• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
0
عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه تهران و نایب رئیس پیشین کانون وکلای مرکز تاکید کرد:

داوری‌حرفه‌ای کمک به تقویت احساس عدالت

  • کد خبر : 212590
  • 16 اسفند 1402 - 15:40
داوری‌حرفه‌ای کمک به تقویت احساس عدالت
عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه تهران و نایب رئیس پیشین کانون وکلای مرکز گفت: داوری را به سمت حرفه‌ای بودن ببریم که نتیجه آن تقویت آرا و کمک به دادگستری در احقاق حق و تقویت احساس عدالت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی <<عصر همدان>> علیرضا آذربایجانی در همایش نقش داوری حرفه‌ای در نظام حقوقی و قضایی ایران و نقش وکلا در توسعه صلح و سازش که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی سالن همایش غدیر برگزار شد، گفت: براساس تعالیم اسلام و به استناد بند یک ماده ۷۶ آیین نامه اجرای لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری و با در نظر گرفتن سند تحول قوه قضائیه و مدل تعالى مرکز توسعه حل اختلاف طرح تشکیل وکلاى مصلح در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: هر وکیلی اعم از کانون وکلا یا مرکز مشاوران می‌توانند در مرکز استان با مراجعه به دفتر معاونت توسعه حل اختلاف در شهرستان‌ها به دفتر روسای محترم حوزه‌های قضائی یا کانونگها با ارائه تصویر پروانه وکالت و امضاء میثاق‌نامه با انضمام دستورالعمل، عضویت خود را به عنوان وکیل مصلح ثبت نمایند.

آذربایجانی ادامه داد: در مجموعه دادگستری‌ها، معاونت حل اختلاف شروع به انتشار آگهی برای ثبت نام متقاضیان دارای پروانه وکالت حرفه ای و نهایتا پروانه حرفه ای را صادر می‌کند.
عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه تهران و نایب رئیس پیشین کانون وکلای مرکز گفت: پیش از این دستور العمل داوری حرفه‌ای و کسانی که دارای پروانه باشند وجود نداشت.

وی با بیان اینکه سه نوع داور در نظام حقوقی کشور داریم ابراز کرد: داور اول شخص حقوقی است که می‌تواند تک تک آحاد جامعه هم باشد‌، داوران دسته دوم نوعی عضویت در زیر مجموعه داوری سازمانی دارند و ویژگی آن مرطبت و معطوف به قانون است. آذربایجانی افزود: ماده ۵ قانون تشکیل اتاق‌بازرگانی یکی از وظایفی که برای این نوع تعیین کرده است مقوله حکمیت و داوری است.
عضو هیات‌علمی بازنشسته دانشگاه تهران و نایب‌رئیس پیشین کانون وکلای مرکز اذعان داشت: داوری سازمانی به دلیل مقررات و قرارنامه ها همراه داوری صورت می گیرد و می تواند در تحکیم آرا موثر است.

وی در آخر گفت: دسته سوم ، داوران حرفه‌ای هستند که دارای پروانه حرفه ای خاص از طرف مراکزحل اختلاف دادگستری هستند.

انتهای خبر/ ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212590
  • دیدگاه‌ها برای داوری‌حرفه‌ای کمک به تقویت احساس عدالت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.