• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

نگاهی به منطق مقاومت در کلام رهبر

  • کد خبر : 23383
  • 06 مهر 1398 - 13:51
نگاهی به منطق مقاومت در کلام رهبر

مقاومت کلمه نام آشنایی برای ملت بزرگ ایران است و مفهومی است که مردم ما در ۸ سال دفاع مقدس با تمام توان آن را به عرصه نمایش گذاشتند. این مفهوم به خوبی با مردم ما عجن شده است به طوریکه رهبر معظم انقلاب به بیان جزئیات مقاومت با لفظ منطق مقاومت می پردازند. به […]

مقاومت کلمه نام آشنایی برای ملت بزرگ ایران است و مفهومی است که مردم ما در ۸ سال دفاع مقدس با تمام توان آن را به عرصه نمایش گذاشتند. این مفهوم به خوبی با مردم ما عجن شده است به طوریکه رهبر معظم انقلاب به بیان جزئیات مقاومت با لفظ منطق مقاومت می پردازند.

به گزارش عصر همدان؛ مقاومت کلمه نام آشنایی برای ملت بزرگ ایران است و خون مردم ایران با این کلمه عجین شده است. به طوریکه رهبر معظم انقلاب به بیان جزئیات مقاومت با لفظ منطق مقاومت می پردازند.

تاریخ کشور اسلامی ایران نشان می دهد که این کشور همواره در طول تاریخ مورد دست اندازی دول مختلف به اشکال گوناگون بوده که دوران قاجار و پهلوی نمونه های تاریخی نزدیک آن به ما می باشد.

تجربه به ما نشان داده که در برابر زورگویی باید ایستاد و مقاومت کرد، چرا که اگر بخواهیم در مقابل زورگویی ها تسلیم شویم باید داشته های خود را از دست بدهیم.

جنگ هشت ساله دفاع مقدس نمونه عینی مقاومت در برابر زورگویی دشمن است. جنگی نابرابر که با مقاومت جوانان کشورمان منتج به نتیجه شد و نگذاشت حتی یک وجب از خاک کشورمان در دست دشمن بیفتد؛ چرا که اگر مقاومت و ایستادگی جوانان آن روز ما نبود آینده کشور و تداوم حیات انقلاب اسلامی در هاله ای از ابهام بود.

اما مقاومت تنها به جنگ ختم نشد و در سالهای گذشته مردم ما به خوبی معنای این کلمه را لمس کرده و در اشکال مختلف به صرف فعل مقاومت پرداخته اند. مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی، مقاومت در برابر جنگ اقتصادی، مقاومت در برابر حملات رسانه ای از نمونه های آشنای مقاومت برای ملت ایران است که جنگ اقتصادی بیش از پیش مورد توجه دشمن بوده است.

این لفظ به ظاهر ساده آنچنان در تمامی ابعاد زندگی ما نفوذ کرده که به جزئی از شخصیت وجودی هر ایرانی بدل شده است. یک ایرانی هیچ گاه در مقابل ظلم سر خم نمی کند و با مقاومت در پی پیشروی به مسیر خود می باشد.

در سالهای اخیر مقاومت آنچنان اهمیتی برای کشور ما پیدا کرده که رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خرداد امسال، در سی امین سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با لفظ منطق مقاومت به بیان ابعاد مختلف آن پرداخته اند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در بحث منطق مقاومت بیان داشتند:« یک جزء منطق مقاومت این است که مقاومت، واکنش طبیعیِ هر ملّت آزاده و باشرف در مقابل تحمیل و زورگویی است؛ دلیل دیگری لازم ندارد. هر ملّتی که برای شرف خود، برای هویّت خود، برای انسانیّت خود ارزش قائل است، وقتی ببیند یک چیزی را میخواهند به او تحمیل بکنند، مقاومت میکند، امتناع می کند، ایستادگی میکند؛ خود این، یک دلیل مستقل و قانع‌کننده است.»

