• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

طرح قطار شهری گرفتار تشریفات اداری نشود

  • کد خبر : 6604
  • 02 تیر 1398 - 6:52
طرح قطار شهری گرفتار تشریفات اداری نشود

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه قطار شهری همدان جزو ردیف‌های قانونی بودجه آمده و قطعی است اظهار کرد: مراحل بعدی این است که مطالعات توجیهی ماده ۲۳ هم باید انجام شود و این موضوع قطعی است.   به گزارش عصر همدان، حسین افشاری با بیان اینکه بقیه مراحل جزئیات کار است و آن برعهده […]

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه قطار شهری همدان جزو ردیف‌های قانونی بودجه آمده و قطعی است اظهار کرد: مراحل بعدی این است که مطالعات توجیهی ماده ۲۳ هم باید انجام شود و این موضوع قطعی است.

 

به گزارش عصر همدان، حسین افشاری با بیان اینکه بقیه مراحل جزئیات کار است و آن برعهده شهرداری گفت: زمان مطالعات محدود است چراکه بودجه سال ۹۹ باید از دولت در تاریخ ۱۵ اسفند سال ۹۸ خارج شود و در اختیار مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر سازمان برنامه بودجه، شهرداری، استاندارد ی و بقیه سازمان‌های مربوطه گرفتار تشریفات اداری شوند، بودجه سال آینده وارد مجلس می‌شود و خبری از تامین اعتبار مراحل اجرایی نخواهد بود افزود: مطالعه اولیه این است که باید امکان‌سنجی صورت گیرد که آیا در شهر همدان طرح «قطار شهری» اجرایی می‌شود و بعد در مرحله مشخص شود که با کدام مسیر، با چه توجیهی و میزان اعتبار انجام خواهد شد.

رئیس شورای ترافیک شهرستان همدان با بیان اینکه از شهرداری گلایه مندیم دیر اقدام کرده و نیز از شورای شهر گلایه داریم که چرا دیر ورود کرده تا امروز از طریق فرمانداری باید اطلاع یابد تاکید کرد: باید تا پایان اردیبهشت ماه این موضوع به پایان می‌رسید.

افشاری با اشاره به اینکه شهرداری باید سریع وارد کار شود چراکه طرح بسیار بزرگ را نباید از دست داد گفت: در آینده اگر قرار باشد طرح اجرایی شود نیاز به منابع مالی داریم و اگر آن را مجلس تصویب نکند، روی دوش استان می‌افتد که تامین اعتبارات مورد نیاز چنین طرحی در توان اعتبارات استانی نیست.

وی با بیان اینکه این طرح با سفر یکی از روسای جمهور به همدان جزو مصوبات دولت قرار گرفت اما چون در قانون بودجه پایدار نشد بعد از مدتی حذف شد خاطرنشان کرد: امسال خوشبختانه با تلاش جمعی جزو ردیف‌های بودجه‌ای لحاظ شده که باید هر چه سریعتر مورد پیگیری قرار گیرد.

فرماندار شهرستان همدان بیان کرد: تصور می‌کردم شهرداری گزارش نهایی طرح مطالعاتی را در این جلسه ارائه می‌دهد اما نشان می‌دهد که هنوز تا مرحله ترک تشریفات پیش رفته است.

افشاری با بیان اینکه ورود شورا در این زمینه نیاز نیست چرا که طرح ملی است و باید روال از مرکز طی شود افزود: اگر تا پایان شهریور طرح مطالعاتی ارائه نشود بزرگترین فرصت توسعه شهرستان همدان از دست خواهد رفت.

وی با بیان اینکه همه باهم باشیم تا کار صورت گیرد اضافه کرد : اینکه «بی آر تی» مناسب است یا قطار شهری به نظر کارشناس برمی‌گردد.

افشاری با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی «بی آر تی» در سال ۹۲ آغاز شده بود و دوباره در سال ۹۴ مطرح شد اما امکان اجرا نبود افزود: امروز مسئله این است اگر قدمی جلو رفته‌ایم، از تمام ظرفیت‌های استان بهره‌مند شویم تا کار اجرایی شود.

وی بیان کرد:‌ باید برنامه جامعی تهیه کنیم، وارد جزئیات نشویم و وقت خود را روی مطالعات قبلی که رد شده نگذاریم.

