• امروز : دوشنبه - ۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 27 May - 2024
2

حال خراب اقتصاد کرونایی و آموزش مجازی مدارس با گوشی هوشمند

  • کد خبر : 60655
  • 29 فروردین 1399 - 12:05
حال خراب اقتصاد کرونایی و آموزش مجازی مدارس با گوشی هوشمند

این روزها که با شیوع بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم و مدارس به حالت تعطیل درآمده یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها آموزش فرزندان است. به گزارش عصر همدان؛ این روزها با تعطیل شدن مدارس  معلمان، مدیران، دانش آموزان و والدین همه به نوعی درگیر آموزش های تلویزیونی و مجازی هستند. اکثر معلمین […]

این روزها که با شیوع بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم و مدارس به حالت تعطیل درآمده یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها آموزش فرزندان است.

به گزارش عصر همدان؛ این روزها با تعطیل شدن مدارس  معلمان، مدیران، دانش آموزان و والدین همه به نوعی درگیر آموزش های تلویزیونی و مجازی هستند. اکثر معلمین با تشکیل گروه در شبکه های مجازی به تدریس مجازی و پرسش و پاسخ از دانش آموزان می پردازند و تکالیف دانش آموزان را بررسی می کنند و علاوه بر آن با برقراری ارتباط تلفنی پاسخگوی دانش آموزان و والدین آنها هستند.

در این بین خانواده ها نیز به گونه ای دیگر مشغول درس و تمرین دانش آموزان خود شده اند. افرادی که به اینترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند وارد گروه های درسی شده و والدین همپای دانش آموزان در تدریس معلم شریک هستند.

عدم دسترسی تعدادی از خانواده ها خصوصا در مناطق محروم و روستایی به اینترنت و گوشی هوشمند کار را برای مدیران، معلمین و والدین سخت کرده است. خانواده هایی که تمکن مالی خوبی ندارند اجبارا در شرایط اضطرار قرار گرفته و مجبورند به صورت قسطی یا قرضی اقدام به تهیه گوشی اندروید برای فرزندان خود کنند.

ادامه تعطیلی مدارس تا آخر سال تحصیلی باعث شده که آموزش و پرورش اقدام به راه اندازی شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزی با نام شاد کند تا همه دانش آموزان با ورود به این سامانه به صورت مجازی در کلاس حاضر شده و از تدریس معلم خود بهره مند شوند.

در این باره گفتگویی با تعدادی از معلمین و دانش آموزان داشتیم و از چند و چون نحوه آموزش در بهار جویا شدیم.

نتوانستیم از اینترنت رایگان معلمین استفاده کنیم

رضایی یکی از معلمین مقطع ابتدایی شهر بهاراست. او درباره طریقه تدریسش گفت: این روزها مدت زمانی که باید برای تدریس بگذاریم بیشتر از قبل شده، چرا که باید زمانی را برای فیلم برادری از تدریس و بارگذاری در شبکه های مجازی بگذاریم و از طرفی بررسی تکالیف تک تک دانش آموزان از طریق شبکه های مجازی خود زمان و انرژی بیشتری از ما می گیرد.

وی در خصوص اینترنت رایگان معلمین گفت: قرار بود ۲۰ گیگ اینترنت رایگان در اختیار معلمین قرار می دهند اما هر چه تلاش کردم نتوانستم از آن استفاده کنم.
اغلب خانواده های روستایی فاقد گوشی هوشمند هستند

محمدی یکی دیگر از معلمین است که در یکی از روستاهای نسبتا برخوردار بهار تدریس می کند. او گفت: از ۲۵ دانش آموز کلاسم تنها ۶ نفر گوشی اندروید دارند، در گروهی که تشکیل داده ام فقط از آنها تکلیف می گیرم، از بقیه بی اطلاعم.

محمدی ادامه داد: اغلب همکارانم که در روستاهای بهار تدریس می کنند با این مسئله مشکل دارند. اغلب خانواده های روستایی کمتر به اینترنت و گوشی اندروید دسترسی دارند و نمی توانیم به طور دائم با دانش آموزان ارتباط داشته باشیم.

کرمی یکی دیگر از معلمان روستایی بخش لالجین گفت: در تلگرام گروهی برای دانش آموزان تشکیل داده ام و همانجا از دانش آموزان تکالیفشان را می گیرم.

وی درمورد دسترسی دانش آموزان به گوشی اندروید گفت: اکثر دانش آموزان کلاسم به گوشی هوشمند دسترسی دارند، بعضی ها مجبور شدند بروند و گوشی هوشمند تهیه کنند، عده ای هم از همسایه و فامیل گوشی قرض می گیرند تا در گروههای درسی شرکت کنند.

