• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
7
ایستاده در میدان قضا؛

کار قضات و کارکنان قضایی جهادی و ایثارگرانه است/دستگاه قضا، ملجاء مردم است

  • کد خبر : 188163
  • 05 تیر 1402 - 14:12
کار قضات و کارکنان قضایی جهادی و ایثارگرانه است/دستگاه قضا، ملجاء مردم است
دل نگران پرونده هایی است که باید به آن رسیدگی کند، نیمه شب شده و پلکهایش به سختی باز است، هنوز کار پرونده به اتمام نرسیده اما می گوید: باید در کنار مردم و پای کار مردم ایستاد و ملجأیی باشیم برای آنان.

به گزارش عصر همدان؛ فردا جلسه آخر است باید کار به سرانجام برسد، نیروی انتظامی گزارش را آورد؟ پلیس فتا چه، آن شاهد چه گفت؟ باید بروم دوباره پرونده را چک کنم، چپزی از قلم نیافتد.

متهم چه! حرف هایش را دوباره باید گوش داد، شاید نکته ای ناگفته مانده است.اظهاریه برای شاهد دوم ارسال شده؟ نمی دانم! فردا باید با مدیر شعبه هم در محل وقوع جرم حاضر شوم.کاش آن متهم عواقب کار خود را می دانست. فرزندان چه می شوند؟! در همین حین رشته افکارم پاره می شود، صدایی در گوشم زمزمه می کند، شامت سرد شد! پلک هایت هم که به سختی باز است، چیزی تا بامداد باقی نمانده فردا باید ساعت ۶ صبح به دادسرا بروی.

این ها صحبت های «احسان حسنی» یکی از بازپرسان دادسرای همدان است با سابقه کاری هشت ساله..می گوید کار در دستگاه قضا سختی های بسیار دارد چه آن شخص یک کارمند و منشی باشد و چه یک قاضی.

کارمندان لحظه به لحظه، پا به پای ما فعالیت می کنند. *همه می خواهند دست پر از دادگاه خارج شوند و اما قضاوت، مسوولیت بسیار دشورای است با حقوق های اندک، آن هم در دادسرا.از یک سو با کمبود نیروی انسانی و حجم بالای پرونده های ورودی مواجه هستیم و از سوی دیگر با تجهیزات اندک و فضایی کوچک.اینجا اگر عاشق نباشی کار از کار پیش نمی رود.

طرفین دعوی که به دادگاه می آیند،هرازگاهی صدایشان را بالا می برند، تنش ها هم زیاد می شود، هر دو دوست دارند دست پر از شعبه خارج شوندو ما در برابر نیش و کنایه ها، زخم زبان ها، تهمت ها و افتراها باید با آرامش برخورد کنیم. حسنی عنوان می کند: بسیاری از طرفین دعوی که به شعبه مراجعه می کنند به دلیل عدم توانایی مالی دسترسی به وکیل ندارند، از این رو از اصطلاحات حقوقی هم به طور طبیعی مطلع نیستند، اینجاست که باید زمان بسیاری برای اقناع دو طرف صرف شود تا بدانند که قرار است ملجأ مظلومان باشیم و دادگر.

*دست و پنجه نرم کردن قضات با حجم بالای پرونده های ورودی

رسیدگی ماهانه به بیش از ۱۷۰ پرونده تمام انرژی ما را گرفته، همان گونه که مطلع هستید حجم ورودی پرونده ها بالاست و به دلیل کمبود نیروی انسانی و نیز سیستم آمارگیری نامناسب، برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت کار به نوعی باید ۲۴ ساعته آماده باش باشیم که نکند برای پرونده مرجع انتظامی به حضور ما نیاز داشته باشد و چیزی از قلم بیافتد.

برخی اقوام و آشنایان بارها و بارها به من گفته اند، کارت را رها کن و لااقل برای درآمد بیشتر هم که شده با توجه به تجربه کاری به سراغ وکالت برو! اما خبر از دل عاشق ما ندارند، اگر عاشق کارت باشی دشورای را هم تحمل می کنی. که عشق اول نمود آسان ولی افتاده مشکل ها…

*عدم تعهد دستگاه های مختلف به وظایفشان، زمینه ساز سرریز پرونده های بسیار به دادسرا شده

این قاضی همدانی همچنین یکی از علل مهم در حجم بالای پرونده های ورودی به دادسراها را، عدم عمل و تعهد دستگاه های مختلف به وظایف خود می داند، آنجا که به دلیل ترک فعل های برخی مسئولان و نداشتن برنامه های پیشگیرانه، حجم بالای شکایت ها به دادسراها سرریز می شود و به دنبالش این دستگاه قضا است که علاوه بر تبلیغات سوء دشمنان باید هجمه های برخی خودی ها را هم تحمل کند!

