• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
طی چند روز آینده صورت می‌گیرد

اجرای پرداخت الکترونیکی کرایه در ۱۰۵ تاکسی همدان

  • کد خبر : 424
  • 03 مرداد 1397 - 13:16
اجرای پرداخت الکترونیکی کرایه در ۱۰۵ تاکسی همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از آغاز پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در ۱۰۵ تاکسی همدان و سه خط سعیدیه، پردیس و هنرستان به عنوان پایلوت خبر داد.

به گزارش عصر همدان، کامران گردان پیش از ظهر امروز در کمیسیون خدمات شهری شورا، با موضوع پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، اظهار کرد: تا چند روز آینده پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی با ۱۰۵ تاکسی همدان در سه خط به عنوان پایلوت آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورت موفقیت اجرای طرح، این طرح در سایر خطوط و تاکسی‌ها نیز اجرا خواهد شد، گفت: الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی از سال‌های پیش مدنظر بوده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: الکترونیکی کردن پرداخت کرایه حمل و نقل عمومی در راستای ایجاد شهر الکترونیک در شهر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه همدان در اجرای طرح کارت بلیت الکترونیکی در حمل و نقل اتوبوسرانی در سطح کشور موفق عمل کرده است، افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از مسافران در همدان از کارت بلیت الکترونیکی استفاده می‌کنند.

گردان با تأکید بر اینکه فرهنگ پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی را نهادینه و فرهنگسازی کنیم، تصریح کرد: امیدواریم در این بحث در حوزه تاکسی نیز با توجه به وسواس‌ها در تاکسیرانی و سازمان حمل و نقل با موفقیت اجرا شود.

وی با بیان اینکه امید است با اجرای موفق، مجبور به جمع‌آوری طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی نشویم، ادامه داد: این طرح باید با دقت بیشتر اجرا شود؛ طرح در راستای تبدیل شهر به شهر الکترونیک، تبدیل پرداخت دستی به سیستمی و رسیدن به پایه‌های شهر الکترونیک اجرا می‌شود.

در حوزه تاکسی اجرای پروژه پرداخت الکترونیکی کرایه سختی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به خط‌های منتخب در اجرای طرح، خاطرنشان کرد: خط سعیدیه، پردیس و هنرستان خط‌های منتخب اجرای طرح در فاز اول هستند البته فرهنگسازی این مهم نیاز به آموزش چهره به چهره برای رانندگان دارد.

وی با تأکید بر اینکه همه جوانب کار در این طرح دیده شده است، یادآور شد: امیدواریم با اجرای این طرح نو، موفق باشیم؛ تحولات خوبی در حوزه تاکسیرانی افتاده و مراجعات به شورا کمتر شده است.

گردان با بیان اینکه در نظر داریم با اجرای موفق این کار به عنوان پایلوت در کشور و همدان باشیم، اظهار کرد: اجبار صد در صدی استفاده از این طرح برای رانندگان نداشته باشیم تا فرهنگ‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه اتوبوسرانی همدان اکنون منفعلانه کار می‌کند و کار جدیدی از این بخش ندیده‌ایم، گفت: سایه‌بان‌ها در حال از بین رفتن است که باید نظارت شود؛ به عنوان کمیسیون از این بخش بی‌خبریم که باید مدیریت شود.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز بیان کرد: پرداخت الکترونیک در همدان از ۱۰ سال پیش با محوریت اتوبوس شروع شد اما محدود به ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بود که با توجه به مالکیت شهرداری در این بخش اجرای طرح، راحت بود.

سید محمد پوروخشوری با بیان اینکه در حوزه تاکسی اجرای پروژه پرداخت الکترونیکی کرایه سختی است، افزود: این طرح با موفقیت در هیچ شهری انجام نشده است.

