• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
طبیعت همدان سفره سلامتی می‌گستراند؛

از آش‌های معطر تا دمنوش‌های گوارا

  • کد خبر : 215023
  • 06 اردیبهشت 1403 - 7:31
از آش‌های معطر تا دمنوش‌های گوارا
دیار تاریخ و تمدن، گنجینه‌ای از گیاهان دارویی و معطر را در دامن خود جای داده است، سفره‌های رنگارنگ این خطه سرسبز، از آش‌های سنتی و خوشمزه تا دمنوش‌های گوارا و شفابخش، طعمی از سلامتی و طبیعت را به شما هدیه می‌دهد،در این سفره پربرکت، عطر گیاهان کوهستانی همدان در آش‌های پرخاصیت و دمنوش‌های آرامش‌بخش نفوذ کرده و تجربه‌ای بی‌نظیر از طعم و سلامتی را به ارمغان می‌آورد.

آزاده آذرپیرا در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه در دامنه‌ کوه‌های همدان گیاهانی همچون ریواس، کنگر، شنگ، آذربه، غازیانی و پونه رشد می‌کند، گفت: این گیاهان خواص بسیار زیادی برای درمان بیماری‌ها دارند.

وی با بیان اینکه در فصل بهار رشد این گیاهان بیشتر است، افزود: بسیاری از مردم وقتی در طبیعت و کوه حاضر می‌شوند مقداری از این گیاهان با جمع کرده و به صورت تازه مصرف می‌کنند.

ریواس، قهرمان ضد عفونی کننده از درمان زخم اثنی‌عشر تا کاهش قند خون 

این کارشناس تغذیه ریواس را یک گیاه اصیل و با قدمت ایرانی عنوان کرد و ادامه داد: طعم این گیاه کمی ترش است و از آن به صورت شربت، خورشت، آبگوشت، اشکنه و لواشک مصرف می‌شود.

آذرپیرا خاطرنشان کرد: ریواس سرشار از ویتامین سی و فیبر است که خاصیت ضد عفونی کننده و درمان زخم اثنی‌عشر دارد.

وی با اشاره به اینکه ریواس گیاهی خوب برای از بردن عفونت ویروسی است، گفت: مهم‌ترین خواص برگ این گیاه آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین می‌کند و همین برای کاهش قند خون مؤثر است.

آذرپیرا با تأکید بر اینکه ریواس موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود، افزود: این گیاه به جذب پتاسیم، فسفر و کلسیم غذا می‌کند و منبع غذایی خوبی خانم‌ها‌ی یائسه و بچه‌های درحال رشد است.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: افراد مبتلا به نارسایی قلبی نباید در مصرف ریواس زیاده روی کنند چراکه باعث افزایش احتباس آب در بدنشان می‌شود.

کنگر، اکسیر سلامتی قلب از تب‌بر تا تقویت گوارش و پیشگیری از سرطان 

وی با بیان اینکه گیاه دیگری که در کوه‌های همدان رشد می‌کند، کنگر نام دارد، گفت: این گیاه دارای برگ‌های خاردار با ساقه‌ای شبیه به کرفس است و از آن در سوپ، خورشت و سالاد استفاده می‌شود.

آذرپیرا ادامه داد: طبیعت کنگر گرم و خشک است به همین دلیل با ماست مصرف می‌شود و افراد گرم مزاج می‌توانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه کنگر منبع غذایی خوبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی است، تصریح کرد: این گیاه تب‌بُر است ‌و به هضم غذا و تقویت گوارش کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کنگر می‌تواند بیماری یرقان و نارسایی کبد را درمان کند، افزود: مصرف برگ کنگر باعث کاهش کلسترول می‌شود و اسید کافئیک موجود در آن نیز کبد را برابر عفونت محافظت می‌کند.

آذرپیرا با بیان اینکه افرادی که مشکل کلیوی دارند باید از مصرف کنگر خودداری کنند، گفت: مصرف این گیاه برای این بیماران باعث انقباض صفرا می‌شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: کنگر به جلوگیری از ابتلا به سرطان روده باریک کمک کرده و پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کنگر ادرار آور است، افزود: کنگر قلب را تقویت کرده و برای کم‌خونی مؤثر بوده و خاصیت ضد تجمع پلاکت‌ها و رقیق کنندگی خون را دارد.

