• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

تعلل در وضع قوانین برای انتفاع مردم/ تحصن‌ نمایندگان مجلس ششم، بزرگ‌ترین ضربه به این نهاد بود

  • کد خبر : 46564
  • 12 بهمن 1398 - 13:56
تعلل در وضع قوانین برای انتفاع مردم/ تحصن‌ نمایندگان مجلس ششم، بزرگ‌ترین ضربه به این نهاد بود

انتخابات مجلس شورای اسلامی به ایستگاه یازدهم خود رسیده و در شرایط کنونی کشور نیاز به تشکیل مجلسی انقلابی و کارآمد با انتخاب نمابندگان انقلابی، متعهد و کارآمد است؛ ۲۰ روز تا رقم زدن سرنوشت ۴ ساله مجلس زمان باقی است. به گزارش عصر همدان، دفتر انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری به برگ […]

انتخابات مجلس شورای اسلامی به ایستگاه یازدهم خود رسیده و در شرایط کنونی کشور نیاز به تشکیل مجلسی انقلابی و کارآمد با انتخاب نمابندگان انقلابی، متعهد و کارآمد است؛ ۲۰ روز تا رقم زدن سرنوشت ۴ ساله مجلس زمان باقی است.

به گزارش عصر همدان، دفتر انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری به برگ یازدهم خود می‌رسد و تنها ۲۰ روز دیگر تا انتخابات مجلس باقی مانده است؛ روز گذشته اسامی تعداد دیگری از داوطلبانی که به عدم تأیید صلاحیت خود اعتراض داشتند، در لیست تأیید صلاحیت شده‌ها قرار گرفت و سایر داوطلبان رد صلاحیت شده نیز فرصت سه روزه دیگری برای اعتراض مجدد دارند تا لیست نهایی داوطلبان در روز ۲۲ بهمن مشخص شود.

حال که در آستانه برگزاری انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم، نگاهی به عملکرد و کارآمدی ۱۰ دوره قبلی مجلس امری ضروری است تا داوطلبان رقابت در این دوره بدانند قرار است بر کرسی تکیه بزنند که به دور از نام و نشان باید بیش از پیش تعهد و کارآمدی را سرلوحه خود قرار دهند.

کارشناسان مسائل سیاسی، نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحب‌نظران در خصوص عملکرد ۱۰ دروه قبل مجلس شورای اسلامی نظرات و تحلیل‌های متفاوتی دارند که پرداختن به آنها در این برهه زمانی ضرورت دارد تا شاید با در نظر گرفتن نکاتی هر چند جزئی شاهد تکرار برخی اشتباهات و نواقص دوره‌های قبل نبوده و در مجلس یازدهم مجلسی کارآمد و انقلابی با نمایندگانی متعهد و انقلابی باشیم.

محمود قاسمی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای در جمهوری اسلامی پیدا کرد، گفت: به تعبیر امام (ره) مجلس عصاره فضایل ملت است و باید در رأس امور قرار گیرد.

وی با اشاره به حضور ۲۹۰ نماینده به نمایندگی از ۸۳ میلیون ایرانی در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: نمایندگان می توانند در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی اظهار نظر و اعمال نظر کنند.

مجلس فعلی با آن همه حاشیه نتوانسته قوانین جدید برای رفع مشکلات مردم ایجاد کند

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید اعمال نظر نمایندگان در راستای تقویت و سربلندی نظام اسلامی باشد و در این حوزه طبق قانون اساسی دو وظیفه کلی و اساسی دارد، افزود: ایجاد و تدوین قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن از وظایف اصلی نمایندگان است.

وی با ابراز تأسف از برخی حواشی و مشکلات در دوره‌های گذشته مجلس، بیان کرد: مجلس به ویژه مجلس فعلی با آن همه حاشیه نتوانسته قوانین جدید برای رفع مشکلات مردم ایجاد کند.

قاسمی با تأکید بر اینکه در بسیاری از زمینه‌ها دچار خلاء قانونی هستیم، ادامه داد: این خلاء به گونه‌ای است که برخی قوانین مربوط به قبل از پیروزی انقلاب بوده و با ذائقه و شرایط زندگی فعلی مردم، تکنولوژی، ارتباط اجتماعی و معاشرت‌ها همخوانی ندارد و این در حالی است که کشور نیاز به قانون مدون‌تر و جدید دارد.

