• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

کدو حلوایی زینت سفره های مردم الوند نشین در زمستان/زمستان های سرد همدان با دسرهای کدو حلوایی+ تصاویر

  • کد خبر : 91409
  • 17 آبان 1399 - 8:55
کدو حلوایی زینت سفره های مردم الوند نشین در زمستان/زمستان های سرد همدان با دسرهای کدو حلوایی+ تصاویر

کدو حلوایی که یکی از منابع غنی پتاسیم و بتاکاروتن است، در روزهای سرد زمستان جزو خوراکی‌های اصلی همدانی هاست و بانوان با سلیقه همدانی انواع مختلف دسرها را با آن آماده می کنند. به گزارش عصر همدان، این روزها کمتر خانواده همدانی را می توان دید که از بازار روز برگردد و کدو حلوایی، […]

کدو حلوایی که یکی از منابع غنی پتاسیم و بتاکاروتن است، در روزهای سرد زمستان جزو خوراکی‌های اصلی همدانی هاست و بانوان با سلیقه همدانی انواع مختلف دسرها را با آن آماده می کنند.

به گزارش عصر همدان، این روزها کمتر خانواده همدانی را می توان دید که از بازار روز برگردد و کدو حلوایی، گیاه جالیزی نارنجی رنگ در سبد میوه های او نباشد.

این گیاه که از جمله گیاهان جالیزی است، یکی از منابع غنی پتاسیم و بتاکاروتن (ماده پیش ساز ویتامین A) بوده که به دلیل درصد بالای فیبر موجود در آن، خواص آنتی اکسیدانی و کالری کم (۲۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم) جزو مطلوب‌ترین خوراکی‌ها برای افراد مختلف است.

کدو حلوایی که در اوایل خرداد ماه کشت شده و در روزهای آخر شهریور برداشت می‌شود، در روزهای پاییز و زمستان، زینت بخش سفره‌های مردم همدان است.

بانوان همدانی در گذشته برای سرفه شدید و نرم کردن سینه استفاده می کردند که معمولا به صورت ساده آن را برش داده و بخار پز می کردند .

اما امروز با تنوع غذاها و دسرها، همدانی ها نیز از قافله جانماندند به تهیه انواع دسرهای مختلف با این خوراکی زمستانی می پزدازند چرا که علاوه بر خواص زیادی که دارد رنگ پاییزی آن جلوه خاصی به سفره می دهد.

مربای کدو حلوایی، انواع دسر و کیک ها، حلوای کدو حلوایی و انواع مختلف تنقلات دیگر محصولاتی است که می توان با اندک هزینه ای سفره های رنگین تری را پهن کرد.

زهرا الماسی بانوی همدانی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ کدو در طول زمستان و پاییز مهمان سفره های همدانی هاست و به علت قیمت خوبی که دارد هر کسی می توان در هوای سرد و خشک زمستان و در کوتاهترین زما ممکن از آن استفاده کند.

این بانوی همدانی گفت: ما همدانی ها معمولا از شکر برای شیرینی بیشتر این محصول صیفی استفاده می کنیم اما شهرهایی مثل ملایر که شیره و عسل تولید می کنند معمولا کدو حلوایی را با شیره تزیین و استفاده می کنند.

یکی دیگر از معلمان پیش دبستانی که به علت شیوع کرونا کلاس هایش مجازی برگزار می شد به خبرنگار ما گفت: برای آموزش فصل پاییز و رنگ ها باید حتما دانش آموزان خوراکی را به رنگ پاییز تهیه و در گروه قرار می دادند که همه به این نتیجه رسیدیم با کدو حلوایی انواع دسر و خوراکی ها را تهیه کنیم چرا که قیمت زیادی ندارد و تهیه آن برای خانواده ای مشکل نیست.

امسال که مردم دنیا با بیماری کرونا همچنان درگیرند ایرانیان نیز بنا به اقلیم های خاص مناطق آب و هوایی که در آن قرار دارند سعی می کنند از محصولات زمستانی در هوای سرد و خشک استفاده کنند تا التهابات کمتری نسبت به سالهای قبل داشته باشند.

مردم شهر همدان هم با مصرف شلغم، کدو و چغندر سعی می کنند بدنی آماده تر نسبت به سالهای قبل داشته باشند.

چغندر در استان همدان طرفدران زیادی دارد، و تمام شهرستانهای اطراف همدان در باغها و باغچه های خود این گیاه خوش رنگ را می کارند و از برگ آن برای درست کردن آش استفاده می کنند و از ریشه آن در زمستان استفاده می کنند و در اصل ریشه گیاه خوراک اصلی است .

چغندر به خانواده اسفناجها تعلق دارد که تاریخ آن به دوران باستان باز می گردد و یکی از بخش های اصلی ریشه این گیاه است.

انتهای پیام/آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=91409
  • دیدگاه‌ها برای کدو حلوایی زینت سفره های مردم الوند نشین در زمستان/زمستان های سرد همدان با دسرهای کدو حلوایی+ تصاویر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.