• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

پویش سلامت گامی موثر برای کنترل بیماری‌ها

  • کد خبر : 209767
  • 01 بهمن 1402 - 7:58
پویش سلامت گامی موثر برای کنترل بیماری‌ها
سواد حفظ سلامت در جامعه از مهمترین نکاتی است که امروزه باید به آن توجه شود، خوشبختانه پویش ملی سلامت در راستای افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت موثر واقع شده است و چنین پویشی گامی مثبت جهت کنترل بیماری‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» یکی از دغدغه‌های همه دولت‌ها در سراسر جهان آن است که پیش از بالا رفتن آمار بیماری در جوامع خود، از آن جلوگیری کنند چرا که علاوه بر حفظ سلامت مردم، صرفه اقتصادی بیشتری نیز دارد.

در سال‌های اخیر تعداد بیمارستان‌های زیادی ساخته شد و همزمان با این موضوع تجهیزات و علم پزشکی نیز پیشرفت فراوانی داشته است اما راهی کم‌ هزینه‌تر از آن هست که به جلوگیری و پیشگیری از فراگیری بیماری‌ها برمیگردد.

آمار تکان‌دهنده فشار خون و دیابت در کشور موجب شد تا پویش ملی سلامت در سراسر کشور اجرا شود؛ همانطور که می‌دانید بیش از ۸۳ درصد مرگ و میرهای کشور به بیماری‌های غیر واگیر مربوط می‌شود که در این میان فشار خون و دیابت مادر بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند.

در همین راستا پویش ملی سلامت در راستای غربالگری دیابت وفشارخون جامعه هدف اجرا شد.

حساس‌ کردن مردم نسبت به سلامت با پویش ملی سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در جوامع بشری یکی از شاخص‌های مهم سلامت برای بیماری‌های غیر واگیر برنامه ریزی بهنگام است، گفت: با این برنامه‌ریزی سبک زندگی افراد اصلاح و به سمتی می‌رود که از ابتلای آن‌ها به بیماری جلوگیری شود.

دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه دو بیماری فشار خون و دیابت کاملا بدون علامت در فرد پیشرفت می‌کنند، افزود: با پیشرفت بیماری آسیب به ارگان‌های حیاتی بدن افزایش می‌یابد و اگر درمان نشود، فرد مبتلا به انواع بیماری‌ها از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و از بین رفتن کلیه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی که قند خون بالایی دارند زمانی متوجه می‌شوند که مجبور هستیم عضو آسیب دیده را قطع کنیم و یا اینکه فرد دچار زخم‌های شدید پا و عوارض چشمی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای این پویش حساس سازی عموم افراد جامعه نسب به سلامت خودشان است، گفت: اینکه مردم مراقب سلامت خود و خانواده باشند و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها سبک زندگی خود را تغییر دهند اهمیت زیادی دارد.

ترکمان‌اسدی با تاکید براینکه ورزش، تغذیه سالم، خواب کافی و دوری از استرس در حفظ سلامتی افراد مهم است، افزود: آمار دیابت و فشار خون از نظر جنسیتی متفاوت نیست و هر دو گروه با سبک زندگی صحیح باید مراقب سلامتی خود باشند.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی سلامت در مناطق روستایی نیز به خوبی اجرا شد، تصریح کرد: این طرح در مراکز شهری، روستایی و‌ حاشیه شهر در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات بهداشتی اجرا شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد:۶۹۰ گروه سیار داشتیم که در روستاها به منازل مراجعه و نمونه‌گیری می‌کردند و از آن جایی که در روستاها همه مردم منطقه از خدمات مرکز سلامت بهره‌مند هستند و جمعیت محدودتری در روستاها وجود دارد طرح غربالگری با آمار خوبی صورت گرفت.

آمار ابتلا به فشار خون و دیابت تکان‌دهنده است

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه اعداد ابتلا و پیش ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون در استان تکان دهنده است، گفت: آمار زنگ خطری است تا افراد غربال شده پیگیر سلامت خود باشند.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان ۷۵.۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در پویش ملی سلامت شرکت کردند، عنوان کرد: تعداد ۹۲۱ هزار و ۶۵۴ نفر از مردم استان همدان در این پویش غربالگری شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: ۲۰۸ هزار و ۳۶۳ نفر افراد با پیش فشارخون بالا در استان هستند که معادل ۲۲.۴ درصد از مجموع غربالگری‌ها است.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه ۲۰ هزار و ۳۴۱ نفر معادل ۲.۲ درصد از مجموع افراد غربالگری شده مشکوک به فشارخون بالا هستند، گفت: ۱۲ هزار و ۱۱۳ نفر معادل دو درصد از مجموع افراد غربالگری شده نیز مشکوک به ابتلای به دیابت هستند.

وی ادامه داد: ۱۵۳ هزار و ۷۴ نفر افراد پیش دیابت شناسایی شده هستند که این میزان معادل ۲۵.۳ درصد از مجموع افراد غربالگری شده در استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه اجرای این پویش تلنگری است تا همه به فکر سلامتی خود باشند، تصریح کرد: مراکز سلامت همیشه این خدمات را ارائه می‌دهند و مراجعه مستمر مردم به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت محلات می‌تواند به روند سلامتی مردم کمک کند.

مردم نسبت به کنترل فشارخون و قندخون حساس باشند

یک متخصص بیماری‌های داخلی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه پویش ملی سلامت در راستای غربالگری و کنترل فشار خون و دیابت افراد ۱۸ سال اجرا شد، گفت: اهمیت این پویش زمانی به چشم می‌خورد که آمار مرگ و میر ناشی از فشار خون و دیابت را مشاهده کنیم.

طوس کیانی با اشاره به اینکه بیش از ۸۲ درصد از آمار مرگ و میرها در کشور به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد، افزود: بیماری فشار خون بالا یکی از بیماری های شایع ولی قابل درمان است که تغذیه نامناسب، عدم تحرک کافی و مصرف خودسرانه دارو از عوامل ایجاد این بیماری هستند.

وی در پایان تاکید کرد: به مردم توصیه می‌کنیم با توجه به بدون علامت بودن بیماری فشارخون بالا نسبت به کنترل قندخون و فشارخون خود و اطرافیان حساس باشند.

یکی از افرادی که در پویش ملی سلامت شرکت کرده بود در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» گفت: اجرای این طرح خوب است چرا که بیشتر افراد در آن شرکت کردند و از وضعیت سلامتی خود آگاه شدند.

رنجبران با اشاره به اینکه با شرکت در این طرح متوجه شده است که در مرحله پیش‌دیابتی قرار دارد، افزود: اگر این طرح نبود شاید تا سال‌ها متوجه این موضوع نمی‌شدم اما امروز با توصیه پزشک باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را کنترل کنم تا مبتلا به دیابت نشوم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح بسیار خوب است و اگر به صورت سالانه اجرا شود کمک زیادی در حفظ سلامتی مردم دارد.

پویش سلامت گامی موثر برای کنترل بیماری‌ها

سواد حفظ سلامت در جامعه از مهمترین نکاتی است که امروزه باید به آن توجه شود، خوشبختانه پویش ملی سلامت در راستای افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت موثر واقع شده است.

هرچند براساس آمار همه جامعه هدف در این پویش شرکت نکردند اما اجرای چنین پویشی گامی مثبت جهت کنترل بیماری‌ها است و برگزاری مستمر این چنین پویش‌هایی نتایج مثبت به همراه خواهد داشت.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209767
  • دیدگاه‌ها برای پویش سلامت گامی موثر برای کنترل بیماری‌ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.