• امروز : پنج شنبه - ۳ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 23 May - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

نقش تولیدی‌های لباس در اشاعه بی‌حجابی

  • کد خبر : 215446
  • 15 اردیبهشت 1403 - 9:33
نقش تولیدی‌های لباس در اشاعه بی‌حجابی
در حال حاضر که دیدگاه جامعه در مورد پوشش زنان تبدیل شده به محلی برای سوءاستفاده سودجویان و در این قضیه، نباید بصورت تک بعدی، فقط به افراد و زنان جامعه تذکر بدهیم. بلکه این تولیدی‌ها و مراکز فروش پوشاک بانوان هستند که در اشاعه بی‌حجابی و بدحجابی بانوان این مرز و بوم مقصر هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ پوشش مناسب یکی از قدیمی‌ترین دغدغه‌های بشر است، که در طول تاریخ و در مناطق مختلف جهان و همچنین با تغییر حکومت‌ها و جایگزینی فرهنگ‌های مختلف در جوامع تغییرات چشمگیری داشته و در هر منطقه از جهان داری ریشه‌های تاریخی، ملی، مذهبی و حتی جغرافیایی دارد.

اما لباس و نوع پوشش در عصر جدید دستخوش تغییرات شدیدی شده است که شاید بتوان گفت در بسیاری از مناطق جهان ریشه‌های آن زده شده و نزدیک است که تبدیل به درختی خشکیده شود.

پوشش زنان ایران عزیز ما هم ریشه‌های ملی و تاریخی دارد و هم ریشه دینی و مذهبی که دومین عامل اولیین مورد را تایید نموده است.

در حال حاضر که دیدگاه جامعه در مورد پوشش زنان تبدیل شده به محلی برای سوءاستفاده سودجویان و در این قضیه، نباید بصورت تک بعدی فقط به افراد و زنان جامعه تذکر بدهیم. بلکه این تولیدی‌ها و مراکز فروش پوشاک بانوان هستند که در اشاعه بی‌حجابی و بدحجابی بانوان این مرز و بوم مقصر هستند.

با گذری کوتاه در فروشگاه‌های پوشاک بانوان متوجه می‌شویم که دیگر یک مانتو یا یک لباس با دوختی که پوشش مناسبی به انسان بدهد را به راحتی پیدا نمی‌کنیم و یک خانم محجبه برای پیدا کردن یک لباس در خور شان یک بانوی اسلامی است را باید ساعت‌ها در مغازه‌ها جستجو کند.

اکثر بانوان بدنبال البسه مناسب و ساده هستند اما متاسفانه اکثر تولیدی‌ها برای سوددهی بیشتر خود دست به طراحی و دوخت مانتوهای مدل غربی، آستین کوتاه و بدون دکمه می‌زنند.

نبود لباس مناسب برای افراد محجبه در فروشگاه‌ها

در این میان درست است که پیدا کردن لباس‌های ساده و یا طرح‌دار مناسب کار آسانی نیست ولی امروزه شاهد این هستیم که خود افراد هم به دلیل مدگرایی و چشم و هم چشمی لباس‌هایی را انتخاب می کنند که خودشان هم راضی نیستند که این موضوع بیشتر به نفع سودجویان و تولیدی‌ها تمام شده و با این کار رفته‌رفته ذائقه بانوی اسلامی تغییر پیدا کرده و این مسیر به سمت و سوی مدگرایی و بی‌هویتی بانوان پیش‌ می‌رود.

ندادن طرحی مناسب به فروشندگان لباس در راستای لباس مناسب بانوان محجبه

احمد شانیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ گفت: امروزه لباس‌های مخصوص بانوان محجبه تعداد اندکی داشته و پیدا کردن این مدل از لباس‌ها سخت است.

شانیان با بیان اینکه در رابطه با مد و لباس ابتدا باید ببینیم که فروشنده‌ها و مردم در مورد آن چگونه فکر می‌کنند، افزود: کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد در راستای فرهنگ‌سازی درست در زمینه پوشاک اسلامی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: وقتی با فروشندگان در رابطه با مد لباس صحبت می‌شود، نظر آنها بر این است که مد لباس‌ها توسط طراحان لباس خودشان طراحی شده و طرحی که در خور بانوان محجبه باشد از طریق سازمان‌ها به آنها معرفی نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تاکید کرد: در مورد مد لباس باید یک قدم به عقب برگشت و گذشته از بحث فرهنگی، باید سازمان‌ها در این زمینه فعال‌تر و عملیاتی‌تر عمل کنند.

