• امروز : یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
2
بررسی چالشی جدید در بهار؛

افزایش اجاره بها صدای کاسبان را درآورد

  • کد خبر : 217079
  • 03 خرداد 1403 - 8:12
افزایش اجاره بها صدای کاسبان را درآورد
اجاره بهای اماکن تجاری در بهار چالش برانگیز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ از دو سال قبل موضوع افزایش اجاره بهای مغازه های سطح شهر که هرساله مقدار معقولی بود، با افزایش های چند برابری مواجه شده است.

این افزایش قیمت به‌نحوی است که صدای اعتراض بسیاری از فعالین اقتصادی را بلند کرده است، خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با چند تن از مغازه‌داران گفتگو کرده است.

یکی از مغازه‌داران که در سال جدید مجبور به تخلیه مغازه خود به‌علت هزینه‌های سنگین شده است گفت: تا اردیبهشت‌ماه سال گذشته یعنی ۱۴۰۲ ماهیانه ۱۰ میلیون ریال اجاره پرداخت می‌کردم که این مبلغ در محدوده کسب و کار ما قیمت عرف بود، در سال گذشته صاحب ملک قیمت اجاره مغازه را چهار برابر نمود و امسال نیز مبلغ ۸۰ میلیون ریال را طلب کرد که این افزایش قیمت در دوسال، مساوی با هشت برابر است که باید یادآوری کنم که محدوده مذکور جزو مناطقی است که قیمت کمتری نسبت به دیگر مناطق دارد.

شهروند دیگری در همان محدوده که مغازه خود را تخلیه کرده بود گفت: صاحب ملک بنده به‌یک‌باره قیمت اجاره بهای مغازه را دو برابر و مبلغ ۴ میلیارد ریال هم به‌عنوان پولِ پیش درخواست نمود که بنده نیز مجبور به نقل مکان شدم.

لازم به ذکر است اقتصاد شهرستان بهار وابسته به کشاورزی است و کشاورزان بهاری در سال گذشته با ضرر و زیان‌های گزاف مواجه شده و توانایی خرید مردم بهار از سال گذشته بسیار کم شده است و طبیعتاً این موضوع باعث افت خرید و فروش و تراکنش‌های مالی شده است و مغازه داران نیز روزهای سختی را به‌علت عدم رونق بازار تجربه می‌نمایند.

از طرفی نزدیکی شهر بهار به مرکز استان باعث مراجعه بسیاری از اهالی برای تامین نیازهای خود به همدان شده است که این نیز مزید بر علت بی‌رونقی بازار در بهار است.

یکی از شهروندان گفت: به‌خاطر افزایش قیمت‌ها چندین مغازه اخیرأ در مرکز شهر اقدام به تخلیه نموده و جایگزینی هم ندارند، چراکه این اجاره بهای سنگین مانع از حضور فعالین اقتصادی می‌شود.

شهروند دیگری گفت: افزایش اجاره بها موجب افزایش قیمت‌ها شده و مصرف کننده نهایی با گران‌فروشی مواجه می‌شود، و باید هزینه‌های جانبی مثل مالیات و هزینه‌های جاری را نیز در نظر گرفت که با این وضعیت بازار عملاً بسیاری از مغازه داران دچار مشکل می‌شوند.

یکی دیگر از شهروندان گفت: یکی از علت‌های افزایش قیمت اجاره مغازه، فروشگاه‌های بزرگ، زنجیره ای و یا واحد‌های بزرگ مثل داروخانه‌ها هستند که با قیمت بالا اقدام به اجاره ملک موردنظر خود نموده و مغازه‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دادند.

وی گفت: تعداد بالای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بهار موجب کم شدن مشتری در فروشگاه‌های کوچک شده است و دیگر مغازه‌های کوچک توانایی اداره مغازه با این اجاره‌ها را ندارند.

نبود یک مرکز خرید در شهر بهار باعث پایین آمدن عرضه و بالا رفتن اجاره بها شده است که اخیراً شهرداری قول ساخت مرکز تجاری را داده است اما گمان می‌رود تا اجرای آن فاصله زمانی کمی وجود ندارد.

نقش بنگاه‌های معاملات ملکی را نیز در این میان در افزایش اجاره بها نباید نادیده گرفت.

همچنین نبود قوانین جدید در حوزه اجاره مسکن و مغازه موجب افزایش بیش از حد معمول اجاره بها شده است و نیازمند است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دور جدید فعالیت خود در زمینه قوانین اجاره و شیب افزایش آن چاره‌ای بیاندیشند.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=217079
  • دیدگاه‌ها برای افزایش اجاره بها صدای کاسبان را درآورد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.