• امروز : جمعه - ۴ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 24 May - 2024
4
یادداشت:

حاج قاسم؛ نماد حقوق بشر در جهان

  • کد خبر : 209096
  • 20 دی 1402 - 14:51
حاج قاسم؛ نماد حقوق بشر در جهان
حاج قاسم مردی که حضورش شمع جمع حامیان مظلوم در عالم وحالا مزارش محل تجمع مشتاقان راه حق و آزادی برای ملت‌هایی دربند ظلم متجاوزان مزدور مستکبر است.

به گزارش پایکاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ حسین درخشنده فعال فرهنگی در یادداشتی چنین نوشت: حقوق بشر چیست؟کارایی آن درجوامع بین المللی چیست ؟متولیات برقراری حقوق بشر چه کسانی هستند؟ حقوق بشر؛ حقوقی که هر فردی به دلیل انسان‌بودن، فارغ از هر حیث دیگر از آن برخوردار است.

هدف حقوق بشر، حمایت از افراد و گروه‌هایی است که حقوق و آزادی‌هاشان از سوی دولت‌ها نقض می‌شود و مبنای آن، رضایت افراد صاحب حق است.

حقوق بشر را از جنبه های مختلف می‌توان مورد نقد وبررسی قرار داد اما دراین مجال میخواهیم به آنچه از حقوق بشر برفضای جهانی حاکم است را مورد مداغه قرار دهیم لذا لازم است بدانیم اخیرا چه رفتار های معارض با مفاهیم بنیادی حقوق بشر دردنیا اتفاق افتاده است همانطور که پر تکرار می‌شنویم اخبار فلسطین و کودک کشی صفاکان صهیون درراس اخبار است اخیرا کشتار مردمان مظلوم وبی دفاع را دیده وشنیده‌ایم کسانی که به قصد انجام اعمال اعتقادی، علائق و آنچه که آن را دوست دارند و برای آن ارزش قائل هستند و جزئی از آزادی‌های هرکسی است که به آنچه محبت وعلاقه دارد وبرای آنچه آرمان اوست درحالی که صدمه‌ای برای دیگری ندارد مزاحمتی برای کسی ندارد تلاش کند زائران مزار حاج‌قاسم سلیمانی، مردی که مرد میدان مبارزه با ناقضان حقوق بشر است و مردی که حامی مظلومان عالم بوده مردی که عمر خود را صرف راه رساندن انسان‌ها دراقصی نقاط عالم به آزادی و رهایی از چنگال مستکبران ومتجاوزان جنایتکار بوده است او که حضورش شمع جمع حامیان مظلوم درعالم وحالا مزارش محل تجمع مشتاقان راه حق و آزادی برای ملت‌هایی دربند ظلم متجاوزان مزدور مستکبر است.

وحالا شاهد اقدام تروریستی دراین مزار هستیم که تعداد زیادی شهید وجروح به جا گذاشته و این هم نقض دیگری ازحقوق بشر است .

از این دست اخبار و وقایع بی‌شمار است وهرروز مکانی درعالم دستخوش رنج بشریت است.نگاه حضرت امام خمینی (ره) به حقوق بشر: معتقد بود آزادی‌های فردی و اجتماعی در چارچوب قانون، ازجمله حقوق اولیه هر انسانی است و کسی حق ندارد این حقوق را ضایع کند، و مبنای این حقوق را براساس اصل توحید و برابری همه انسان‌ها در برابر خداوند، تشریح می‌کرد.

ایشان ضمن تأیید بسیاری از حقوق ذکرشده در اعلامیه حقوق بشر، سرلوحه حقوق بشر را آزادی و تساوی همه در برابر قانون می‌دانست، و باور داشت؛ اسلام با نگاه جامع به همه ابعاد انسانی، حقوق بشر را تضمین کرده‌است.

نگاه جامع حضرت امام که نگاهی جهان شمول ونگاه توحید محوراست مبین این است که اسلام به تمامی حقوق نگاهی جامع الاطراف داشته است واگر کسی از متن اسلام برداشتی معارض با عقلانیت ومعارض با انسانیت دارد این نشانگر برداشتی مستمسک به دخالت و اتکا به آرا خصمانه است چنان که نگاه اسلام آمریکایی اینگونه است چنانکه منحرفین از اسلام مانندداعش چنان نگاهی دارند وهمچنین که حقوق بشر آمریکایی چنین رویه ونگاهی دارد.

 

نگاهی که برگرفته از هیچ یک از مصوبات قانون بین المللی نیست وبرداشتی است که سردمداران استکبار وظالمان همیشه تاریخ با نگاه منافع محور خود از قوانین بین المللی و مضامین الهی آئینی ملل موحد دارند وآن را به سود خود تبین نموده و اجرایی می‌کنند چنانکه ویژگی‌های حقوق بشر مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی را دارا هستند که می‌توان به مواردی همچون جهان‌شمولی، غیرقابل سلب بودن، تبعیض‌ناپذیری، برابری و نیز انتقال‌ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، برابری‌طلبی و به‌هم‌پیوستگی و درهم‌تنیدگی از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

از این رو به تمامی افراد در هر جایی از دنیا تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان از این حقوق محروم کرد، ضمن این‌که همه افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت، مذهب، گرایش جنسی، رنگ، زبان و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابرند و هیچ‌گونه تمایز، ارجحیت، محدودیت و محرومیت در بهره‌مندی از این حقوق ندارند و این حقوق قابل نقض نیست.

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209096
  • دیدگاه‌ها برای حاج قاسم؛ نماد حقوق بشر در جهان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.