غازیاغی، گنجینه سلامتی زنان از افزایش شیر مادر تا درمان کم خونی و آرامش اعصاب 

آذرپیرا با بیان اینکه گیاه مفید دیگری که در همدان رشد می‌کند، سبزی کوهی معطر و خوش طعمی به نام غازیاغی است، گفت: این گیاه برای پخت آش، کوکو سبزی، سبزی پلو و بورانی مورد استفاده است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: غازیاغی شیر مادر را زیاد کرده و برای کم خونی توصیه می‌شود، با تنظیم ترشح غدد به افزایش انرژی و درمان بی‌اشتهایی کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این گیاه باعث آرامش اعصاب می‌شود، عنوان کرد: این گیاه ویتامین سی دارد و باکتری‌ها را ضدعفونی کرده و از قارچ جلوگیری می‌کند.

آذرپیرا با اشاره به اینکه مصرف جوشانده غازیاغی برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود، افزود: مصرف آن باعث تحریک پوست، کبد و مثانه می‌شود.

آذربه، داروی گیاهی تنفسی از درمان آسم و برونشیت تا ضدعفونی کننده و آنتی‌بیوتیک قوی

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه شاه‌گیاه کوه‌های همدان آذربه است، گفت: آذربه خواص زیادی دارد و البته آذربه همدان در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با تأکید بر اینکه آذربه و آویشن شباهت به یکدیگر دارند اما یکی نیستند، افزود: این دو گیاه تفاوت طعم و رایحه دارند و آویشن در اکثر نقاط کشور وجود دارد اما آذربه در غرب کشور خصوصا همدان رشد می‌کند.

آذرپیرا با اشاره به اینکه آذربه برای درمان آسم و برونشیت مفید است، تصریح کرد: این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده داشته و یک آنتی‌بیوتیک قوی است.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: آذربه ضد نفخ بوده و به صورت دَم کرده و عرق مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کوه و دشت و دامنه کوه الوند دراز گیاه آذربه است، گفت: همدانی‌ها این گیاه را به عنوان دمنوش مصرف کرده و حتی با خشک کردن آن در سایر فصول نیز مصرف می‌کنند.

آذرپیرا با تأکید براینکه این گیاه بهترین دارو برای گوارش است، عنوان کرد: آذربه به رفع استرس کمک می‌کند و برای افرادی با طبیعت سرد مفید است، تحریک رشد مو نیز از دیگر خواص این گیاه به شمار می‌آید.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف آذربه برای خانم‌های باردار و شیرده منع مصرف ندارد ولی چون باعث تحریک قاعدگی می‌شود بهتر است که مصرف نشود.

 پونه، چاشنی سلامتی از صفر کالری تا تقویت استخوان و انعقاد خون 
وی با بیان اینکه گیاه پونه تقریبا کالری صفر دارد، گفت: یک قاشق مرباخوری آن، پنج کیلو کالری انرژی دارد و اگر برای ماست و خیار مصرف شود، سردی غذا را از بین می‌برد.

آذرپیرا ادامه داد: پونه دارای ویتامین k بوده و برای انعقاد خون مؤثر است، این گیاه به سلامت استخوان نیز کمک می‌کند.

شنگ، گیاه کاسنی با خواص شگفت‌انگیز از ضد عفونی کننده گوش تا درمان روماتیسم و اشتها آور 

این کارشناس تغذیه با اشاره به گیاه شنگ، افزود: این گیاه‌ متعلق به خانواده کاسنی بوده و طبیعت سردی دارد.

وی با تأکید بر اینکه از شنگ برای ازبین بردن عفونت ترشح گوش استفاده می‌شود، گفت: این گیاه در درمان روماتیسم موثر است و خونریزی معده را نیز برطرف می‌کند.

آذرپیرا در پایان خاطرنشان کرد: شنگ اشتها آور است، از آن در سالاد استفاده شده و با سرکه نیز مصرف می‌شود.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215023
  • دیدگاه‌ها برای از آش‌های معطر تا دمنوش‌های گوارا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.