• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس:

در پیروزی انقلاب، اتحاد شاخص بین ارتش و سپاه حاکم بود

  • کد خبر : 214660
  • 29 فروردین 1403 - 17:59
در پیروزی انقلاب، اتحاد شاخص بین ارتش و سپاه حاکم بود
حسین شاه‌حسینی، بنیانگذار سپاه و یار دیرین ارتش، در عملیات مشترک آزادسازی ده‌گلان و گردنه صلوات‌آباد نقشی کلیدی ایفا کرد، این عملیات‌ها که در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به وقوع پیوست، نقطه عطفی در نبرد برای آزادسازی کردستان به شمار می‌رود.

پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، علی مساوات به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» در خصوص نقش ارتشیان قهرمان همدان گفت: با پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۵۷ تفکر اکثر گروه‌های انقلابی چپ و حتی راست این بود که ارتش باید منحل شود و کنارگذاشته شوند و سران آن‌ها اعدام شوند.

وی افزود: ۹۵ درصد شاکله ارتش با مردم بودند و با انقلاب همراه شدند و خیلی از آن‌ها سرباز‌ها و درجه‌داران و افسران ارشد و امرا کنار رفتند.

مساوات گفت: بزرگترین مدافع ارتش، حضرت‌امام بود ، ارتش ۲۹ فروردین سال ۵۸ هم به صورت هلکپتر‌ها و هم به صورت نیروهای پیاده از جایگاه حضرت‌امام رژه رفتند و ارتش بیعت خود را با حضرت‌امام اعلام کرد و حضرت‌امام همچنان دفاع خود را از ارتش ادامه دادند.

پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در زمان انقلاب تیپ قهرمان با نام تیپ سوم لشکر ۱۶ زرهی، پایگاه شاهرخی با نام پایگاه هوایی برد و پایگاه هوایی حر از همان ابتدای شروع انقلاب در استان ما بخصوص کبودراهنگ و همدان با همراه مردم شدند.

وی اذعان داشت: سردار و امیر شهید حسین شاه حسینی یکی از حماسه‌سازان پایگاه شهید‌نوژه و از بنیان‌گذاران سپاه همدان بود.

مساوات افزود: در پایگاه شاهرخی سابق در یک روز چند صد نفر از ارتشیان بازداشت و حتی همسران آن‌ها که در انقلاب و راهپیمایی‌ها که در خود پایگاه شهید نوژه رقم خورد به شهادت رسیدند، و فرزندان و دانش‌آموزان آن‌ها که در مقاطع مختلف بودند و حتی دبیران مانند احمد حبیبیان همراه انقلاب بودند.

یادگار دوران دفاع مقدس گفت: در بهمن ماه تعدادی از افسران بازداشت و به تهران منتقل می‌شوند و کم کم با روند پیروزی در ۲۱ بهمن ماه که به اوج خود رسید، و درگیری گارد جاویدان در تهران و نیرو هوایی اتفاق افتاد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و نیروی محرک پیروزی انقلاب با سرعت بیشتری حرکت کرد و بازداشت شده‌ها برگشتند.

وی ادامه داد: شهید شاه حسینی علمدار تصرف اسلحه‌خانه پایگاه شاهرخی شد و اولین پایگاهی که در سطح کشور اسلحه‌خانه آن سقوط کرد و صد‌ها قبضه سلاح از اسلحه‌خانه بیرون آمد و شیلتر‌ها (پناهگاه‌های هواپیماها) را تصرف کردند.

مساوات با بیان اینکه همدان دارای ۵۰ الی ۶۰ فرند f4 بود گفت: همدان قوی‌ترین اسکاتران هوایی ایران بود ،بیشترین تعداد f4 که مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیماها بودند را همدان داشت.

یادگار دوران دفاع مقدس اظهار کرد: کودتا در تهران با تحریک سفیر آمریکا قرار بود انجام شود ، همدان اولین پایگاهی بود که کامل به دست انقلابیون افتاد و حتی یک تعدادی از خلبان‌های انقلابی حماسه سازان و پرسنل فنی بودند، خلبان‌ها اعلام کردند که اگر نیاز است آن‌ها را سرکوب کنیم.

وی ادامه داد: آیت‌الله مدنی از سال ۴۰ تقریبا به دعوت آملاعلی به همدان آمدند و تا سال ۴۷ در همدان مهمان بودند که بعد ایشان را به لرستان و شهر بابک کرمان تبعید کردند، و تقریبا ۵ دی سال ۵۷ که انقلاب به اوج خود رسیده بود با ورود خود به همدان با استقبال چند ده هزار نفری در جاده ملایر رو به رو شد و عملا شورای انقلاب در همدان تشکیل شد.

