• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
0

لزوم توجه به معیشت دست‌فروشان نهاوندی

  • کد خبر : 215059
  • 08 اردیبهشت 1403 - 7:36
لزوم توجه به معیشت دست‌فروشان نهاوندی
دست‌فروشان شهر نهاوند از بی‌توجهی مسئولان به معیشت و نداشتن مکانی برای کسب گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «عصر همدان» قشر زحمت‌کش دست‌فروش برای کسب روزی و فروش محصولات خود به مکان مناسب نیاز دارند تا در دسترس شهروندان باشد.
این مکان باید درجایی باشد که باعث ترافیک در سطح شهر نشود و برای عبور و مرور خودروها و شهروندان مزاحمت ایجاد نکند.
قبل از فرارسیدن سال جدید بود که با توجه به گلایه‌های شهروندان از مسدود شدن خیابان‌ها و مشکلاتی که در سطح شهر ایجادشده بود طرح جمع‌آوری دست‌فروشان در خیابان ابوذر و مرکز شهر اجرا شد.
در این طرح دست‌فروشان از سطح شهر جمع‌آوری و قرار شد مکانی برای آن‌ها ایجاد شود تا در آنجا بساط کنند.
هرچند درگذشته شهرداری مکانی برای آن‌ها ایجاد کرده بود ولی این مکان در کوچه زینبیه مورد استقبال دست‌فروشان قرار نگرفت و عملاً بی‌استفاده شد.
حالا جمعی از دست‌فروشان در پیام‌هایی از بلاتکلیفی و نبود مکانی برای کسب خود گلایه دارند و از مسئولان درخواست حل مشکلات خود رادارند.
در این پیام‌ها آمده است؛ شهرداری دست‌فروشان رو جمع کرده و هیچ کاری برای ما نکردند و انتظار داریم مشکلات ما را بشنوند و حل کنند؛ آن‌هم در دولت انقلابی که تمام تلاشش اشتغال‌زایی و ایجاد کسب‌وکار برای جوانان است و در تمام شهرهای استان بازار روز دارند.
در شهرهای دیگر برای دست‌فروش‌ها بهترین نقاط داخل شهر که دسترسی عموم مردم راحت باشد را جانمایی کردن به‌جز نهاوند. شهردار و مسئولان شهرستان چرا برای دست‌فروش‌ها که قشر ضعیف این شهر هستند و فقط دنبال یک‌لقمه نام حلال هستند هیچ کاری نمی‌کنند.
در قسمت پایانی این پیام‌ها از طرف تعدادی از دست‌فروشان آمده؛ از رسانه‌ها درخواست داریم این مشکلات را از مسئولان پیگیری کنند.
شهرداری نهاوند در خصوص مطالبه دست‌فروشان اعلام کرد؛ به استحضار می‌رساند که این شهرداری بر اساس مطالبات مردمی و شکایات رسیده به شهرداری از هرگونه سد معبر (نه دست‌فروش) و نادیده گرفتن حقوق شهروندان جلوگیری کرده است در همین راستا و برای حمایت از دست‌فروش‌ها اقدام به راه‌اندازی بازار روز در مرکز شهر، کوچه حاج خدارحم کرده و به‌صورت رایگان در اختیار دست‌فروش‌ها قرارداد و ملکی دیگر در پیاده راه سعدی، جنب بانک ملی را تسطیح و آماده‌سازی کرد که با بی استقبالی دست‌فروش‌ها مواجه شد.
در اینجا منظور از دست‌فروش، عواملی نیست که یک کامیون میوه در کنار خیابان و پیاده‌رو و مرکز شهر خالی می‌کنند و علاوه بر ایجاد سد معبر برای عابران و خودروها، حجم بالایی زباله را در پایان روز در کنار خیابان رها می‌کنند که شهرداری درهرحال از این کار جلوگیری خواهد کرد و از دست‌فروشانی که مانع از سد معبر و نادیده گرفتن حقوق شهروندان باشد حمایت می‌کند.
در ادامه برنامه جمع‌آوری سد معبر علاوه بر فروشندگانی که حجم بالای میوه و یا وسایل را در کنار خیابان قرار می‌دهند با مغازه‌هایی که اقدام به سد معبر کنند نیز برخورد و حتی پلمپ هم انجام می‌گردد.
دست‌فروش به فروشنده‌ای می‌گویند که بساطش در یک سبد در دستش باشد نه اینکه یک کامیون میوه در کنار خیابان خالی کند و غروب نصفش به‌عنوان زباله در مرکز شهر بماند.
جمع‌آوری سد معبر صرفاً جمع‌آوری دست‌فروش نیست هرچند دست‌فروش‌ها هم میلی به بازار روز و بازار هفتگی ندارند و به‌نوعی راحت‌ترین انتخاب را بساط کردن در پیاده‌رو و سطح شهر می‌دانند.
شهر متعلق به همهٔ شهروندان است و باید حقوق شهروندی را رعایت کنیم. روابط عمومی شهرداری نهاوند
به گزارش «عصر همدان» به نظر می‌رسد باید جلسه‌ای با حضور دست‌فروشان و یا نماینده‌های آن‌ها با شهرداری و دیگر نهادهای مربوطه برگزار شود و تصمیمی برای حل مشکلات آن‌ها گرفته شود.
دست‌فروشان عزیز نیز باید با مسئولان شهری همکاری و در صورت ایجاد مکان مناسب بساط خود را در آن مکان پهن کنند و در هر جای شهر اقدام به سد معبر و مسدود کردن خیابان نکنند.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215059
  • دیدگاه‌ها برای لزوم توجه به معیشت دست‌فروشان نهاوندی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.