• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

تعامل صحیح مدیران با رسانه‌ها نیاز امروز جهاد تبیین

  • کد خبر : 203978
  • 22 آبان 1402 - 8:15
تعامل صحیح مدیران با رسانه‌ها نیاز امروز جهاد تبیین
آنهایی که با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب آشنا هستند، خوب می‌دانند که چرخه گفتمان سازی یک موضوع توسط ایشان از واژه‌پردازی آغاز می‌شود و سپس با تبیین دقیق آن واژه تلاش می‌شود تا به مطالبه و گفتمان اصلی جامعه تبدیل گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»یکی از گفتمانهای تولید شده در یک دوسال اخیر ، موضوع جهاد تبیین است .

این روزها برخی از مدیران استانی یا ملی تلاش دارند موضوع جهاد تبیین را به بیان دستاوردهای دولت مستقر در برابر سیاه نمایی دشمن محدود کنند که به نظر نویسنده بخشی‌نگری و عدم نگاه جامع به این جهاد بزرگ است.

وقتی رهبر معظم انقلاب بر روی مفاهیمی مانند #تحول، #کار_فرهنگی و #گفتمان‌سازی، #نقد_منصفانه و #مطالبه‌گری تأکید دارند، اگر تبیین را در کنار این مفاهیم قرار دهیم، مشخص می‌شود که معنای عمیق آن چیست.

در این صورت، تبیین مقدمه‌ای خواهد بود برای اصلاح، تحول و مطالبه درست. از سوی دیگر، تبیین یکی از راهکارهای جذب حداکثری در برابر طرد و راندن کسانی است که احیاناً برداشت صحیحی از حقایق انقلاب و جامعه ندارند و بر اثر تبلیغات و القائات دیگران، دچار تحلیل غلط از واقعیات می‌شوند.

جهد به‌ معنای تلاش و کوشش جدی است. منتها جهادی که در اسلام مطرح است، تلاش و کوشش جدی در برابر مشکلات و چالش ها است که بخشی از آن هم مقابله با دشمن است.

نمونه برجسته آن جهاد نظامی و جهاد در میدان رزم است. البته در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و … نیز به‌کار می‌رود؛ چون بعضی از عرصه‌ها و ابعادی که نیاز به تبیین دارد، به تلاش جدی و مایه گذاشتن هم نیاز دارد.

در این صورت تبیین به جهاد تبدیل می‌شود؛ جهادی که وظیفه همه به‌خصوص علما، اساتید، نخبگان و رسانه‌هاست.

و اما تنزه‌طلبی و محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری مانع «جهاد تبیین» است. گاهی سخن حق در جامعه در برابر یک جریان نادرست نیاز به جهاد جدی و نوعی ازخودگذشتگی دارد.

این شرایط «جهاد تبیین» را توجیه می‌کند. «جهاد تبیین» در مقابله با محافظه‌کاری است؛ چون اساساً جهاد حرکتی انقلابی است بر ضد محافظه‌کاری، نه اینکه «جهاد تبیین» ما را به‌سوی محافظه‌کاری سوق دهد که اشکالات را نبینیم!

«جهاد تبیین» هرگز مغایرتی با نقد وضعیت ندارد و نه‌تنها نمی‌خواهد همه روش‌ها، اقدامات و برنامه‌ها را تلقی به قبول کند، بلکه معایب را هم می‌بیند؛ بنابراین، این برداشت‌های غلط از مفهوم «جهاد تبیین» را باید اصلاح کنیم.

نمونه دقیق و عینی از یک جهاد تبیین را در کلام امام المسلمین در دیدار با اقشار مختلف مردم باید دید، تحلیل و توصیف درست از شرایط موجود و همزمان با آن مطالبه‌گری منطقی و صحیح.

روز شنبه رویدادی رسانه‌ای در همدان شروع شد که ظاهراً قرار است سرآغاز برگزاری جام‌های رسانه‌ای در کل کشور باشد.

اینکه رسانه‌ها به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی تشویق شوند، حرکت خوبی است ولی کافی نیست.

در جنگ رسانه‌ای پیچیده، ترکیبی و چند لایه دشمن برای اثرگذاری بر ادراک مردم ، آنچه مورد هجمه است، ذهنیت مردم نسبت به واقعیت ها است. با این شیوه کارمندی و سطحی هم قطعاً توفیقی در جنگ حاصل نمی‌شود.

برای جهاد تبیین ضرورت دارد مدیران سطح سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند . خویشتن داری، مدارا، صبر و حوصله، حضور بدون تکلف در جمع مردم، دورشدن از فضای کلاسی و اداری، مدیریت جهادی و میدانی، مراوده با مردم، پیگیری مشکلات و از همه مهمتر تدوین نظام جامع مسائل و اولویت‌بندی از ارکان جهاد تبیین است.

از نقد رسانه‌ها ناراحت نشویم، بدون شک رسانه اگر فعال و پویا باشد، یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی مدیران خواهد بود.

در استان همدان علیرغم تعداد بالای رسانه‌های دارای مجوز ، در چندساله اخیر به دلایل متعدد شاهد رشد رسانه‌های غیر رسمی ،ناشناس و حتی معاند هستیم.

یکی از دلایل مهم این پدیده نامطلوب، نقدناپذیری مسئولین و واکنش‌های منفی آنها به اخبار انتقادی است.

در حال حاضر چندین مورد شکایت در سطوح مختلف از رسانه‌های رسمی و دارای مجوز به دلایل بسیار سطحی در دستگاه قضایی در جریان است.

شاید عمده این شکایت‌ها به نتیجه نرسد ولی در عمل خروجی آنها، محافظه کار شدن رسانه‌ها و رشد قارچ گونه رسانه‌نماها خواهد بود که سیاه نمایی ویژگی بارز این رسانه نماها است.

و اما کلام آخر ؛
جناب آقای استاندار و آقایان مدیر در استان همدان :

خدمت در دولت سیزدهم که با شعار مردمی و انقلابی فعالیت می‌کند، توفیق بزرگی است که نصیب هرکس نمی‌شود. قطعاً ادبیات رایج این دولت باید با دولتهای قبل متفاوت باشد.

رسانه و ظرفیت‌های رسانه‌ای (حتی اگر منتقد هم باشند ) فرصتی بی‌بدیل برای خدمت رسانی بیشتر و امیدآفرینی موثر ایجاد می‌کند .لذا رسانه‌ای بودن را تمرین کنیم و تلاش کنیم حتی از اخبار منفی هم برای تبیین و ایجاد نشاط و امید استفاده کنیم.

به قول سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی ، در دل تهدیدها ، فرصت‌هایی هست که در خود فرصت هم وجود ندارد.

#پیشرفت_همدان
————————————–
حسین ربیعی
کارشناس مدیریت و رسانه
————————————-

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=203978
  • دیدگاه‌ها برای تعامل صحیح مدیران با رسانه‌ها نیاز امروز جهاد تبیین بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.