• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1

وجود بنگاه‌های املاک متعدد، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در همدان

  • کد خبر : 182701
  • 07 اردیبهشت 1402 - 6:07
وجود بنگاه‌های املاک متعدد، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در همدان

سرپرست فرمانداری همدان با اشاره به زمان بر بودن پروسه ساخت مسکن اذعان کرد: ما به وجود تعداد خیلی زیاد بنگاه های معاملاتی که در واقع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت در حوزه مسکن و اجاره بها هستند، معترضیم و باید  اتحادیه مشاورین املاک برای حل این معضل ورود کنند. مسلم مخفی، سرپرست فرمانداری […]

سرپرست فرمانداری همدان با اشاره به زمان بر بودن پروسه ساخت مسکن اذعان کرد: ما به وجود تعداد خیلی زیاد بنگاه های معاملاتی که در واقع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت در حوزه مسکن و اجاره بها هستند، معترضیم و باید  اتحادیه مشاورین املاک برای حل این معضل ورود کنند.

مسلم مخفی، سرپرست فرمانداری همدان در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: مسئله مسکن، مشکلی است که کل کشور با آن مواجه است و ریشه این کار به سیاستگذاری‌های غلط دولت یازدهم و دوازدهم برمی‌گردد، دولت در این زمان به تکلیف قانونی خود در این راستا متعهد نبوده و آقای آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دولت وقت به صراحت مسکن مهر را مزخرف اعلام کرد و با نساختن مسکن با انبوه تقاضاها در این حوزه روبرو شدیم.

مخفی اذعان داشت: از طرفی تورم بی سابقه‌ای که بخاطر تحریم ها صورت گرفت، کمبود زمین و سایر مسائل دیگر قیمت مسکن و ساخت آن را افزایش داد و این عوامل باعث غیر قابل دسترس بودن مسکن برای اقشار پایین جامعه شده است.

وی با بیان  اینکه در واقع یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن ساخت مسکن در همدان پیدا شدن معارضین برای زمین ۶۸۰ هکتار در حوالی شورین بود، عنوان کرد: دغدغه اصلی آقای رئیسی ساخت مسکن بوده و بنابر قولی که در این راستا داده شده، قرار است در طول ۴ سال دولت حدود ۴ میلیون مسکن ساخته شود.

مخفی ادامه داد: عمدتا تمام شهرها برای ساخت مسکن با مشکل مواجه هستند و در شهر همدان هم ابتدا با مشکل زمین مواجه بودیم و با تمام پیچ و خم هایی که در شورای شهر و مسکن و شهر سازی برای طرح جامع شهر وجود داشت بالاخره تصویب شد.

سرپرست فرمانداری همدان ادامه داد: بخاطر کمبود زمین در سمت جنوب شهر و رسیدن به محدوده منابع طبیعی و کوه چاره ای نداشتیم که ساخت مسکن را به سمت جاده تهران گسترش دهیم، زمین ۶۸۰ هکتار برای این طرح بسیار مناسب و قابل دسترس بود اما علیرغم اینکه این زمین مال دولت بود معارضین مختلفی برایش پیدا شد و با توجه به اینکه توافق با مالکین بسیار سخت بود و بخاطر پاره ای از مصالح، فعلا این زمین کنار گذاشته شد.

مخفی افزود:  بعد از تحقیق و بررسی بسیار و انتخاب اراضی مختلف برای این حوزه، بالاخره استاندارد ، زمین ۱۴۰ هکتاری در باغ میوه شهرداری همدان جنب فردوگاه را به این کار اختصاص داده اند و قرار است در آن ده هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی که بیشتر از یک سوم نیاز استان را پوشش می‌دهد ساخته و تحویل مردم داده شود.

وی تاکید کرد: در کنار ساخت نهضت ملی مسکن ۱۳ هکتار زمین جدا برای ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی اختصاص داده‌ایم.

مخفی در خصوص تاخیر در کلنگ‌زنی ساخت مسکن اظهار داشت: در واقع کلنگ زنی یک کار نمادینی است،  ما الان معطل کلنگ زنی نیستیم و در حال حاضر در حال انجام نقشه برادری و کارهای مهمتری هستیم.

وی با اشاره به زمان بر بودن پروسه ساخت مسکن اذعان کرد: ما به وجود تعداد خیلی زیاد بنگاه های معاملاتی که در واقع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت در حوزه مسکن و اجاره بها هستند، معترضیم و باید اتحادیه مشاورین املاک برای حل این معضل ورود کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر این امر که مردم ما با توجه به اینکه در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنند و به خدا ایمان دارند، بدون دلیل اجاره‌بها را افزایش ندهند، گفت: در این حوزه نیاز به آموزه های دینی و فرهنگ سازی داریم تا بتوانیم مردم را به راه درست تری هدایت کنیم.

سرپرست فرمانداری همدان افزود: از طرف دیگر به اجرای درست قوانین با اتخاذ مالیات بر خانه های خالی از طریق دستگاه‌های ذی ربط، بخصوص دستگاه‌های قضایی نیاز داریم تا بتوانیم بخشی از مشکلات مردم  را در این حوزه حل کنیم.

مخفی با بیان اینکه برخورد با دلالان مسکن در حیطه اختیارات فرمانداری نیست، گفت: راهکار درست این است که دولت وظیفه دارد مردم را خانه دار کند، چرا که زیبنده کشور اسلامی نیست که مردم مستاجر باشند، در واقع مسکن یکی از نیاز های اولیه و اساسی مردم است.

وی در پایان با ارائه پیشنهادی مبنی بر ثابت کردن دریافت کمیسیون معاملات ملکی، مشاوران املاک عنوان کرد: با ارائه راهکار اصلی که همان رسیدن به سقف تولید مسکن که تعداد یک میلیون در سال است، فعلا نمی‌توانیم راهکار خیلی مفیدی برای کنترل اجاره بها داشته باشیم، لذا بجای انتخاب مسیرهای سخت باید به تغییر ساختاری در تعیین اجاره بها که توسط اپراتورهای مجازی و مشاورین املاک انجام می‌شود برسیم.

سرپرست فرمانداری همدان در پایان اظهار کرد: باید تلاش کنیم منافع مشاورین املاک را در انجام معاملات و دریافت کمیسیون ها به رقم ثابت برسانیم و در واقع میزان اجاره بها و میزان منافع را بهم ربط ندهیم، این راهکار از طریق مجلس و اداره راه و شهرسازی قابل پیگیری است‌.

انتهای پیام/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=182701
  • دیدگاه‌ها برای وجود بنگاه‌های املاک متعدد، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.