*حسنی می گوید: به طور مثال درباره پرونده های مرتبط با ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و موارد این چنینی، در همان ابتدا باید دستگاه های متولی با اقدامات پیشگیرانه مانع ساخت و ساز می شدند تا دیگر جرمی واقع نشود، اما این مهم روی نمی دهد و یا شاهد هستیم کم کاری برخی دستگاه های نظارتی زمینه ساز تشکیل این همه پرونده درباره قاچاق کالا و ارز شده است.

*ایستاده در میدان قضا

این قاضی همدانی تلاش برای حفظ حقوق عامه و بیت المال و به سرانجام رسیدن چنین پرونده هایی را لذت بخش و شیرینی کاری خود می داند و ادامه می دهد: چند سالی در استان محل خدمت سابق خود در یکی از شعب مشغول به کار بودم.در آن روزها با پرونده ای سنگین که نزدیک به دوسال برای صدور رأی نهایی زمان برد، مواجه شدم.

*پاسداری از حقوق عامه لذت بخش است

درباره یک شرکت نفتی و قاچاق تولیداتش بود. پرونده ای بالغ بر ۶۰ جلد و مشتمل بر چندین هزار صفحه. متهم اصلی و صاحب شرکت فردی دیپلمه بود با دوست و آشناهای بسیار که برای نفوذ در پرونده از هر روشی می خواستند وارد شوند تا روند رسیدگی به گونه ای دیگر رقم بخورد.اما خدا یار بود و با توکل به خدا، همکاری مسئولان قضایی و اطلاعات سپاه با به سرانجام رسیدن پرونده، خوشبختانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بیت المال بازگشت و علاوه بر آن اموال توقیفی به مانند خودرو، خانه و از این قبیل نیز با اجرای حکم در پرونده ثبت شد.

آنجا نه اضافه کاری دریافت کردیم و نه تشویقی.اما لذت پاسداری از بیت المال کاممان را شیرین کرد.

*خانواده های قضات و کارکنان دستگاه قضایی مجاهدانه همراه هستند

حسنی عنوان می کند: علاوه بر خستگی جسمی؛ ذهن و روح مانیز درگیر کار وپرونده است، چه بسیار ساعاتی راکه باید در کنار خانواده باشیم و به پارک و سینما برویم، اما به دلیل پرونده هایی که برای تحقیق و مطالعه بیشتر به منزل برده ایم از دست داده ایم و این خانواده های ما هستند که مجاهدانه موقعیت شغلیمان را درک می کنند.

حتی اگر سه چهار روزی قرار باشد به مسافرت برویم پس از بازگشت باید به اندازه ۱۵روز کاری،فعالیتمان را چندین برابر کنیم تا جبران آن روزها شود.

و حرف آخر این قاضی می شود: باید قبول کرد قضاوت بسیار دشوار است، این شعبه به عنوان شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی هم معرفی شده و ما علاوه بر پرونده های مرتبط با کلاهبرادری، کثیرالشاکی، قاچاق و دیگر پرونده های عادی به این موضوعات نیز باید نگاه ویژه ای داشته باشیم تا حقوق بیت المال و مردم حفظ شود.

*دستگاه قضا، ملجاء مردم است

با توجه به حقوق های پایین کارکنان اداری و قضایی دستگاه قضایی در برابر حجم بالای کار که حتی بسیاری از اوقات و ساعات فراغت آنان را درگیر می کند، باید گفت اینان مجاهدانه و فی سبیل الله فعالیت دارند و اگر عشق به کار نباشد، کاری از پیش نمی رود و قدم از قدم برداشته نمی شود.اینان در دل مردم، کنار مردم، پای کار مردم ایستاده اند و ملجأیی هستند برای همین مردم.

خدا قوت.

انتهای پیام/ز

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=188163
  • دیدگاه‌ها برای کار قضات و کارکنان قضایی جهادی و ایثارگرانه است/دستگاه قضا، ملجاء مردم است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.