رهبر انقلاب مقاومت را موجب عقب نشینی دشمن دانسته و اذعان کردند:« وقتی که دشمن به شما زور میگوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می‌آید؛ بدون تردید. راه اینکه او جلو نیاید، این است که شما بِایستید. ایستادگی و مقاومت کردن در مقابل زیاده‌خواهی دشمن و زورگیری دشمن و باج‌خواهی دشمن، راه جلوگیری از پیش آمدنِ او است؛ پس صرفه با مقاومت است.»
این سخنان رهبر معظم انقلاب به وضوح نشان می دهد که عقب نشینی و سازش به معنای سر خم کردن است و در این زمان سر خم کردن و کوتاه آمدن جلوی دشمن منجر به پیشروی دشمن می شود. پس باید با قدمی استوار در مقابل دشمن ایستادگی کرد.

آیت الله خامنه بخش سوم منطق مقاومت را هزینه بر بودن آن بیان کرده و اظهار داشتند:« مقاومت هزینه دارد، بدون هزینه نیست، امّا هزینه‌ی تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه‌ی مقاومت. وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم میشوید، باید هزینه بدهید. هزینه‌ی سازش، هزینه‌ی تسلیم، هزینه‌ی عدم مقاومت، از هزینه‌ی مقاومت بمراتب بیشتر است؛ هزینه‌ی مادّی هم دارد، هزینه‌ی معنوی هم دارد. »

در حال حاضر مسئله اقتصاد و لفظ «اقتصاد مقاومتی» یکی از مهمترین مسائل پیش روی مردم کشور ماست که در پی تحریم های ظالمانه کشورهای غربی که سیاست و منفعت طلبی شان در طول تاریخ برای مردم ما روشن شده بر ما تحمیل شده است.

همانطور که از سخنان رهبر فرزانه کشورمان پیداست. مقاومت هزینه دارد. مقاومت در جنگ اقتصادی نیز مستثنی نبوده و باید هزینه آن پرداخت شود. هزینه این مقاومت را در این چند ساله مردم کشور ما با تمام وجود خود پرداخت کرده اند و نگذاشته اند که دشمن از ترفند فشار اقتصادی بخواهد وارد شده و مردم ما را به تعظیم در برابر خواسته های آنها وادارد.

مردم ایران همه قائل به این هزینه کردها هستند ، اما ای کاش این هزینه برای همه مردم ما یکسان بود. قطعا این هزینه برای خانواده ای که دارای بیمار است و با هزینه های بالای درمان سروکار دارد بیشتر است، یا برای خانواده محرومی که درآمد چندانی ندارد سختتر است.

در این بین فساد مالی برخی افراد وابسته و سوء استفاده از شرایط موجود بیش از پیش به رنج این ملت اضافه می کند. ای کاش هزینه مقاومت اقتصادی فقط بر دوش قشر ضعیف جامعه نبود و همه به یک سهم مساوی متحمل این فشار و سختی بودند که این امر را مسئولین می توانستند کنترل کنند.

اما آنچه که ما را به مقاومت در این جنگ اقتصادی امیدوار می کند همان وعده الهی برای پیروزی است که رهبر معظم انقلاب آن را عنصر چهارم مقاومت دانسته و بیان می کنند« خداوند متعال در آیات مکرّر قرآن این وعده را داده است که اهل حق، طرف‌داران حق، پیروز نهایی‌اند؛ آیات فراوان قرآن بر این معنا دلالت میکند. ممکن است قربانی بدهند، امّا در نهایت شکست نمیخورند؛ آن‌ها پیروز هستند در این صحنه؛ قربانی دارند، امّا ناکامی ندارند.»

این روزها با خبرهای خوشی که از سیاست بین الملل کشورمان می شنویم برایمان این وعده قرآن به عینیت نزدیک می شود و شاهدیم که کشورهایی که در پی جنگ اقتصادی با کشورمان بودند از مقاومت مردم ما به ستوه آمده و در فکر عقب نشینی افتاده اند و به پایان سختی ها نزدیک می شویم.

این روزها شاهد این هستیم که جزء به جزء منطق مقاومت برای مردم ما در حال انجام بوده و منتج به نتیجه است. ما نیز با سپری کردن مراحل مقاومت امیدوار به پیروزی هستیم و تا آخرین دم استوار و مقاوم در برابر دشمنان ایتادگی خواهیم کرد.

مرضیه کریمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=23383
  • دیدگاه‌ها برای نگاهی به منطق مقاومت در کلام رهبر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.