• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
10

افزایش ۳۰ درصدی جمعیت قوچ‌ها در منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند

  • کد خبر : 192968
  • 19 مرداد 1402 - 9:36
افزایش ۳۰ درصدی جمعیت قوچ‌ها در منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند از وجود ۲۵۳ گونه جانوری و ۱۵۲ گونه گیاهی در منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند خبر داد.
عزیز قیاسی در گفتگو با عصر همدان گفت: منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی شهر نهاوند قرار دارد و بیش از ۱۰ هزار هکتار مساحت دارد.
وی اظهار داشت: این منطقه از سال ۱۳۷۳ به‌عنوان منطقه تیراندازی و شکارممنوع معرفی‌شده است و پس از ۱۶ سال در سال ۱۳۸۹ به منطقه حفاظت‌شده ارتقا سطح یافته است.
قیاسی افزود: در این منطقه که دارای اقلیم بسیار مناسبی است گونه‌های مختلفی از جانوران وحشی و گیاهان وجود دارد که در غنای تنوع زیستی آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: پوشش گیاهی منطقه دربرگیرنده ۱۵۲ گونه گیاهی اعم از ۱۳۸ گونه علفی، ۳ گونه درختی، ۹ گونه درختچه‌ای و ۱۲ گونه بوته‌ای است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند با اشاره به گونه‌های جانوری منطقه ملوسان گفت: ضمناً در این منطقه ۲۵۳ گونه جانوری که شامل ۵ رده جانوری اعم از ۳۴ گونه پستاندار، ۱۶۴ گونه پرنده، ۳۴ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی زیست می‌کنند.
وی بیان داشت: از پرندگان این منطقه نیز می‌توان به انواع عقاب‌ها مثل دو برادر، تالابی، شاهی، سارگپه، پیغو و سایر پرندگان شکاری ازجمله دلیجه، قرقی، بحری، بالابان و …اشاره کرد. قیاسی عنوان کرد: با توجه به اینکه در منطقه مزبور ۳۴ گونه پستاندار مثل گرگ، کفتار، خرگوش، خفاش نعل اسبی، روباه و شغال و … وجود دارد ولی شاخص‌ترین گونه حفاظت‌شده منطقه قوچ و میش است.
وی با اشاره به اهمیت وجود قوچ و میش در این منطقه گفت: جمعیت مورد مشاهده در منطقه مزبور روزانه توسط مأموران اجرایی و گارد محیط‌زیست که همانا محیط‌بانان می‌باشند شمارش و در دفتر شرح وقایع ثبت می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند افزود: همچنین به‌طور رسمی و تخصصی در هرسال حداقل دو بار در بهار و زمستان وحوش شاخص منطقه مورد سرشماری قرار می‌گیرند تا در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های موردنظر لحاظ شوند.
وی اظهار داشت: در سال گذشته حسب سرشماری به‌عمل‌آمده ۳۰ درصد افزایش گونه قوچ و میش را در منطقه داشته‌ایم که این اتفاق به‌رغم خشک‌سالی‌های دوساله اخیر بوده است و از سویی این اتفاق بیانگر حفاظت شبانه‌روزی خوب محیط‌بانان خدوم و جان‌نثار منطقه است.
قیاسی بیان کرد: این افزایش جمعیت وحوش همچنین نشانگر فهم و بینش بالای شهروندان دوستدار تنوع زیستی و خصوصاً ساکنان روستاهای پیرامون منطقه است.
وی در پایان گفت: از کلیه شهروندان فهیم و دوستدار محیط‌زیست، اهالی طبیعت دوست و حامی وحوش روستاهای داخل و حاشیه منطقه و تمامی مردم عزیز تقاضا داریم که در حفظ حیات‌وحش محیط‌زیست را مساعدت و یاری رسانند زیرا آنچه که هست متعلق به خود این مردمان فرهیخته است و بیاییم همه باهم در حفظ و حراست از محیط‌زیست شهر و منطقه و کشورمان کوشا باشیم.
انتهای پیام/س

 

 

 


 

 


 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=192968
  • دیدگاه‌ها برای افزایش ۳۰ درصدی جمعیت قوچ‌ها در منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.