• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

ضربه به سرمایه اجتماعی حزب الله لبنان، هدف جریان ها و کشور های غربی

  • کد خبر : 78959
  • 20 مرداد 1399 - 10:47
ضربه به سرمایه اجتماعی حزب الله لبنان، هدف جریان ها و کشور های غربی

یونس اکبری گفت:برخلاف دفعات قبل که سلاح حزب‌الله را عامل نا امنی و بحران برای مردم لبنان معرفی می‌کردند، این بار، بسیار خبیثانه سلاح و توان حزب‌الله را مانع جذب کمک‌ها و حل مشکلات معرفی می‌کنند.   یونس اکبری، مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با خبرنگار عصر همدان اظهار […]

یونس اکبری گفت:برخلاف دفعات قبل که سلاح حزب‌الله را عامل نا امنی و بحران برای مردم لبنان معرفی می‌کردند، این بار، بسیار خبیثانه سلاح و توان حزب‌الله را مانع جذب کمک‌ها و حل مشکلات معرفی می‌کنند.

 

یونس اکبری، مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با خبرنگار عصر همدان اظهار داشت: بررسی صحیح انفجار بندر بیروت نیازمند اطلاعات دقیق است و گمانه‌زنی‌ها شاید دقت لازم را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه تمام تحلیل‌ها مبتنی بر دو احتمال کلی است، تاکید کرد:یا انفجار، غیر عمدی، ناشی از خطای انسانی و بی‌توجهی بوده و یا اقدامی طراحی‌شده و کاملاًً تروریستی بوده است.

مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به عمق انفجار بندر بیروت گفت: به‌هر روی، نکته مهم این است که از منظر تبعات و آثار آن، مطلقاً تفاوتی نمی‌کند که عامل یا علت انفجار چه کشور یا گروه و فردی بوده، بلکه در هر دو حالت، آثار و نتایج حاصله یکسان است.

اکبری با اشاره به بزرگی این انفجار ادامه داد: بندر بیروت، بندری عادی نبود و شریان حیاتی اقتصاد، واردات و هم‌چنین انبار لبنان به‌حساب می‌آمد. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد ذخایر گندم و غلات در لبنان از بین رفته و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

یونس اکبری نتیجه کوتاه‌مدت این انفجار را تلاش برای تیرخلاص زدن بر دولت حسان دیاب، که مورد حمایت حزب‌الله است، دانست و خاطر نشان کرد که ممکن است هدف آن نیز احیای مجدد جریان ۱۴ مارس سعودی آمریکایی حریری باشد.

اکبری با اشاره به تحرکات مشکوک جریان حریری در لبنان ادامه داد: از این روست که بلافاصله پس از انفجار، سعد الحریری که یکی از متهمان اصلی است و ذخیره‌سازی نتیرات در دوره مسئولیت او انجام شده اعلام کرد که دولت باید استعفا دهد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا حجم ویرانی ها و مشکلات پیش امده ناشی از انفجار را بسیار بیشتر از توان دولت لبنان برشمرد و گفت: واقعیت این است که به‌ دلیل حجم بسیار بالای خسارت، فارغ از کمک‌های پراکنده کشورهای مختلف، دولت لبنان برای نجات از این باتلاق و بحران فوق‌العاده بزرگ باید با کشورهای اصلی کمک‌کننده، موثر و ذی‌نفوذ در فضای لبنان یعنی آمریکا، فرانسه، سعودی وارد معامله شود تا بتواند کمک‌های اقتصادی انبوه آن‌ها را دریافت کند.

اکبری با اشاره به اینکه برآورد می‌شود در این حادثه حدود ۱۵ میلیارد دلار خسارت وارد آمده باشد، ادامه داد: کشورهای مزبور برای جبران این خسارت، امتیازات بزرگ سیاسی امنیتی می‌خواهند که به زعم آن‌ها تعیین تکلیف برخی مسائل حزب‌الله، جزو خواسته های اصلی آنان و نتیجه میان مدت این انفجار است.در این راستا زیاده خواهی و گستاخی های رئیس جمهور فرانسه و طرز صحبت هایش که گویا لبنان، یکی از استان های فرانسه است را، میتوان در این چهارچوب گنجاند.

وی با بیان اینکه از منظر نتایج، بیش‌ترین منافع سیاسی، امنیتی، اقتصادی حاصله از فاجعه بیروت، در سبد رژیم صهیونیستی، سعودی و آمریکا قرار می‌گیرد تاکید کرد: از این روست که حتی بدون وجود اطلاعات دقیق، می‌توان گفت در هر حالتی محور عبری  سعودی  آمریکایی، یا عامل فاجعه، یا بهره‌برادر اصلی و یا هر دوی این ها می باشند.

اکبری با اشاره به طراحی جدید جریان عبری عربی برای مقاومت در لبنان اضافه کرد: برخلاف دفعات قبل که محور عبری عربی سلاح حزب‌الله را عامل ناامنی و بحران برای مردم لبنان معرفی می‌کرد،این بار بسیار خبیثانه، سلاح و توان حزب‌الله را مانع جذب کمک‌ها و حل مشکلات معرفی می‌کنند.

مسئول تحلیل بسیج دانشگاه بوعلی سینا این اقدام را بازی با اذهان و سرمایه اجتماعی حزب الله عنوان کرد و گفت: به‌عبارت ساده‌تر، دشمنان مردم لبنان ،حزب‌الله را عامل انفجار معرفی نکردند؛ بلکه آن را مانعی برای کمک به لبنان معرفی می‌کنند. یعنی دقیقا حرکت بر روی خط نیازمندی، احساسات و تحریک مردم فاجعه‌زده لبنان. از این روست که بازی کاملاً خطرناکی در پیش است.

انتهای پیام/ م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=78959
  • دیدگاه‌ها برای ضربه به سرمایه اجتماعی حزب الله لبنان، هدف جریان ها و کشور های غربی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.