• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
6

عملیات ثارالله، روایتی از مردانگی رزمندگان همدانی

  • کد خبر : 192568
  • 16 مرداد 1402 - 9:30
عملیات ثارالله، روایتی از مردانگی رزمندگان همدانی
عمليات ثارالله با همكاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد، این عملیات در منطقه عملياتی قصرشيرين انجام گرفت و هدف از اجرای آن آزاد سازی ارتفاعات منطقه قصرشيرين بود كه با موفقّيت به پايان رسيد .

به گزارش عصر همدان؛ پس از عملیات رمضان و پی‌بردن فرماندهان ایران به تغییر شیوه استحکامات و خطوط پدافندی عراق می‌بایست تاکتیک مناسب و تازه‌ای برای ادامه نبرد با دشمن در پیش گرفته می‌شد این عملیات محدود در محور میانی – قصر شیرین به اجرا درآمد .

هدف آزادسازی ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه تامین کامل جاده قصر شیرین، سر پل ذهاب و تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگه بشیرخان در خاک عراق بود.

این حمله در نیمه مرداد ماه ۱۳۶۱ آغاز شد و طی آن دو ارتفاع مورد نظر آزاد و نیروهای ایرانی علاوه بر رسیدن به این اهداف ده‌ها دستگاه تانک و نفربر زرهی و شماری مهمات، سلاح سنگین و نیمه سنگین دشمن را منهدم و ۲۹۰ تن از آنها را کشته و یا زخمی کردند این عملیات محدود و موفق با همکاری یگان‌های ارتش و سپاه به اجراء درآمد.

شرح عملیات این عملیات با هدف تصرف مناطقی از غرب کشور آغاز شد تا جاده تدارکاتی دشمن را در خاک عراق ‏تهدید کنند و جاده قصر شیرین و سرپل ذهاب را نیز تأمین نمایند.

نتایج عملیات مناطق و تأسیسات آزاده شده ارتفاع مهم مشرف به قصرشیرین. تأمین کامل جاده قصر شیرین-سرپل ذهاب. تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگه بشیرکان در خاک عراق بود که ۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن در این عملیات کشته یا مجروح شدند.

مرکز مطالعات وتحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کتاب هویزه ،آخرین گامهای اشغالگر از مجموعه کتابهای روزشمار جنگ ایران وعراق حوادث این روز را اینگونه بیان می کند:

جمعه ١۵ مرداد ١٣۶١، ١۶ شوال ١۴٠٢ و ۶ اوت ١٩٨٢

سحرگاه امروز نیروهای خودی عملیاتی را برای آزادسازی چند ارتفاع استراتژیک در محور قصرشیرین در حوالی پاسگاه‌های  پیروزخان و قلعه سفید عراق آغاز کردند، این عملیات در ساعت ۴:۳۰ بامداد انجام شد و در آن، دو گردان از تیپ‌های حمزه و المهدی سپاه پاسداران با پشتیبانی یک گردان تانک از تیپ ۲ زرهی سرپل‌ذهاب شرکت داشتند.

در این عملیات که با هدف تأمین جاده قصرشیرین به سرپل‌ذهاب منطقه  قلعه بدرلی تا  پیروزخان و از ۵ محور صورت گرفت، دو ارتفاع مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران از اشغال نیروهای عراقی آزاد شد و جاده قصرشیرین سرپل‌ذهاب نیز از زیر دید و تیر دشمن بیرون آمد و امنیت آن کاملاً تأمین گردید.

علاوه بر آن، جاده تدارکاتی دشمن از پیروزخان به تنگه بیشکان در زیر دید و تیر مستقیم نیروهای خودی قرار گرفت.

در این عملیات نیروهای پیادۀ خودی ابتدا به کمک آتش تانک به دشمن یورش بردند و توانستند شش تپه را از اشغال ارتش عراق خارج سازند، لیکن براثر فشار سنگین و انبوه آتش دشمن، از چهار تپه عقب نشستند و در ۲ تپه دیگر مستقر شدند.

خسارتهای دشمن در این عملیات عبارت بود از: ۲۰۰ تن کشته یا زخمی، انهدام یک دستگاه تانک، ۳ دستگاه خودرو و یک انبار مهمات و از نیروهای خودی نیز ۷۷ تن شهید، ۳۰۰ تن مجروح که اکثر آنان زخم‌های سطحی دارند و ۳ تن اسیر شدند.