فرماندار شهرستان همدان نیز با بیان اینکه تمام اعضای جلسه و سازمان‌های مرتبط، موافق اجرای طرح هستند چرا که ظرفیت خوبی ایجاد شده است اظهار کرد: اعتبار این پروژه  از ردیف ملی است که اگر همدان پیگیر نباشد، دیگر استان‌ها به دنبالش خواهند بود.

افشاری با اشاره به اینکه پیشینه قطار شهری همدان به ۱۶ سال پیش برمی‌گردد گفت: این طرح بار دیگر در ردیف اعتبار ملی مطرح شده و باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

وی  تصریح کرد: قانون طرح «بی آر تی» و مصوبه مجلس دو موضوعی است که مطرح شده و باید مجموعه مدیریت استان با نمایندگان مجلس همدان با وزارت کشور جلسه‌ای برگزار کنند تا این مشکل حل و طرح از مسیری پیگیری شود.

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبار طرح مطالعاتی را شهرداری از محل شورا تامین کند و ۵۰ درصد مابقی را ما از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در نظر می‌گیریم افزود: فعلا مسیر قطعی نشده تا مشاور ببینیم کجا را برای قطار شهری توصیه می‌کند اما باید طرح در افق ۳۰ سال آینده پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات ماده ۲۳ را منوط به موضوعات دیگری نکنیم و برای یکبار هم شده مشاور بگوید چه طرحی برای شهر همدان خوب است.

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه تمام اعضای جلسه و سازمان‌های مرتبط، موافق اجرای طرح هستند چرا که ظرفیت خوبی ایجاد شده است اظهار کرد: اعتبار این پروژه  از ردیف ملی است که اگر همدان پیگیر نباشد، دیگر استان‌ها به دنبالش خواهند بود.

وی  تصریح کرد: قانون طرح «بی آر تی» و مصوبه مجلس دو موضوعی است که مطرح شده و باید مجموعه مدیریت استان با نمایندگان مجلس همدان با وزارت کشور جلسه‌ای برگزار کنند تا این مشکل حل و طرح از مسیری پیگیری شود.

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبار طرح مطالعاتی را شهرداری از محل شورا تامین کند و ۵۰ درصد مابقی را ما از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در نظر می‌گیریم افزود: فعلا مسیر قطعی نشده تا مشاور ببینیم کجا را برای قطار شهری توصیه می‌کند اما باید طرح در افق ۳۰ سال آینده پیگیری شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت قطار شهری همدان اظهار کرد:‌ اهداف مجموعه مدیریت شهری این است که شهروندان مجاب شوند که کمتر از وسیله نقلیه شهری استفاده کنند.

رضا زمانی با بیان اینکه این موضوع در حوزه مدیریت شهری و مدیریت انرژی حائز اهمیت است گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای تردد شهروندان در سطح شهر فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع مطالعات شهر همدان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ موضوع «بی آر تی» را مطرح کرد افزود:‌ به دلیل عرض کم معابر شهر همدان و عدم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، طرح «بی آر تی» در شهر همدان اجرایی نشد.

معاون امور عمرانی فرمانداری همدان با بیان اینکه در آن مقطع اجرای طرح حمل و نقل ریلی و قطار شهری همدان احساس شد گفت:‌ با پیگیری نمایندگان همدان در مجلس، طرح مطالعه قطار شهری همدان در سال ۹۸، پیوست بودجه این سال به مجموعه شهرداری همدان ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان در این خصوص اقداماتی انجام داده و مطالعاتی را در دستور کار قرار داده است افزود: طبق آخرین اطلاعات مشاور طرح هم مشخص شده است.

معاون امور عمرانی فرمانداری همدان نیز با بیان اینکه بودجه شهرداری مصوب شده و ردیف بودجه مشخص است اظهار کرد: در قالب ردیف بودجه اگر شهرداری اقدامی انجام دهد، نیاز به اینکه مجدد در شورا مطرح شود نیست، ردیف اعتباری که برای طرح اعلام شده در ردیف مطالعاتی شهرداری گنجانده شده است.

زمانی با اشاره به اینکه شهرداری بستر کار را مهیا کرده که بر اساس قانون مجوز ترک تشریفات باید به شورا بیاید گفت: ترک تشریفات باید دلایل توجیهی داشته باشد و باید در شورا این مسائل مطرح شود.

وی با تاکید به اینکه تا مطالعات فاز «یک» و «دو» انجام نشود نمی‌توان اعتباری برای آن در نظر گرفت، خواستار توجه به این موضوع شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=6604
  • دیدگاه‌ها برای طرح قطار شهری گرفتار تشریفات اداری نشود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.