• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

ظلم به دانشگاه فرهنگیان علت کمبود معلم است/عدم توجه جدی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای در تجهیز و بروزرسانی تاسیسات

  • کد خبر : 82439
  • 14 شهریور 1399 - 12:18
ظلم به دانشگاه فرهنگیان علت کمبود معلم است/عدم توجه جدی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای در تجهیز و بروزرسانی تاسیسات

احمد حسین فلاحی با اشاره به کمبود معلمی که در کشور وجود دارد گفت: بخاطر ظلمی که به دانشگاه فرهنگیان در موضوع جذب دانشجو معلم  شد، قرار بود این دانشگاه در هر سال ۲۵ هزار دانشجو بگیرد و مشکل کمبود را حل کند که متاسفانه این کار انجام نگرفت و تعداد جذب دانشجو معلمان در […]

احمد حسین فلاحی با اشاره به کمبود معلمی که در کشور وجود دارد گفت: بخاطر ظلمی که به دانشگاه فرهنگیان در موضوع جذب دانشجو معلم  شد، قرار بود این دانشگاه در هر سال ۲۵ هزار دانشجو بگیرد و مشکل کمبود را حل کند که متاسفانه این کار انجام نگرفت و تعداد جذب دانشجو معلمان در این دانشگاه تنها ۳ هزار و پانصد نفر در سال شد.

به گزارش عصر همدان،با توجه به اعلام زمان بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور جهت اطلاع بیشتر از نحوه بازگشایی مدارس و همچنین بررسی وضعیت آموزش و پرورش مصاحبه ای با حجت الاسلام احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

عصر همدان: در خصوص بازگشایی مدارس و نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی ابهاماتی وجود دارد مجلس در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

فلاحی: لازم است بدانید که جهت بررسی این موضوع در جلسات متعدد کمیسیون تحقیقات، وزیر آموزش و پرورش حاضر و توضیح دادند که به چه صورت باید انجام بگیرد و در این خصوص بحث شروع سال تحصیلی هم مدنظر است نه بازگشایی مدارس، چون ممکن است مدرسه ای اصلاً بازگشایی نشود.

وزیر نحوه بازگشایی مدارس را به چند شیوه توضیح دادند، ابتدا در جاهایی که دانش آموز کم هست در آنجا به صورت حضوری برگزار می شود چون در خیلی از روستاها و شهرهای کوچک دانش آموز کم داریم و در این مدارس حضوری برگزار شدن و حفظ پروتکل های بهداشتی مشکلی ندارد.

عصر همدان: یک سری مناطق شلوغ هستند و برخی هم دسترسی به اینترنت ندارند برگزاری کلاس در  آنجا چگونه است؟

فلاحی: در خصوص دسته بعد که شلوغ است امکان برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نیست یا که شرایط قرمز است. در آنجا به صورت مجازی و از طریق روش هایی همچون شبکه شاد و تلویزیون است.

دسته بعد کسانی هستند که دسترسی به تلویزیون و شبکه شاد ندارند که قرار شده برای آن ها محتوای آموزشی به صورت درس نامه مثل پیک نوروزی ارسال شود و وقتی که آن درسنامه را خواندند دوباره پیک آموزش و پرورش درس نامه را عوض و برای هفته بعد یک بسته محتوایی دیگه ببرد تا هیچ کس از بحث آموزش محروم نماند.

در مناطقی هم که کلاس برگزار می شود بنا شده که تعداد دانش آموز هر کلاسی بیشتر از ۱۰ نفر نباشد که البته این تعداد نسبت به حجم کلاس ها است.

عصر همدان: طبق بررسی های انجام شده ۳۵ درصد دانش اموزان قادر به تهیه تبلت نیستند، مجلس جهت رفع این مشکل چه پیگیری هایی کرده است؟

فلاحی: در خصوص هزینه اینترنت این سئوال را در کمیسیون آموزش از وزیر پرسیده ایم که گفتند فقط یک چهارم آن را از خانواده دریافت می کنند که نظر ما این است که این میزان هم نباشد و پیگیر این موضوع هستیم.

در خصوص شبکه شاد هم چون زیر ساخت لازم برای ایجاد شبکه شاد نبود و یکدفعه با بحثی مواجه شدند که آمادگی نداشتند ایرادات تا مقداری طبیعی است.

ما نسبت به زیر ساخت ها انتقاد داریم. هم اکنون با آنتن دهی در برخی نقاط مشکل داریم که در برخی حاشیه روستاها دکل را مستقر کردند قطعا ما اینها را نظارت خواهیم کرد و در ادامه کار آموزش و پرورش هم مثل کنکور که ابتدا در دکتری مشکل داشت سپس در ارشد رفع شد و کسی اعتراض به رعایت نکردن پروتکل ها نداشت. پیگیر هستیم این موضوع هم حل کنیم.

البته بخشی از مشکلات مالی را ستاد اجرایی فرمان امام ره حل کرده و همچنین در مناطق محروم هم شیوه ارسال درس نامه انتخاب شده است.

عصر همدان: کمبود معلم و معلم تخصصی یکی از معضلات در آموزش و پرورش هست در این خصوص هم توضیح دهید و از اقدامات مجلس در این خصوص بفرمایید؟

فلاحی: بخاطر ظلمی که به دانشگاه فرهنگیان کردند ما کمبود معلم داریم چون قرار بود ۲۵ هزار دانشجو هر سال بگیرد و این مشکل را حل کند که متاسفانه انجام نگرفت و این تعداد سالی ۳ هزار و پانصد نفر شد.

