• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

پیگیری رسانه‌ای حل مشکل آب آشامیدنی ۲ روستای نهاوند

  • کد خبر : 195988
  • 13 شهریور 1402 - 9:21
پیگیری رسانه‌ای حل مشکل آب آشامیدنی ۲ روستای نهاوند
مشکل آب دو روستای نهاوند که به دلیل کاهش بارش باران ایجاد شده است با لایروبی و حفر چاه جدید در حال حل شدن است.
به گزارش عصر همدان،چند سالی است که با کاهش ریزش‌های جوی مشکلاتی در تأمین آب آشامیدنی برای برخی از روستاهای نهاوند ایجادشده است.

متأسفانه باوجود شرایط بارش‌های نامناسب استفاده از منابع آب موجود نیز مدیریت نمی‌شود و سرانه مصرف هم بسیار بالاتر از متوسط جهانی است.

شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان به‌عنوان پرآب‌ترین منطقه استان در سال‌های اخیر با مشکلاتی در برخی مناطق مواجه شده است که زنگ خطر کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی را برای همگان به صدا درآورده است.

با وجود کاهش بارش‌ها، استفاده نکردن از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی و بهره بردن از روش‌های سنتی که باعث هدر رفت آب نیز می‌شود بر مشکل کمبود منابع آبی افزوده است.

ساخت سد گرین به‌عنوان تأمین‌کننده آب کشاورزی و شرب و صنعت شهرستان نیز چند سالی است که هنوز به اتمام نرسیده است.

در دو سال اخیر تکمیل این پروژه سرعت خوبی گرفته است و سه بانک عامل کار تأمین بودجه این طرح ملی را در قالب ماده ۵۶ انجام می‌دهند.

مردم امیدوارند با تکمیل این سد مشکلات آب آشامیدنی این شهرستان تا حد زیادی حل شود

 

دو روستای «عشوند» و «کرک سفلی» از توابع شهرستان هستند که اهالی آن‌ها با ارسال پیام‌های زیادی از بی‌آبی و کمبود آب آشامیدنی در این مناطق گلایه کردند و خواستار رفع این مشکل شدند.

بختیاری فر مدیرکل آب و فاضلاب استان همدان در پاسخ به درخواست اهالی روستای عشوند گفت: پیمانکار کف شکنی چاه دستی موجود در این روستا چند روزی است که مشغول به کار است.

وی ادامه داد: این پیمانکار قول داده ظرف ۲ ماه آینده کار را تمام کند و مشکل این روستا حل شود.

بختیاری فر افزود: حتی ما برای اینکه آب چاه دستی موجود که حدود یک ونیم لیتر آبدهی دارد را از دست ندهیم حفر را از میله جدید شروع کردیم که از طریق کوره به هم وصل کنیم.

وی ادامه داد: برای کمک به مردم و تأمین آب موردنیاز این روستا با تانکر نیز آب‌رسانی در این منطقه انجام می‌شود.

مدیرکل آب و فاضلاب استان گفت: متأسفانه در این منطقه کلیه چشمه‌های کشاورزی اکثراً یا خشک شدند یا بسیار کم آب هستند به‌طوری‌که باغات آن‌ها در سال جاری آبی نخورده‌اند حال طبق نظر کارشناس امور حفاری را انجام می‌دهیم.

دهپهلوان مدیر آبفای نهاوند نیز در این خصوص گفت: کف شکنی و لایروبی چاه آب این روستا با پیشرفت ۳۰ درصدی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این پروژه با اضافه کردن میله چاه دستی و حفر گالری و همچنین لایروبی و کف شکنی میله موجود چاه، مشکل تنش آبی جمعیت ۶۰۰ نفری روستای عشوند برطرف خواهد شد.

دهپهلوان افزود: اعتبار پروژه مبلغ ۸۷۰ میلیون تومان از محل عمرانی است که به‌طورجدی در حال پیگیری است.

به گزارش عصر همدان، اهالی روستای کرک سفلی نهاوند نیز اعلام کردند؛ الآن دو سال است تابستان و بهار روزی یک ساعت آب‌داریم بقیه روز و شب آب قطعه پیگیری‌های زیادی انجام‌شده ولی تا حالا نتیجه‌ای نداشته شما حساب کنید در این روزهای گرم تابستان ما نمی‌توانیم کولر روشن کنیم چون آب نیست خواهشمندیم با رسانه‌ای کردن این مشکل روستا به ما کمک کنید.

بختیاری فر مدیرکل آب و فاضلاب استان در این خصوص نیز گفت: برای روستای کرک سفلی از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) یک حلقه چاه به عمق ۱۵۶ متر حفر شد که متأسفانه ناموفق بود.

وی اظهار داشت: در دونقطه محل که برای حفر چاه معرفی کردند که با پیگیری و حضور مشاور ژئوفیزیک فاقد آب بود و مردود اعلام شد و مطابق گزارش مشاور مذکور تنها منطقه‌ای که دارای آبدهی است گسلی است که از دشت گیان تا این منطقه امتداد یافته که دو چاه کشاورزی با آبدهی مناسب در آنجا موجود هستند.

بختیاری فر افزود: ما بر اساس گزارش مشاور ژئوفیزیک پیشنهاد دادیم در فاصله ۲۰۰ متری از آن‌ها حفر کنیم که جلسه‌ای جهت اخذ رضایت با بخشدار و مالکین چاه در شهر گیان برگزار شد ولی تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

وی بیان داشت: به‌محض این‌که نقطه محل مناسب را تحویل دهند بلافاصله بعد از اخذ پروانه جابجایی حفر شروع خواهد شد.

به گزارش عصر همدان، امیدواریم با تلاش مسئولان هرچه زودتر مشکلات آب این دو روستا حل شود و تلاش‌ها برای به سرانجام رسیدن سد گرین ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام/ س

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=195988
  • دیدگاه‌ها برای پیگیری رسانه‌ای حل مشکل آب آشامیدنی ۲ روستای نهاوند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.