• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

خام فروشی بلای اقتصاد کشور/نبود صنایع تبدیلی، چوب حراج بر ذخایر ملی

  • کد خبر : 97126
  • 29 آذر 1399 - 8:43
خام فروشی بلای اقتصاد کشور/نبود صنایع تبدیلی، چوب حراج بر ذخایر ملی

  ایران از نظر ذخایر معدنی نظیر مس، سرب، روی، نمک، گچ، گوگرد، آهن، اورانیوم، آلومینیوم و سنگ‌های تزئینی در صدر برترین کشورهای جهان قرار دارد. این موضوع بیان کننده پتانسیل کشور ما در مواد معدنی است. به گزارش عصر همدان، ایران از نظر ذخایر معدنی نظیر مس، سرب، روی، نمک، گچ، گوگرد، آهن، اورانیوم، […]

 

ایران از نظر ذخایر معدنی نظیر مس، سرب، روی، نمک، گچ، گوگرد، آهن، اورانیوم، آلومینیوم و سنگ‌های تزئینی در صدر برترین کشورهای جهان قرار دارد. این موضوع بیان کننده پتانسیل کشور ما در مواد معدنی است.

به گزارش عصر همدان، ایران از نظر ذخایر معدنی نظیر مس، سرب، روی، نمک، گچ، گوگرد، آهن، اورانیوم، آلومینیوم و سنگ‌های تزئینی در صدر برترین کشورهای جهان قرار دارد. این موضوع بیان کننده پتانسیل کشور ما در مواد معدنی است.

در کنار این ذخایر غنی معدنی، نبود بستر مناسب شبکه حمل‌ونقل، صنایع تبدیلی، و عدم استفاده از صنعت مدرن کشاورزی و گلخانه ای و همچنین عدم استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و ملی آتشی به نام اقتصاد ضعیف را در کشور روشن کرده که ثمره آن واردات بی رویه محصولات تبدیل یافته و حتی مواد غذایی برای تامین ذخایر غذایی کشور و مهمتر از همه سهم بیکاری جوانان و هزاران مشکل پس از آن، است.

در این باره گفتگویی با دکتر عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی و استادیار دانشگاه آزاد تهران داشتیم.

شیخی با بیان اینکه، مشکل اصلی صنعت و اقتصاد در کشور ما یکی نبود صنایع تبدیلی و دیگری مدیریتی است، گفت: مشکل کشاورزی، نبود الگوی کشت در کشور است. وزارت خانه با ترویج کشاورزی مدرن و از طریق ناظران در محل و برقراری ارتباط مستقیم باید تمامی بهره برادران کشاورزی را با ارائه راهکارها و نظارت بر کشت آنها تشویق نماید.

وی گفت: کشاورزان با برنامه ریزی جامع الگوی کشت محصولاتی مناسب با نیاز بهره بری در سال، شرایط جوی و خاک منطقه و همچنین تراکم محصول بر اساس نیاز ذخایر مواد غذایی کشور را کشت نمایند.

عبدالمجید شیخی در ادامه با بیان اهمیت تغییر روش آبیاری از سنتی به صنعتی افزود: روش صرفه جویانه آبیاری نوین با کمک حداکثری دولت، ۱۵ درصد به عهده کشاورز و مابقی هزینه تجهیز به عهده دولت است که دریافت ۱۵ درصد کشاورز موکول شود به درآمد کشاورز از زمین کشاورزی.

وی افزود: ۵ عامل موثر در حوزه بخش کشاورزی به ترتیب ،تحقیقات، آموزش، اجرا، ترویج و بهره برادری با یکدیگر به صورت زنجیره وار پیگیری شود به طوری که کشاورز بداند باید طبق دستورالعمل های کشاورزی برای سوددهی بیشتر عمل کند.

شیخی گفت: در کشور بیش از چهار و نیم میلیون در حوزه کشاورزی فعال هستن. که کشاورزی آنها به صورت سنتی است.

کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: تحقیقات در حوزه بخش کشاورزی در کشور به دلایل اقتصادی نهایتا به یک مقاله تبدیل می شود و در طبقه ای از یک کمد در یک مرکز جای می گیرد.

به گزارش عصر همدان، پرداختن به موضوع کشاورزی نمونه ای کوچک از خام فروشی و عدم پیشرفت صنعتی در کشور است.

انتهای پیام/ط

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=97126
  • دیدگاه‌ها برای خام فروشی بلای اقتصاد کشور/نبود صنایع تبدیلی، چوب حراج بر ذخایر ملی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.