حاصل این کار این شد که مواجه هستیم با ۱۴۰ هزار کمبود معلم و تخصصی که حتی معلم عادی هم کم داریم.

الان آموزش و پرورش دارد با ماده ۲۸ با نهضتی ها، پیش دبستانی ها، غیر انتفاعی ها، سرباز معلم ها، بازنشسته ها و اضافه کارها که اکثر اینها کیفیت را پایین می آورند مشکل را حل می کند و می گویند چون کمبود معلم داریم ناچاریم این کار را انجام دهیم.

لازم است بدانید تا سال ۱۴۰۴ ما ۶۳۰ هزار معلم کم خواهیم داشت. البته امسال قرار شد مشکلات دانشگاه فرهنگیان حل شود.

بینید ساختمان پردیس شهید باهنر در همدان که برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استفاده می شود کد تخریب خورده و طبق نظر مهندسین برخی ساختمان ها که استفاده می کنند در معرض ریزش است و متاسفانه همکاری هایی جهت اصلاح صورت نگرفته و ما نه ظرفیت و نه ساختمان داریم .

مشکلات زیادی داریم که چند روز گذشته با مسئول های دانشگاه های همدان و معاونین محترم بررسی کردیم.

عصر همدان: در خصوص آزمون جذب معلمان نهضت و قرآن چه اقداماتی انجام داده اید؟

فلاحی: ما حدود ۲۴ هزار معلم نهضتی داریم که قرار بود آزمون برگزار و استخدام شوند و کسانی که قبول نمی شدند با آن ها قطع همکاری می شد که تلاش کردیم آزمون آسان تر شود تا تعداد بیشتری جذب شوند.

همچنین ۳۰۰ معلم قرآن مشکلشان در آستانه رفع شدن است. یک قسمتی هم معلمان غیر انتفاعی هستند که حق و حقوقشان رعایت نشده و متقاضی استخدام هستند که پیگیر مشکلات آنان هم هستیم.

عصر همدان: چه مشکلی در آموزش و پرورش هست که در زمینه جذب معلم کوتاهی می کند؟

فلاحی: مشکل آموزش و پرورش بحث مالی برای استخدام است، مجلس هم اگر بخواهد مجوز استخدام صادر کند باید منبع مالی ببیند که فعلا وجود ندارد. بنا بر این است تمام این موارد که عرض کردم به صورت تدریجی در آموزش و پرورش جذب شوند و کمبود معلم جبران بشود، البته بعد از گذراندن یک دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان وارد کار تعلیم و تربیت می شوند.

عصر همدان: تنوع در نوع مدارس و عدم رعایت عدالت آموزشی بسیار بالا است در این خصوص نیز توضیح بفرمایید؟

فلاحی: الان مشکل ما با مدارس غیر دولتی است و در این مدارس هم مشکلات عدم رعایت مقررات و آیین نامه ها است و هم بحث نظارت هایمان مشکل دارد و در این خصوص تعارض منافع داریم حتی برخی مدیران مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردند.

لازم است بدانید در دانشگاه ها ما طرحی را جهت توقف گرفتن دانشجو در دانشگاه های غیر دولتی ارائه کردیم زیرا تمام صندلی های دانشگاه ها حداقل دولتی دارد خالی می شود و جوابگوی نیاز هستند و ما به دنبال این هستیم که دانشگاه غیر دولتی ها را محدود کنیم.

در مدارس تیزهوشان ما مشکلی نداریم چون هدف پرورش نخبه است. ولی در خصوص مدارس شاهد و رعایت عدالت آموزشی اصلاحاتی نیاز است.

عصر همدان: یکی از مشکلات ما در بحث آموزش عدم نداشتن تخصص دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی است در این خصوص نظر شما چیست؟.

فلاحی: ببینید طبق برنامه ششم توسعه ۵۰درصد آموزش ما باید مهارتی باشد، ولی متاسفانه آموزش مطابق با نیازهای جامعه نیست و باید از مدارس شروع بشود که اینگونه نیست و ما با تضعیف هنرستان ها مواجه هستیم.

در این خصوص ما اولا باید در بحث توسعه هنرستان اقدام و باید آن ها را افزایش دهیم از طرفی قوانین هم اصلاح شود و فارغ التحصیل هنرستان باید به دانشگاه فنی و حرفه ای برود تا خروجی ما یک دانشجوی فارغ التحصیل کارآمد باشد.

و اینکه باید بر روی خانواده ها فرهنگ سازی شود که علت اینکه فرزندشان فارغ التحصیل می شود و شغل ندارد بخاطر آموزشی است که کارامدی ندارد.

جهت حمایت از دانشگاه فنی و حرفه ای ما دانشگاه فنی و حرفه ای را جزء زیرمجموعه وزارت علوم بردیم ولی همچنان سازو کار دانشگاه را ندارد و در این قسمت کوتاهی شده است.

گفتگو از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=82439
  • دیدگاه‌ها برای ظلم به دانشگاه فرهنگیان علت کمبود معلم است/عدم توجه جدی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای در تجهیز و بروزرسانی تاسیسات بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.