فرماندهی‌کل نیروهای مسلح عراق در اطلاعیه شماره ۸۰۲ خود ضمن اعتراف به حمله ایران، آن را ناموفق خواند و مدعی شد که در این عملیات، ۱۳۴ تن از نیروهای ایرانی کشته و تعدادی نیز مجروح و اسیر شده‌اند.

این اطلاعیه همچنین ادعا کرده‌است که ۵ دستگاه تانک، ۵ دستگاه خودرو که ۲ دستگاه آن حامل نیرو بوده‌است و یک انبار مهمات نیروهای ایران در این درگیریها منهدم شده‌اند.

حسن خانجانی، یکی از رزمندگان این عملیات در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: در عملیات ثارالله، نیروهای خودی موظف بودند تا ۴ کله‌قندی را در تصرف خود درآورند تا قله آق‌داغ را بدست آوریم، برای همین دو گردان از  شهرهای همدان و کرمانشاه برای انجام این عملیات رهسپار شدند.

 

 

خانجانی با بیان اینکه برای ورود به این عملیات ما ابتدا وارد پادگان الله‌ اکبر شده و در آنجا به مدت ۱۵ روز تحت آموزش‌های فشرده بودیم، اظهار داشت: ما در این پادگان به طور کامل تجهیز شده و برای اجرای عملیات رهسپار منطقه سرپل‌ذهاب شدیم و بعد ازگذراندن چند روز آموزش تیراندازی به مقر شهید صدوقی که زیر آتش دشمن بود رفتیم که از آن منطقه وارد عملیات ثارالله شویم.

این رزمنده با اشاره به اینکه برای رد گم کنی دشمن ما یک گروهان را به سه گردان تقسیم کردیم، اظهار داشت:  یکی گردان‌ها که من در آن حضور داشتم از پشت دشمن حرکت کرده و قرار بر این بود که عراقی‌ها را به محاصره خود درآورده تا گردان‌های دیگر به راحتی عملیات را انجام دهند.

وی بابیان سختی و صعب‌العبور بودن این تنگه به‌علت محافظت سنگین دشمن، بیان کرد: به قدری عبور از این محل برای بچه‌ها سخت بود که مجبور شدیم مدتی را در آنجا سپری کنیم که متوجه شدیم نیروهای دو گردان قبلی عملیات را آغاز کرده‌اند.

خانجانی افزود: برای همین ما مجبور شدیم با وجود سختی راه هرطور شده از مسیر عبور کرده، نگهبانان دشمن را کشته و چون این مسیر مین‌گذاری شده بود برای عبور مجبوراً از روی جنازه‌های شهدا رد شده و هرطور که شده خود را به کله‌قندی‌های مورد نظر رساندیم.

این رزمنده با بیان شدت جنگ، شهید و مجروح شدن بسیاری از رزمنده‌ها، عنوان کرد: در این عملیات گردان ما به محاصره دشمن درآمده و من، فرمانده‌ام و چند تن از رزمنده‌ها مجروح شده و اسیر شدیم.

امیر خجسته، نماینده سابق مردم همدان در مجلس با بیان اینکه عملیات ثارالله یکی از بهترین عملیات‌های غرب کشور بود که بچه‌های همدان در آن زیاد بودند، عنوان کرد:  من در آن زمان دانشجو بودم و حدود ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را به همراه چند تن از اساتید به این عملیات رهسپار کردند.

 

 

خجسته افزود: در این عملیات که از نیمه شب آغاز شده بود ساعت‌ها در محاصر بودیم، گرما بسیار شدید بود اما بچه‌ها خیلی دلیرانه به نبرد با دشمن ادامه دادند، که خیلی‌ها شهید و تعدادی زخمی و تعدادی که در پشتیبانی بودند بنابر اعلام فرمانده بازگشتند.

نماینده سابق مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه او نیز جزء افرادی بود که در محاصره دشمن بوده، بیان کرد: تعداد ۷ یا ۸ نفر به اسارت دشمن درآمدیم که از این تعداد فقط سه نفر زنده ماندیم و به مدت ۸ سال و اندی اسیر بودیم.

خجسته با تاکید بر رشادت‌های رزمنده‌ها در حین اسارت، اظهار کرد: شجاعت این بچه‌ها مثال زدنی بود، بطوریکه با رفتار خود در واقع اینان بودند که دشمن را به اسارت خود درآورده بودند.

انتهای پیام/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=192568
  • دیدگاه‌ها برای عملیات ثارالله، روایتی از مردانگی رزمندگان همدانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.