• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

موج شدید کرونای انگلیسی، سوغاتی مسئولان برای مردم از سفر های نوروزی/ ستاد استانی مقابله با کرونا آیا اقدامی برای لغو سفر ها کردید؟ پاسخ: “نه”

  • کد خبر : 109628
  • 25 فروردین 1400 - 8:44
موج شدید کرونای انگلیسی، سوغاتی مسئولان برای مردم از سفر های نوروزی/ ستاد استانی مقابله با کرونا آیا اقدامی برای لغو سفر ها کردید؟ پاسخ: “نه”

رتبه ی نهم کشور جایگاه استان همدان در جدول مقصد های مسافران نوروزی است ورود حدودا ۷ میلیون مسافر نوروزی به استان همدان و به طور کلی عدم ممنوعیت سفر های نوروزی علت اصلی وضعیت خطرناک این روز های کشور و بازگشت تمام اقدامات به نقطه ی اول بحران کرونا است. به گزارش عصر همدان؛ […]

رتبه ی نهم کشور جایگاه استان همدان در جدول مقصد های مسافران نوروزی است ورود حدودا ۷ میلیون مسافر نوروزی به استان همدان و به طور کلی عدم ممنوعیت سفر های نوروزی علت اصلی وضعیت خطرناک این روز های کشور و بازگشت تمام اقدامات به نقطه ی اول بحران کرونا است.

به گزارش عصر همدان؛ چند روزی است که آمار بالای مبتلایان به کووید ۱۹ و بیشتر شدن تعداد مرگ و میر ها کام شیرین مردم ایران از نوروز و فرا رسیدن بهار را تلخ کرده است. رسیدن نمودار رشد اپیدمی به نقطه ی اوج، چرایی این موضوع را در اذهان عمومی مطرح می کند. با گذشت دومین نوروز کرونایی در ایران، پس از طی کردن حجم عظیم هزینه ها، از دست دادن هم وطنانمان، دیدن آسیب های بسیار کرونا بر معیشت و روز مرگی مردم و ادعای پیش رفت در روند کنترل اپیدمی توسط مسئولان محترم؛ گویی هنوز اندر خم همان یک کوچه ایم!

رتبه ی نهم کشور جایگاه استان همدان در جدول مقصد های مسافران نوروزی است. آمار اعلام شده از ورورد اتومبیل ها با پلاک غیر بومی به استان همدان از ابتدای نوروز تا پایان تعطیلات ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار خودرو است؛ اگر به طور متوسط برای هر خودرو ۳ سر نشین را هم در نظر بگیریم با ورود حدودا ۷ میلیون مسافر به استان همدان در ایام نوروز مواجه می شویم که حتی نیمی از این تعداد هم برای رساندن استان به وضعیت قرمز کافیست. این در حالی است که مسئولان علت اصلی شیوع را رفت و آمدهای خانوادگی می دانند!

مشغله ای که امروز تقریبا برای همه ی استان های کشور پیش آمده و دست در دست هم ایران را به یک نقطه ی  قرمز در نقشه ی کرونایی جهان تبدیل کرده است. اما پاسخ چست؟ چه کسی پاسخ هزینه های از دست رفته، زحمات و خستگی های کادر درمان را می دهد.

اولین و نزدیک ترین فرد برای پیگیری موضوع، پلیس راه است. پایگاه کنترلی که هر مسافر برای ورود به استان از آن گذر کرده.

سرهنگ عزیزی:  نمی توانستیم درگیر شویم اعمال جریمه ی نقدی تنها کاری بود که از ما ساخته بود

سرهنگ رضا عزیزی، فرمانده پلیس راه همدان در خصوص محدودیت های تعیین شده در تعطیلات نوروزی گفت: روز های اول فروردین در حالی شروع شد که معدودی از شهر ها در وضعیت قرمز بودند ما هم موظف بودیم اتومبیل های با شماره ی این مناطق را متوقف کرده و اعمال قانون کنیم اتومبیل هایی که از مناطق قرمز در پلیس راه همدان متوقف می شدندمورد جریمه ی ۱ میلیون تومانی قرار می گرفتند اما ورود به استان به صورت عمومی و از شهر های زرد یا نارنجی آزارد و بلامانع بود

وی با بیان اینکه متاسفانه کل استان همدان در وضعیت قرمز به سر می برد افزود: در حال حاضر هیچ اتومبیل همدانی مجاز به خروج از استان نیست  و پذیرای هیچ پلاک غیر بومی هم نیستیم.