وی با اشاره به برگزاری فراخوان شرکت‌ها طی بهمن ماه سال به منظور اجرای این طرح، تصریح کرد: هشت شرکت پس از فراخوان ارائه مدل داشتند که تعدادی فروشنده دستگاه بودند در حالی که برای اجرای طرح نیاز به سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه داشتیم و یکی از الزامات این بود که با یک بانک هماهنگ باشند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان ادامه داد: از تمام بانک‌ها دعوت برای مارکت در اجرای طرح دعوت شد که بانک‌های پارسیان، اقتصاد نوین، صادرات و مسکن پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه از ۳۰ بانک دعوت شده چند بانک مذکور پاسخ دادند، خاطرنشان کرد: سرانجام با بانک شهر که به منظور توسعه کارت شهروندی قرارداد داریم، جلسه‌ای برگزار کردیم.

پوروخشوری با اشاره به تشکیل کمیته فنی با دستور شهردار در خصوص اجرای طرح، یادآور شد: کمیته فنی الزاماتی برای پایداری پروژه تعریف کرد که انواع روش‌های پرداخت الکترونیک همزمان اجرا شود و تنها ارائه سخت افزار نباشد و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه جامعه هدف استفاده کننده خدمات، رانندگان تاکسی و بخش خصوصی است که باید مبالغ دریافتی به منظور اجرای طرح، از آنها بسیار کم باشد، اظهار کرد: باید استفاده از دستگاه برای راننده و مسافر ساده بوده، دستگاه سبک و قابل جابجایی باشد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان گفت: دستگاه ارائه شده باید در امکان دسترسی تغییر قیمت به وسیله راننده محدود باشد، در زمان تغییر قیمت ساعت شبانه فعالیت تاکسی‌ها تغییر قیمت خودکار باشد و تغییر سالانه کرایه تاکسی در دستگاه نیز به سهولت صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اکثر خطوط تاکسی همدان خطی است و در فاز نخست باید با پرداخت کارت بلیط الکترونیکی و یا کارت شهروندی باشد، بیان کرد: باید در فرودگاه، پایانه‌ها و یا تاکسی دربستی قابلیت پرداخت با کارت‌های شتاب نیز فراهم شود.

شهرداری با وضعیت مالی موجود، امکان ایجاد سایه‌بان ندارد

پوروخشوری با بیان اینکه بسیاری از رانندگان راغب به اجرای طرح هستند، افزود: حساسیت‌هایی از جمله هزینه واگذاری دستگاه نیز وجود دارد؛ دستگاه به صورت رایگان به رانندگان واگذار اما حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ تومان با تراکنش از راننده اخذ می‌شود.

وی با اشاره به ارائه امتیازاتی به رانندگانی که بیشتر از دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، تصریح کرد: تسهیلاتی از قبیل ارائه تسهیلات با توجه به میانگین گردش حساب رانندگان و برگزاری قرعه‌کشی و ارائه جوایز از دیگر امتیازات ارائه شده خواهد بود.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان ادامه داد: دغدغه مادر حوزه حمل و نقل بیش از این است و در خصوص اجرای طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، پایلوتی پیش رو نداریم.

وی در خصوص وضعیت سایه‌بان‌های سطح شهر نیز خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ حدود ۳۰ سایه‌بان در سطح شهر داشتیم که اکنون به حدود ۱۸۰ سایه‌بان رسیده است.

پوروخشوری با بیان اینکه شهرداری با وضعیت مالی موجود، امکان ایجاد سایه‌بان ندارد، یادآور شد: یک سرمایه‌گذار با یک میلیارد تومان در این خصوص فعالیت داشت که قرارداد پنج ساله آن تمام شد.

وی با اشاره به از بین رفتن همه شیشه‌های سایه‌بان‌ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، اظهار کرد: با این وضعیت پیمانکار ورود کرده و نواقص را برطرف کرد.

گفتنی است در این جلسه رئیس شعبه مرکزی بانک شهر همدان و نماینده بانک نیز حضور داشتند که نماینده بانک شهر به ارائه طرح و محاسن استفاده از خدمات ارائه شده بانک شهر به رانندگان تاکسی پرداخت.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=424
  • دیدگاه‌ها برای اجرای پرداخت الکترونیکی کرایه در ۱۰۵ تاکسی همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.