• امروز : جمعه - ۴ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 24 May - 2024
2

روزت مبارک بانو

  • کد خبر : 102314
  • 15 بهمن 1399 - 13:17
روزت مبارک بانو

زن بر اساس سرشت الهی خویش منبع لایزال و بیکران مهربانی است. زن ایرانی در این میان نقطه ی اوجی است بر مهربانی و عاطفه. پس از نزول برکت اسلام بر سر زمین ایران بانو ی آب و آینه حضرت فاطمه (س) همه چیز بانوی ایرانی شد. الگوی پاکدامنی و سرچشمه ی تمام خوبی ها. […]

زن بر اساس سرشت الهی خویش منبع لایزال و بیکران مهربانی است. زن ایرانی در این میان نقطه ی اوجی است بر مهربانی و عاطفه. پس از نزول برکت اسلام بر سر زمین ایران بانو ی آب و آینه حضرت فاطمه (س) همه چیز بانوی ایرانی شد. الگوی پاکدامنی و سرچشمه ی تمام خوبی ها.

به گزارش عصر همدان؛ زن . [ زَ ] (اِ) نقیض مرد باشد. انسان و ماده ای از نوع بشر و مراءه و نساء و خاتون و بانو. جنس لطیف از نوع بشر. هم زاد باران. نشات گرفته از آب و آینه. عطر تمام اشعار. خالق داستان های عاشقانه، صاحب مادرانه های لطیف، گرما بخش کانون خانواده

زن در فرهنگ فارسی، به معنای زاینده و زندگی بخش است. زن منبع زندگی است و بنیان یک خانواده بی شک به حضور یک زن بستگی دارد. زن بر اساس سرشت الهی خویش منبع لایزال و بیکران مهربانی است. زن ایرانی در این میان نقطه ی اوجی است بر مهربانی و عاطفه.

زنان اگر چه دارای لطافت و ظرافت و احساس فوق العاده زیبایی هستند اما گویی استقامت مردان هم از استواری زنان سر چشمه می گیرد.

علی رغم لطافت، بانوی ایرانی و البته اسلامی همیشه مظهر قدرت در جامعه بوده است زن در ایران باستان  مظهر ایستادگی و کرامت بوده است و در اسلام مظهر عفت، پاک دامنی  و سازندگی جامعه است.

بسیاری از وظایف زنانه در جامعه ی ایرانی اسلامی وجود دارند که به لحاظ اهمیت و مثمرثمر بودن در اوج عظمت قرار دارند، ولی به لحاظ دشورای، مردان جامعه نیز قادر به پذیرش آن ها نیستند. به عنوان نمونه، وظیفه ی خطیر مادری، که بزرگ ترین رکن هر اجتماع و هر خانواده ی متمدنی است.

بانوی جامعه دارنده ی خانواده است. زن  مسئول گرمای خانواده پشتوانه ی مردان و مهد تربیت صحیح کودکان جامعه است مسلم است جامعه ای سالم  و بالنده است که در آن نظام خانواده گرم و پر رونق باشد.

می گویند مردم ایران روز پنجم برج اسفند را جشن می گرفتند و به آن عید زن می گفتند، در این روز که تقدیر و تشکری از زحمات زن محسوب می شد مرسوم بود که مردان برای زنانشان هدیه هایی ارزنده تهیه کرده و به آنان تقدیم کنند.

پس از نزول برکت اسلام بر سر زمین ایران اما؛ بانو ی آب و آینه حضرت فاطمه (س) همه چیز بانوی ایرانی شد. الگوی پاکدامنی، عشق، شوق زندگی، دلدادگی و بندگی پشتیبانی از همسر و خانواده و مادرانه های بهشتی.

از آن اوان بود که حضرت باران فاطمه زهرا (س) اسوه ی بیداری و دانایی و پشتیبانی از ولایت شناخته شدند و رسم الهام بصیرت و زندگی صحیح اسلامی به جامعه را به بانوان مسلمان آموختند.

زن در داخل خانواده، عزیز و مکرّم و محور مدیریت درونی خانواده است؛ شمع جمع افراد خانواده است؛ مایه‌ی انس و سکینه و آرامش است. کانون خانواده – که حوضچه‌ی آرامش زندگىِ پُرچالش و پُرتلاش هر انسانی است – به وجود زن آرام می گیرد و سکینه و اطمینان پیدا می کند. آن وقت نقش او به عنوان همسر، به عنوان مادر، به عنوان دختر خانواده، هر کدام یک فصل طولانی در تکریم دارد.

اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است. اگر روی نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکیه می کند، یا روی نقش زن و تأثیر زن و حقوق زن و وظایف و محدودیت‌های زن در داخل خانواده تکیه می کند، به‌هیچ‌وجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیت‌های عمومی مردم منع کند. هم باید مادرِ خوب و همسر خوبی باشد، هم در فعالیت اجتماعی شرکت کند. فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مظهر چنین جمعی است.

رهبر معظم انقلاب:

«ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند… و از محرومیت هایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند؛ خارج نموده اند.»

«این پیروزی را ما از بانوان داریم قیل از اینکه از مردها داشته باشیم. بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند. بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردها هم جرأت و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانمها هستیم و همیشه دعا به همه و همه ملت و همه شماها می کنی.»

امام خمینی (ره)

پس ای خالق قصه های لیلی و مجنون، گرمای کانون خانواده و  سرچشمه ی عاشقانه ی مهر مادری بانوی مسلمان ایرانی روزت مبارک

انتهای پیام/رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=102314
  • دیدگاه‌ها برای روزت مبارک بانو بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.