سرهنگ عزیزی با اشاره به لزوم رفت و آمد های درون استانی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در معیشت و اقتصاد رفت و آمد بین شهرستان ها مجاز است  اما خروج از  استان تنها با ارائه ی مجوز معتبر امکان دارد و در غیر این صورت فرد متخلف مشمول جریمه خواهد شد.

در قدم بعدی پیگیر میزان هتل ها و مهمان پذیر هابی شدیم که در ایام عید نوروز آماده ی ارائه ی سرویس بودند و همچنین از دلیل سرویس دهی اماکن پذیرایی و گردش گری در شرایط کرونایی پرسیدیم.

با وجود آزاد بودن مسافرت ها تمام تلاشمان را در رعایت پروتکل های بهداشتی کردیم

علی خاکسار، معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه برای ایام نوروز ۱۴۰۰ستاد مبارزه با کرونا سفر به استان های نارنجی و زرد را مجاز اعلام کردند و قرار بر این شد تا  اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی رسمی انجام بگیرد گفت: همراه با استاندارد و ستاد استانی مقابله با کرونا به همان نحو تصویب شده عمل کردیم و ۲۰ درصد ظرفیت اقامتی ما اشغال شد.

وی توضیح داد: یعنی اگر در هر شهر ۴ هزار نفر بضاعت اقامتی وجود داشته باشد، تنها ۲۰ درصد آن اشغال شده است. آمار اقامت ما در ۱۵ روز ۱۲ هزار نفر است.

وی با بیان این که نام افرادی که در هتل ها و مهمان پذیر هر اقامت داشتند با کد ملی در سامانه ی ماسک ثبت شده است تصریح کرد: سابقه ی بیماری و دمای بدن مهمانان در بدو ورود به محل اقامت بررسی می شد و از هر لحاظ تمام تلاش ها صورت گرفت تا رعایت پروتکل ها به طور کامل انجام بگیرد بنا بر این آمار بالای کرونا نمی تواند مربوط به تعداد کمی که در مهمان پذیر ها و هتل ها اقامت داشتند باشد.

خاکسار با اشاره به آمار بالای مسافران وارد شده به همدان گفت: اینها ممکن است شهروندانی باشند که برای دیدن اقوام به همدان آمده اندو باعث ایجاد دور همی ها و تجمعات فامیلی شده اند و یا مسافرانی بودند که در اماکن غیر رسمی اسکان پیدا کردند که در هر دو صورت به دلیل عدم کنترل و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند علت اصلی شیوع مجدد  بیماری و بالا رفتن آمار ابتلا باشد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان با بیان این که در این ایام برای جلوگیری از شیوع کرونا اماکن دیدنی استان سانس بندی و قرار شد در صورت تجمع بازدید کنندگان از این اماکن، بازدید ها در چند نوبت و با درصد کمی از ظرفیت مکان انجام شود ادامه داد: عملا هیچ ازدحامی برای اماکن گردشگری گزارش نشد و با وجود آمادگی ها کار به سانس بندی اماکن گردش گری نرسید.

وی با تاکید بر این که در سفر هایی که زیر نظر گردش گری انجام می شود همه چیز کنترل شده است اظهار کرد: اما مسافرت های بدون کنترل و ایجاد تجمع های خانوادگی به واسطه ی این سفر ها عامل خطر و ایجاد ابتلای خانوادگی به ویروس کرونا است متاسفانه هیچ میعاری برای کنترل این گونه مسافرت ها وجود ندارد الا لغو کامل سفر های نوروزی.

