• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

اعتیاد، آسیب اجتماعی اولویت‌دار در همدان

  • کد خبر : 215751
  • 20 اردیبهشت 1403 - 8:27
اعتیاد، آسیب اجتماعی اولویت‌دار در همدان
اعتیاد سلامـت جامعـه را بـه خطـر می‌انـدازد و هـر سـال عـده زیـادی قربانـی ایـن بلای خانمان سوز می‌گردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ اعتیاد به مواد مخدر تقریباً پدیده نوظهوری است که از عمـر آن بیـش از ۱۵۰ سـال نمی‌گذرد‌.

از قرن نوزدهم به بعد است که به سبب تأثیر فراوان بر جنبه‌های متفاوت زندگی اجتماعی انسان‌ها، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است ، تحقیقات تاریخی و مردم شناسی نشان داده است که استفاده از مواد مخدر در گذشته صرفاً به بزرگسالان محدود بود و نوجوانان و جوانان به آن روی نمی‌آوردند.

مصرف مواد مخدر به طور پراکنده در مراسم منحصراً توسط گروههای خاصی در شرایط معین صورت می گرفت امّا بعدها که مواد مخدر صنعتی به بازار آمد و اعتیاد ناگهان در میان جوانان و نوجوانان شایعه شد.

در این خصوص خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان به گفتگو پرداخت.

حسین عسگری اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که غالب خانواده ها با آن مواجه هستند اعتیاد به مواد مخدر صنعتی است.

وی افزود: سود جویان با تبلیغات کذایی و بی خطر جلوه دادن مواد مخدر این چنین وانمود می‌کنند که این اقسام مواد موجب سرزندگی و سرخوشی و بیخیالی نسبت به مشکلات زندگی می‌شود.

عسگری گفت: اغلب جوانان مخصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان با تهدیدات و مخاطرات ناشی از این مواد آشنا نیستند و به همان اندازه که سودجویان و قاچاقچیان در ترغیب قرص‌های اعتیادآور و مواد مخدر صنعتی در تلاش هستند ما نتوانستیم عواقب ناشی از ابتلا و سوء مصرف از مواد مخدر را تبیین نماییم.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه اصل مهم و اساسی آن است که چنانچه خانواده‌ها با فرد معتاد مواجه می‌شوند به جای پوشاندن این آسیب جدی از بستگان و نزدیکان و وانمود کردن اینکه فرزند آن ها فاقد اعتیاد است، گفت: باید در اولین فرصت به دنبال درمان واصلاح سبک زندگی و درمان فرد معتاد باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی اولویت دار در استان اعتیاد است، افزود: بعضی از حقوقدانان و جرم‌شناسان اعتیاد را جرم انگاری نکردند وبیشتر بیماری و آسیب اجتماعی تلقی کردند.

اعتیاد، سرطانی که خانواده را می‌بلعد

عسگری ادامه داد: توزیع، تولید، تهیه، نگه داری و حمل مواد مخدر در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی با مصوب ۱۷ آبان ۱۳۷۶ و آخرین اصلاحاتی که در ۱۲ مهر ۱۳۹۶ شد، اصلاحات قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شد و در قانون نیز مواردی چه در غالب مواد مخدر صنعتی و چه سنتی جرم‌انگاری شد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: اغلب جوانان و اشخاصی که به دنبال قرص‌ها و مواد مخدر هستند خودشان اذعان می‌کنند در موقعیت‌های اجتماعی و در مواجه با همسالان و دوستان خود استفاده از مواد مخدر به عنوان تفریح و سرگرمی استفاده کردند و همین تفریح و سرگرمی منجر به اعتیاد دائم شده است.

وی اظهار کرد: پس از استفاده از اینگونه مواد مخدر فعل و انفعالاتی در بدن به خصوص مغز فرد معتاد ایجاد می‌شود که استفاده مجدد و مصرف دائمی اینگونه مواد را برای خودشان یک درمان تلقی می‌کنند و به همین واسطه احساس می‌کنند که این قبیل قرص ها و مواد مخدر صنعتی استفاده شود، دچار سردرد‌ها و درد مفاصل و بی حوصلگی نخواهند شد، که البته عکس این موضوع مصداق پیدا خواهد کرد و بعد از مدتی که اشخاص از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند دچار سردرد‌های مضمن و دردهای عضلانی و بی‌حوصلگی و انزوا طلبی و حواشی وآسیب‌های دیگر مواد مخدر خواهند شد.

عسگری ادامه داد: لذا در تجربه‌های بعدی این اشخاص وارد چرخه اعتیاد شدند و به نحوی کمبود‌های خویش را در مواجه با همسالان خود جبران می‌کنند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: این افراد به دنبال خود درمانی هستند و همین خود درمانی باعث اعتیاد دائمی آن‌ها می‌شود.

روانشناس بالینی،حسین درخشنده نیز در این خصوص ابراز کرد: اعتیاد حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی، به طور طبیعی دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می‌شود.