این معلم در مورد ورود به برنامه شاد گفت: تعداد افرادی که قرار است از این برنامه همزمان استفاده کنند قاعدتا بالاست و امیدوارم در آینده با مشکل مواجه نشود، کما اینکه من خودم عضو این برنامه شده ام و چند نفر از دانش آموزان هم عضو آن شده اند اما اکثرا در اجرای برنامه و ورود به آن مشکل دارند.

در ادامه گفتگویی با مدیر آموزش و پرورش شهرستان بهار داشتیم و از وضعیت آموزش در بهار جویا شدیم.

زهرا شعبانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تا اول اردیبهشت به ما فرصت داده شده که دانش آموزان را به سامانه شاد که به عنوان شبکه اجتماعی دانش آموزان می باشد عضو کنیم.

وی ادامه داد: طبق بررسی هایی که انجام دادیم تاکنون در حوزه شهری ۹۵ درصد دانش آموزان وارد سامانه شده اند و در روستاها نیز اکثرا عضو شده اند و آمار دقیق آن را اول اردیبهشت بررسی خواهیم کرد تا اگر ضعفی در مورد برخی روستاها وجود دارد رفع شود.

اگر معلمی نتوانسته از اینترنت رایگان استفاده کند کوتاهی از خودش بوده

شعبانی درباره عدم دسترسی برخی معلمین به اینترنت رایگان گفت: ۲۰ گیگ اینترنت رایگان به همه معلمان تعلق گرفت که تا ۵ فروردین ماه معلم ها می توانستند با وارد کردن کد ملی و کد پرسنلی خود از آن استفاده کنند و اگر همکاری موفق به استفاده از آن نشده مطمئنا خارج از زمان مقرر اقدام کرده و کوتاهی از خودشان است. هم اکنون نیز در حال رایزنی هستیم تا اینترنت رایگان در اختیار معلمین و همچنین دانش آموزان قرار گیرد.

وی درباره اظهار نظر برخی معلمین روستایی در خصوص عدم دسترسی اکثر دانش آموزان روستا به اینترنت و گوشی اندروید گفت: اکثرا دسترسی دارند و به آنهایی که دسترسی ندارند گفته ایم که از آموزش های صدا و سیما استفاده کنند. مواردی هم بوده که خانواده ای تلویزیون نداشته و مدیران اقدام به تهیه تلویزیون برای آنها کرده اند.

در این مدت هیچ سی دی آموزشی به ما نداده اند

شعبانی ادامه داد: در مواردی معلمان به صورت تلفنی با دانش آموزان ارتباط برقرار می کنند و یا در مواردی هم معلم در مدرسه حاضر شده و به طور تک به تک یا با رعایت فاصله اجتماعی به برخی از دانش آموزان که دسترسی ندارند آموزش می دهند.

وی همچنین گفت: به طور نمونه در روستای رباط زاغه معلمان در مدارس حاضر شده و دانش آموزان را در فضای آزاد و با رعایت فاصله اجتماعی آموزش داده اند. در بهادربیگ هم آموزانی که دسترسی نداشتند معلمان تک به تک در مدارس آموزش داده اند.

وی در مورد سی دی های آموزشی توزیع شده در مدارس گفت: هیچ سی دی آموزشی در این مدت در اختیار ما قرار نگرفته اما به طور معمول هر ساله تعدادی سی دی آموزشی در اختیار همه مدارس قرار می گیرد که اگر دانش آموزشی نیاز داشته باشد می تواند با مراجعه به مدارس به وسیله فلش مموری برنامه و محتواهای آموزشی این سی دی های آموزشی را در اختیار داشته باشد.

به گزارش عصر همدان مبحث آموزش های مجازی و کلاس های آنلاین یکی از مزایای تعریف شده در استفاده از تکنولوژی فضای مجازی است که مدت هاست دنبال می شود، اما با همه گیری بیماری کرونا و اجبار در استفاده از این نوع آموزش ها باعث شد که حتی کم بضاعت ترین افراد که دارای دانش آموز هستند وارد این فضای گسترده شده و با این تکنولوژی خود را همراه سازند.

وضعیت اقتصادی خانواده ها در زمان فعلی و لزوم اتصال همه دانش آموزان به اینترنت و شبکه های اجتماعی با تهیه گوشی اندروید خود جای بحث فراوان دارد. اینکه آیا آموزش و پرورش می تواند زیرساخت های لازم را در استفاده همه دانش آموزان خود حتی در دور افتاده ترین روستاها که ممکن است تحت پوشش اینترنت نباشند، پوشش دهد سوال مهمی است که باید در هفته های آتی دنبال پاسخ آن بود.

تسهیلات ویژه همچون اینترنت رایگان، برابری امکانات و آموزش ها برای همه دانش آموزان شهری و روستایی، تهیه اقلام آموزشی ویژه همچون سی دی آموزشی ، مدیریت زمان در نحوه استفاده از آموزش های متمرکز صدا و سیما و مجازی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=60655
  • دیدگاه‌ها برای حال خراب اقتصاد کرونایی و آموزش مجازی مدارس با گوشی هوشمند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.