ستاد استانی مبارزه با کرونا آیا تلاشی کردید؟ پاسخ یک “نه” ی بزرگ است

پس از گرفتن گزارش عملکرد از پلیس راه و سازمان میراث فرهنگی نوبت به پرسیدن این سوال از مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا در همدان می رسد. مصاحبه ی عصر همدان با ستاد استانی مقابله با کرونا بسیار تامل بر انگیز است.

سوال عصر همدان : نظر شما در مورد سفر های نوروزی چیست؟ چرا نوروز امسال تصمیم خوب نوروز پارسال مبنی بر ممنوع بودن رفت و آمد های بین استانی از سوی ستاد مبارزه با کرونا تکرار نشد؟ پاسخ تنها یک جمله است ” از ستاد ملی مقابله با کرونا بپرسید”

سوال عصر همدان: ستاد استانی مقابله با کرونا هیچ اختیاری در تصمیم گیری و اعمال محدودیت برای رفت و آمد های جاده ای نداشت؟ آن هم در زمانی که شهرستان های استان یک به یک وارد محدوده ی قرمز می شدند. به عنو ان ستاد مقابله با کرونا از حجم مسافرت ها احساس خطر نکردید؟ آیا حتی پیشنهاد  لغو سفر ها به استان همدان را پس از شنیدن زنگ خطر در شهرستان ها به ستاد ملی ندادید؟ هیچ اقدامی نکردید؟

پاسخ تنها یک کلمه است: ” نه”

متاسفانه شنیدن چنین پاسخ هایی از یک ستاد استانی مقابله با کرونا بسیار نگران کننده و نا امید کننده است. اگر قرار است اختیار تام فقط با ستاد ملی کرونا باشد، اگر ستاد های استانی مقابله با کرونا از هیچ اختیاری برخوردار نیستند دیگر چه حاجت به این ستاد های استانی؟

سوال اینجاست: شانه خالی کردن از بار مسئولیت تا کی می تواند چاره ساز باشد؟ آیا ستاد استانی مقابله با کرونای همدان نمی توانست نگرانی خود از حجم بالای مسافران نوروزی به همدان و بالا رفتن هر روزه ی تعداد مبتلایان در شهرستان های مختلف را به ستاد ملی کرونامتنقل کند؟ هشداری بدهد یا اصراری بر لغو سفر ها کند؟ آیا پاسخ کادر خسته ی درمان، و بیمارانی که بدون هیچ تقصیری قربانی ازدحام مسافران نوروز ی درشهر خود شده اند تنها همین “نه” است؟

و صد البته که تمام این پرسش ها همچنین متوجه ستاد ملی مقابله با کرونا هم خواهد بود.

به گزارش عصر همدان، ورق زدن تجربه های یک سال و اند دست و پنجه نرم کردن با کووید ۱۹ نقش مخرب سفر ها را در تلاش های کادر درمان مشخص می کند. اینکه ۳ موج قبلی شیوع کرونا همه بعد از تعطیلات اتفاق افتاد نشان می دهد باید با همین تجربه جلوی وقوع موج چهارم گرفته می شد.

در این باره حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه ی قضائیه پس از گلایه های وزیر بهداشت و درمان گفت: مسئولان باید پاسخ گوی تاخیر در اجرای تصمیمات کرونایی که باعث خسارت و تلفات بیشتر شده باشند.

وی ادامه داد چرا علی رغم هشدار های وزارت بهداشت و مراکز علمی و دانشگاهی کشور نسبت به مسئله ی کرونا و خطرات آن، تصمیمات به موقع گرفته و انجام نمی شود تا بعدا شاهد تلفات و خسارات بیشتر نباشیم.

در پایان گفتنیست هدف از تحلیل علل بروز موج چهارم شیوع کرونا به هیچ عنوان یافتن مقصر نیست بلکه مطلبه ی تصمیمات درست و به موقع از مسئولان موجب بهبود عملکرد، عدم تکرار اشتباهات و پیش آمد های بد خواهد شد.

انتهای پیام / رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=109628
  • دیدگاه‌ها برای موج شدید کرونای انگلیسی، سوغاتی مسئولان برای مردم از سفر های نوروزی/ ستاد استانی مقابله با کرونا آیا اقدامی برای لغو سفر ها کردید؟ پاسخ: “نه” بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.