وی افزود: اعتیاد باعث وابستگی شدید روحی و جسمی شخص معتاد می‌شود، وابستگی‌ای که باعث بروز رفتارهای پرخطر است.

غولی که عشق را در خانه ویران می‌کند

درخشنده با بیان اینکه حتی شخص معتاد برای برطرف کردن نیاز خود عبایی در از دست دادن ارزش‌های زندگی خود ندارد، افزود: چرا که در لحظه نیاز، جز به برطرف کردن این نیاز چیزهای دیگر ارزش کمتری دارد و اینجاست که فاجعه‌های این نیاز رقم می‌خورد و آثار آن تا مدت‌ها باقی است.

روانشناس بالینی ادامه داد: به نحوی که خانواده‌های قربانیان اعتیاد تا مدت‌ها احساساتشان، امنیت روانیشان و شانیت اجتماعیشان، نیز قربانی می‌شود.

وی گفت: رفتار هیجانی جوانان، در بدام افتادن در اعتیاد بسیار مهم است تا آنجایی که وقتی از احساسات اولیه شخص معتاد سوال میشود غالبا از دست دادن حالتی هیجانی اصطلاحا سرخوشی در مصرف انواع مواد مخدر روان گردان‌ها ومشروبات الکلی بیان می دارند با گذشت زمان، ممکن است به دوزهای بیشتر مواد مخدر نیز نیاز پیدا کند وحتی به زودی نیز ممکن است به دارو ها برای داشتن احساس خوب نیاز پیدا شود.

درخشنده اذعان داشت: وجود اختلالات روانپزشکی در شخص، عاملی است که احتمال درگیری فرد را بیشتر می‌کند، همچنین وجود تنش‌های بیرونی و تنش‌های درونی اعم از تنش درخانواده، محل کار، تنش درروابط فردی وبین فردی وبسیاری از موضوعاتی که شخص با کم گشتگی در برابر آن به سرگشتگی اعتیاد روی می‌‌آورد.

روانشناس بالینی با بیان اینکه از اهمیت محیط در گسترش اعتیاد نباید غافل شد، افزود: چرا که این محیط است که برخی شرایط را ممکن است تسهیل یا محدود بنماید .

وی گفت: هرچه دسترسی به مواد مخدر صنعتی وسنتی تاروان گردان‌ها مشروبات وسایر مواد استنشاقی بیشتر باشد شدت و میزان بروز و گزارش موراد ابتلا نیز بیشتر خواهد شد.

درخشنده اذعان داشت: اگر شخص در محیط خانه، اجتماع، دوستان و… فراهم بودن و تامین این مواد را سهل بداند احتمال میل به اعتیاد بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: همگان باید بدانند که اعتیاد نیز پله پله رخ می‌دهد وقتی شخصی سیگار می‌کشد، احتمال به اینکه ممکن است به اعتیاد نیز سوق پیدا کند وجود دارد.

روانشناس بالینی با اشاره به این نکته که فضای جامعه اهمیت به سزای دارد، گفت: باید تخلیه هیجانی قشر جوان درمسیری درست اتفاق بیافتد، تا میزان زیادی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند و این موضوع نقش بسزای در تامین سلامت اجتماعی دارد.

پیشگیری، نجات‌دهنده خانواده از چنگال اعتیاد

وی افزود: برنامه‌ریزی برای هیجانات جوانان درنظام فرهنگی و عزم جدی برای مدیریت درست این موضوع راهکاری هوشمندانه برای پیشگیری از سایر آسیب‌ها به ویژه اعتیاد است.

درخشنده اذعان داشت: اعتیاد و طلاق دوآسیب اجتماعی درهم آمیخته‌اند که هریک دیگری را تقویت می‌نماید.

وی در پایان گفت: هر دو آسیب اعتیاد و طلاق باید دربستر خانواده، اجتماع، فرهنگ و رسانه کنترل گردد که هریک از این موضوعات نیاز به بحثی جدی دارد.

بسیاری از افراد مبارزه با اختلال در مصرف مواد را یک تجربه شخصی می دانند، از آن‌جا که مواد مضر اثرات مخربی بر مصرف کننده دارند، ممکن است بسیاری دیگر از افراد مستقیماً درگیر را مورد توجه قرار ندهند.

این که اعتیاد چگونه بر خانواده تأثیر می‌گذارد، همسران، فرزندان و والدینی که شاهد مبارزه یکی از اعضای خانواده با اعتیاد به مواد مخدر هستند، از نظر عاطفی، از نظر مالی، حقوقی، پزشکی و سایر عواقب با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

اعتیاد به مواد مخدر درخانواده‌ها باعث در‌گیری‌های گسترده و فشارهایی عمیقاً مخرب می‌شود و عاطفه و عقل را مختل و گمراه می‌نماید.

 

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215751
  • دیدگاه‌ها برای اعتیاد، آسیب اجتماعی اولویت‌دار در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.