مساوات اذعان داشت: از دی ماه سال ۵۷ رسما امورات همدان به دست آیت‌الله مدنی رسید عملا استاندار (که فردی خود فروخته به نام خدایاری بود توسط سرباز انقلابی محسن مباشر کاشانی مجروح و با وضعیت وخیم به خارج کشور منتقل شد)، فرماندهان ارتش پایگاه نوژه، پادگان تیپ سوم زرهی لشکر ۱۶ که بعدها قهرمان شد، رئیس شهربانی استان و رئیس ژاندارمری همه خبردار از آیت‌الله‌ مدنی دستور می‌گرفتند.

پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس گفت: کمیته‌های اسلامی محلات تشکیل شد که ریشه و پایه کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران همدان شد، و در مناطق و محلات یکسری انقلابیون در همدان بهار رزن کبودراهنگ فامنین قهاوند تشکیل شد و با رهنمود آیت‌الله مدنی هسته‌های انقلابی در همدان تشکیل شد، و نهاوند و توسرکان و ملایر که غیر از شهرستان همدان بودند کم کم به آیت‌الله مدنی تعصی می‌کردند.

وی افزود: ۲۶ ام دی سال ۵۷ با فرار شاه، بعدازظهر این روز آیت‌الله مدنی به فرماندهان ارتش دستور دارد که مجسمه‌های شاه را پایین بیاورند، ارتشی‌ها ۴ مجسمه شاه که در میدان‌های شریعتی، میدان دانشگاه، میدان حضرت امام و میدان قائم بود پایین آوردند.

 

مساوات یادآور شد: مجسمه شاه برای اولین بار در کشور توسط مردم استان همدان،مردم نهاوند در آبان ماه سال ۵۷ پایین کشیده شد.

یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: انقلاب پیروز شد و داستان جلوگیری از عبور سطوح زرهی لشکر ۸۸ اتفاق افتاد که آیت‌الله مدنی آمدند و مردم در میدان بار و جاده کرمانشاه آمدند و سطوح زرهی را گرفتند که حرکت بزرگی بود.

وی با بیان اینکه محمد جوادی که فرمانده گردان لشکر کردستان و در تیپ ۱ لشکر ۲۸ که مرکزی در سنندج است، حضور داشتند، گفت: ۲۲ بهمن شرارت ها از قروه آغاز شد و کم کم آشوب‌ها به روستاها کشیده می‌شد و تیمسار جوادی به همراه تعداد زیادی از سربازان همدانی که در پایگاه سنندج حضور داشتند، امورات پادگان را به دست گرفتند و با فشار ضد انقلابی‌ها کل پادگان‌های کردستانات بزرگ سقوط کرد و دست ضد انقلابی‌ها افتاد و تنها جایی که در کردستان سقوط نکرد پادگان سنندج بود.

مساوات با اشار ه به اینکه اولین شهید استان بعد از انقلاب اسلامی شهید علی الیاسکردی است و از شهدای تیپ ۱ لشکر ۲۸ بوده است، افزود: حفظ پادگان سنندج به منزله حفظ سنندج و حفظ سنندج به منزله حفظ کردستانات بود.

یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: تیپ سوم زرهی لشکر ۱۶ از همان شروع قائله‌ی کردستان، برای آزادسازی رفتند و یکم شهریور سال ۵۸ افسر شجاع و قهرمان دو دانگه به همراه اسکورت سپاه باعث آزادی سقز شدند و در مریوان نقش آفرینی داشتند، تیپ قهرمان جز قوی‌ترین تیپ‌های زرهی کشور بود زیرا سازمان آن کاملا سازمان دارای تانک چیفتن بود.

وی با تاکید بر این که بین ارتش و سپاه در همدان اتحاد بخصوص و شاخصی حاکم بود، گفت: حسین شاه.حسینی ارتشی و جز بنیانگذاران سپاه بود و در عملیات مشترک ارتش و سپاه اختلافی نبود که بزرگترین عملیات مشترک آزاد سازی ده گلان در ۲ اردیبهشت سال ۵۹ و مطابق آن در ۱۷ اردیبهشت آزادسازی گردنه صلوات آباد و شکستن حصر سنندج بود .

 

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=214660
  • دیدگاه‌ها برای در پیروزی انقلاب، اتحاد شاخص بین ارتش و سپاه حاکم بود بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.