه ما نباید فقط این را ببنیم که نانوایی خوب نان پخت نمی‌کند، بلکه در شهرستان در بسیاری از نانوایی‌ها نان خوب هم پخت می‌شود، افزود: نان سنگکی در همجواری پارک چی چی امام، خیابان کاشانی، محله حیدروند، شهرک شهرداری، و نان لواش در محله میدان، آب انبار، پشت بیمارستان، محله محمودبیگی، بلوار پاسداران کدام بی کیفیت هستند؟! البته شاید در روستاها نان بی کیفیت باشد اما در شهر نان بی کیفیت نداریم.

وی با بیان اینکه در خصوص ساعات کاری نانوایی ها شاید با مشکل مواجه باشیم اما به لحاظ کیفیت نان مشکلی نیست، افزود: البته بی کیفیتی نان تنها مربوط به آرد نمی‌شود و نوع خمیر و کار نانوا هم هم در آن دخیل است.

قربانی در پاسخ به این سؤال که نظارت بر نحوه پخت نان بر عهده کیست، گفت: بنده وظیفه ام این نیست که بروم به نانوا بگویم آرد چطور خمیرمایه بزند، چقدر وزن بیاید، ما تنها درصد وزن نان را نظارت می‌کنیم.

وی در خصوص نان های موجود در سوپرمارکت هم گفت: نان در سوپرمارکت‌ها با بهداشت است که باید آن را جمع آوری کند.

رئیس اداره صمت شهرستان اسدآباد گفت: مردم نانوایی بی کیفیت را از طریق www.124.ir به ما گزارش دهند و بعداز ۲۴ ساعت پاسخ خود را بگیرند.

نتیجه می‌گیریم که برای اینکه نان خوب و با کیفیت و مرغوب دست مردم برسد، اولا” باید زمینه را برای نانوایی در تأمین آرد نان مناسب و با کیفیت فراهم کنیم، به فرض مثال اگر آرد نان اسدآباد خوب است، پس با یک اطلاع رسانی دقیق زمان ثبت‌نام در سامانه برای آرد را به نانوایی های شهرستان گزارش کنیم، اینترنت را تقویت کنیم تا متصدیان نانوایی گلایه ای برای تأمین آرد نداشته باشند، و اما نظارت بر نانوایی‌ها در حد یک کمیته تعزیرات و یک جلسه، صورتجلسه و مصوبه های بدون اجرا باقی نماند، نظارت بر عمل باشد. و برای تقویت کار نانوا کلاس‌های آموزشی از طریق اداره صمت برگزار شود.

و نکته ای مهم اگر مردم نان را از یک نانوایی بی کیفیت می‌بینند، آن را گزارش دهند که البته برخورد قاطع مسئولان هم نیاز است.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=83249
  • دیدگاه‌ها برای گلایه مردم از بی‌کیفیتی نان و اعتراض نانوایی ها به توزیع آرد نامناسب بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.