عملیاتی کردن ترویج حجاب اسلامی با فعالیت کارگروه مد و لباس

شانیان با تاکید بر اینکه در قدم اول باید یک کارگروه مد و لباس بصورت فعالانه در استان عمل کند تا ما بتوانیم از فروشندگان آن طرحی را که مد نظر داریم را از فروشندگان مطالبه کنیم، خاطرنشان کرد: فروشندگان نیز در این زمینه مشتاق و بدنبال فروش بیشتر هستند، چرا که هر چقدر فروش آنها بیشتر شود سودشان بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه مد و لباس هیچ خوراکی به فروشندگان لباس نداده‌ایم، تصریح کرد: در کارگروه مد و لباس که اخیراً توسط خود وزیر فرهنگ و ارشاد قول انجام برنامه‌های متنوع در این زمینه داده شده، کارهای متنوعی برگزار خواهد شد و امیدواریم این کار امسال انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه بازرسی‌ها در زمینه ترویج لباس‌های حجاب اسلامی و ممنوع کردن لباس‌های نامتعارف بیشتر در حوزه اماکن بوده، ابراز کرد: در مورد ویترین خوب نداشتن فروشندگان، ویترینی که جذابیت غیراخلاقی داشته باشد قانون نظام صنفی و اداره اماکن بر طبق قانون مکلف هستند تا در این زمینه بازرسی داشته و در صورت مغایرت با قانون برخورد کنند.

پروژه محور بودن مسئله حجاب

شانیان در ادامه تاکید کرد: مسئله حجاب کار یک دستگاه یا دو دستگاه نبوده، و باید بصورت پروژه محور جلو برود.

وی با بیان اینکه با عملیاتی کردن مسئله حجاب از طریق تمام دستگاه‌ها مردم شاهد خروجی بهتر کار شده، عنوان کرد: در این راستا ما بدنبال این هستیم که همه پای کار آمده، اگر قرار باشد ما با زور به مردم بگوئیم که باید حجاب رعایت شود شاهد توفیقات نخواهیم شد و دوباره به خانه اول برخواهیم گشت.

برخی از مسئولان باید پاسخگوی بی‌هنجاری بعضی از افراد در زمینه حجاب باشند

امیر خجسته نماینده سابق مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: امروزه در راستای حجاب آنچه که مهم است این است که باید تمام دستگاه‌ها و تشکیلات فرهنگی، چه دولتی و چه مردم‌نهاد باید جوابگو باشند.

خجسته افزود: این ادارات و کسانی که مسئولیت بر عهده دارند باید به همه پاسخگو باشند چرا که جوان‌های این مرز و بوم بسیار پاک هستند و اگر ارگان‌ها در این زمینه، با کار فرهنگی و استدلال با جوانان صحبت کنند قطعاً پاسخ خوبی را از آنها دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در این رابطه وظیفه سنگینی داشته، ادامه داد: امروز بخاطر این هنجارشکنی‌ها نباید تنها به جوانان خرده بگیریم، مسئول اصلی این هنجارشکنی‌ها مسئولانی هستند که در این زمینه کم کاری کرده‌اند.

نماینده سابق مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در زمینه فرهنگ‌سازی حجاب همفکری می‌کردند و با جوانان به گفتمان می‌پرداختند، خاطرنشان کرد: حال سوال ما از مسئولان این است که چه اتفاقی افتاده است که در تمام نقاط جهان، خیلی از جوانان به حجاب روی می‌آورند اما در کشور ما اینگونه نیست؟

فرهنگ‌سازی اولین گام برای نهادینه کردن حجاب اسلامی

خجسته عنوان کرد: اگر در زمینه پذیرش حجاب اسلامی با جوانان با منطق و استدلال گفتگو شود، آنها قدرت پذیرش بالایی داشته و این امر را بهتر می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه جوانان ما همان جوانان زمان هشت‌سال دفاع مقدس بودند، که چه تحولاتی را در دنیا و در کشورمان رقم زدند، یادآور شد:
کار زیربنایی برای مسئله حجاب از طریق فرهنگ‌سازی میسر خواهد شد، طراحی مد و لباس برای بانوان مححبه بعد از فرهنگ‌سازی در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

نماینده سابق مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در رابطه با لباس‌های نا‌متعارفی که هم‌اکنون در ویترین لبا‌س فروشی‌های شهر و کشور مشاهده می‌شود حاصل غفلت برخی از مسئولان بوده که براحتی وارد کشور شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، که باید ابتدا باید این مسئله حل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ بنابراین باید با فرهنگ‌سازی در جامعه فهم روشنی از شبکه مسائلی نظیر غیرت، مدیریت نگاه، اختلاط با نامحرم و خلوت با نامحرم و … وجود داشته باشد. که در گام نخست باید به چگونگی ترویج این نگاه در بین مردم توجه شود، چرا که در حال حاضر در این حوزه عملکرد مطلوبی وجود ندارد.

با اینکه ما در زمینه قانون حجاب و عفاف دچار تورم شده‌ایم، اما مهم‌تر از هر چیزی در این زمینه ضعف‌های عملکردی هم داریم که کمتر به آن‌ها توجه شده است. بهترین راهکار در این زمینه این است که مسئولان به قضیه حجاب از باب فرهنگی_دینی نگریسته شود و این مساله به همه بفهمانند که خدا چه توقعی از ما در حوزه زیست عفیفانه دارد.

انتهای خبر/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215446
  • دیدگاه‌ها برای نقش تولیدی‌های لباس در اشاعه بی‌حجابی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.