• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

کالابرگ الکترونیکی، طرحی خوب اما نیازمند به نظارت

  • کد خبر : 212570
  • 16 اسفند 1402 - 11:01
کالابرگ الکترونیکی، طرحی خوب اما نیازمند به نظارت
اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بدون شک برای افزایش توان خرید دهک های پایین جامعه، طرحی موثر و راضی کننده است اما عدم رعایت قانون در اجرای این طرح توسط فروشگاه‌ها نیازمند نظارت بیشتری دارد و مسئولین مربوطه باید قوانین را کاملا صریح به فروشگاه‌ها ابلاغ کنند تا شاهد تخلفات آشکار آن‌ها نباشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از فردا ۱۷ اسفندماه آغاز می‌شود.

با توجه به اجرای این طرح که در ابتدا به دلیل اطلاع‌رسانی اشتباه برخی مردم با مشکلاتی مواجه شدند به سراغ چند فروشگاه رفتیم تا از نحوه فروش ۱۱ قلم اساسی در این طرح آگاه شویم.

مشاهدات میدانی خبرنگار عصر همدان و پیام‌های مردمی نشان از تخلف متصدیان فروشگاه‌ها دارد و به گفته بسیاری از مردم قانون فروش الکترونیکی به خوبی رعایت نمی‌شود.

فروشگاه‌های کوروش تخلف می‌کنند

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با تاکید براینکه فروشگاه‌های کوروش اصلا با مردم همکاری ندارند، گفت: این فروشگاه تقاضای وجه نقد می‌کند و فرد را ملزم می‌کند ۷۵۰ هزارتومان خرید داشته باشد.

وی افزود: فروشگاه‌ها از قانون کلی پیروی نمی‌کنند و مردم خصوصا قشر کم درآمد جامعه دچار مشکل شدند.

شهروندی دیگر نیز با اشاره به اینکه فروشگاه‌ها موقع خرید الکترونیکی به افراد می‌گویند که باید مبلغی پول در کارت وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: چیزی که ما از رسانه‌ها درخصوص قانون خرید الکترونیکی شنیده‌ایم با چیزی که مغازه‌دار‌ها می‌گویند متفاوت است.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در راستای کمک به معیشت خانوارها

در ادامه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه مرحله دوم فجرانه کالابرگ الکترونیکی از فردا آغاز می‌شود، گفت: طرح کلی کالا برگ الکترونیکی از ابتدای سال جاری با هدف کمک به معیشت و تغذیه اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین توسط دولت ارائه شد.

یوسف شعبانی با اشاره به اینکه در مرحله اول قرار شد به یارانه اصلی خانوارها مبلغ ۸۰ هزار تومان اضافه شود، افزود: این مبلغ در راستای خرید ۱۱ قلم کالا بود و در مرحله دوم نیز مبلغ به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: طرح مرحله سوم که در بهمن ماه سال جاری ارائه شد تحت عنوان فجرانه بود و قرار شد مبلغ ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش یابد، یعنی خانوارها با مراجعه به فروشگاه‌های هدف و خرید الکترونیکی ۱۱ قلم کالای مشخص می‌توانند با ۲۲۰ هزارتومان یارانه مضاعف خرید داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت اصلی این سبد غذایی ۷۴۳ هزارو ۷۵۰ تومان است، عنوان کرد: ۱۱ قلم اساسی شامل لبنیات، شیر کم چرپ، قند، شکر، روغن مایع، ماکارانی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است که هرکدام وزن معین دارد.

شعبانی ادامه داد: هر شهروند مستقر در دهک یک تا هفت جامعه می‌تواند با مراجعه به دو هزار و ۷۷۴ فروشگاه صنفی و ۱۶۸ فروشگاه زنجیره‌ای در مناطق شهری و روستایی استان همدان خرید الکترونیکی داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه اگر فردی این بسته ۱۱ قلم را انتخاب کند، دولت ۲۲۰ هزار تومان از مبلغ اصلی را به عنوان یارانه مضاعف به خانوار تقدیم می‌کند.

وی افزود: در واقع هرکس ۱ قلم کالای اساسی را بخرد مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان را خودش می‌دهد و دولت ۲۲۰ هزار تومان مابقی را می‌دهد.

شعبانی با اشاره به اینکه این طرح به منظور تقویت و هدایت مردم به انجام خریدهای الکترونیکی است، گفت: ۲۲۰ هزار تومان فاصله تورمی است که دولت به خانوار می‌دهد، اگر کسی یارانه اصلی را استفاده نکند از این ۲۲۰ هزارتومان به موازات داشتن پول در حسابش استفاده می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در پاسخ به این که فروشگاه‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: در چندین روز گذشته با اصناف نشست داشتیم و شرکت‌های پشتیبان را نیز موظف کردیم در راستای جلوگیری از اینکه. فروشگاه‌ها قانون را رعایت نکنند راهکارهایی را ارائه دهند.

مردم تخلفات فروشگاه‌ها را اطلاع دهند

وی با بیان اینکه دریافت و نگهداری کارت مردم نزد فروشگاه‌ها ممنوع است، گفت: دریافت هزینه اضافی، اجبار به خرید مارکی خاص، اجبار به خرید همه ۱۱ قلم کالا، ورود اشتباه اطلاعات به سامانه، الزام به وجود هزینه مضاعف در کارت خانوارها، بارگزاری کد کالای اشتباه و تعیین زمان مشخص برای حضور مردم در فروشگاه ها تخلفات صنفی محسوب می‌شوند.

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: از همشهریان تقاضا داریم تخلفات صنفی را از طریق شماره‌های ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

کالابرگ الکترونیکی، طرحی خوب اما نیازمند به نظارت

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بدون شک برای افزایش توان خرید دهک های پایین جامعه، طرحی موثر و راضی کننده است اما عدم رعایت قانون در اجرای این طرح توسط فروشگاه‌ها نیازمند نظارت بیشتری دارد و مسئولین مربوطه باید قوانین را کاملا صریح به فروشگاه‌ها ابلاغ کنند تا شاهد تخلفات آن‌ها نباشیم.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212570
  • دیدگاه‌ها برای کالابرگ الکترونیکی، طرحی خوب اما نیازمند به نظارت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.