وی با بیان اینکه برای ثبت نام ریاست جمهوری، ثبت‌نام کاندیداهای مجلس، ناهنجاری‌های اجتماعی، موسیقی و یا در زمینه اختلاس‌ها باید قوانین درستی تدوین و تصویب شود، یادآور شد: با تصویب و تدوین قوانین درست، افراد فرصت طلب نمی‌توانند از خلاءهای قانونی استفاده کرده و پول‌های چندین هزار میلیاردی به جیب بزنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مجلس نشینان در ایجاد قوانین کارآمد و مدون عملکرد خوبی نداشتند، خاطرنشان کرد: خلاءهای قانونی را چه کسی جزء نمایندگان مجلس با تصویب قانون مدون باید بپوشانند و گلوگاه های سوءاستفاده را ببندند؟

مجلس دهم نظارت بر حسن اجرای قوانین نداشته است

وی نظارت بر حسن اجرای قوانین را از دیگر وظایف نمایندگان برشمرد و گفت: در این حوزه به ویژه مجلس فعلی کارآمدی درستی نداشته که اگر داشت نباید این همه اختلاس، تخلفات و سودجویی رخ می‌داد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان مجلس فعلی، اظهار کرد: اینکه از مجلس فعلی بیش از ۹۰ نماینده رد صلاحیت می‌شوند، بزرگ‌ترین عامل، دلیل و سند بر این ادعاست که مجلس نقش نظارتی خود را به درستی ایفا نکرده است.

وی با بیان اینکه موضوع رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس نباید برای ما خوشحال کننده باشد، افزود: رد صلاحیت این تعداد نماینده از مجلسی که تا خرداد ۹۹ همچنان پابرجاست فاجعه است.

شورای نگهبان بدون تردید جناحی عمل نمی‌کند

قاسمی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان بدون تردید جناحی عمل نمی‌کند، بیان کرد: اگر شورای نگهبان در فضایی که برخی، از رئیس جمهور، معاونان و وزا گرفته تا ماهواره‌ های دشمن به آن شلیک می‌کنند، سند و دلیل قانونی و محکمه پسندی در دست نداشت، جرأت رد صلاحیت کردن را هم نداشت.

وی با طرح این سوال که چرا باید از ۲۹۰ نماینده، بیش از ۹۰ نفر رد صلاحیت شوند، ادامه داد: این مسئله برای کشور فاجعه است و منویات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب برای تشکیل مجلسی که باید در رأس امور قرار گیرد، اجرایی نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موضوع قابل تأمل تر آن که برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده مدعی هستند که شورای نگهبان آنان را جناحی کنار گذاشته است در حالی که سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرده اگر این افراد مدعی هستند دلایل شورای نگهبان محکم نیست و در صورت اصرار، دلایل رد صلاحیت و تخلفات آنها برای مردم بازگو می‌شود.

وی یادآور شد: مطمئنم اگر شورای نگهبان تصمیم به مصاحبه بگیرد و دلایل رد صلاحیت این نمایندگان را یک به یک عنوان کند، تمام این افراد به التماس می‌افتند که رازهایشان فاش نشود که به اسم نماینده مردم با چه پرونده سیاهی در مجلس خدمت می کنند!

نگرانی دشمنان نظام از ورود اشخاص انقلابی و جهادی به مجلس

قاسمی در ادامه با اشاره به مسئله دخالت و همراهی رابرت مک‌ایر سفیر انگلیس در آشوب‌های دی ماه، خاطرنشان کرد: این دخالت‌ها همچنان ادامه دارد تا جایی که شنیده شده طی روزهای گذشته در محل سفارت و با حضور تعدادی از خودفروخته‌ها و غرب‌زده‌های یک جناح خاص، مک‌ایر اظهار کرده که دیگر مسائل برجام و موشکی ایران برای ما اولویت ندارد.

وی با بیان اینکه از نظر سفیر انگلیس در حال حاضر انتخابات دوم اسفندماه برای آنها در اولویت است، گفت: این موضوع به این معناست که دشمنان نظام تا چه اندازه نگران هستند که اشخاص انقلابی با الگوی مدیریت جهادی، تابع رهبری و ضد استکبار مجلس را تشکیل دهند.

مشکلات کشور ریشه در ناکارآمدی مدیران فعلی دارد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کشور ما از نظر ثروت و قدرت دفاعی قوی و مقتدر است، اظهار کرد: مشکلات کشور ریشه در ناکارآمدی مدیران فعلی دارد و دشمن هم به این مسئله توجه دارد تا با اعمال عملیات روانی، جامعه را به سمت انتخاب نمایندگان نالایق بکشاند.

وی با بیان اینکه استکبار با تحریک مردم به اعتراضات کف خیابانی قصد ایجاد پروژه سوریه سازی در کشور را دارد، افزود: ملت ما نباید در زمین دشمنان بازی کنند و آرامش و امنیت خود را در خطر قرار دهند.

قاسمی انتخاب درست در انتخابات را بهترین فرصت برای تحول در رفاه و رفع حل مشکلات مردم دانست و بیان کرد: انتخاب درست باید برای به ثمر نشاندن آرمان‌ها و  اصول اسلامی ـ انقلابی امام (ره)، رهبر معظم انقلاب، شهدا و به ویژه شهید سلیمانی باشد.

وی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس، انقلابی اقدام و رفتار کرده و با توجه به داشته‌های درونی به دشمنان باج نداده و غربگرا نباشند، می توان برای رفع مشکلات و ایجاد آسایش کشور و با مدیریت جهادی، بیش از ثروت و قدرتمندی روی آنان حساب باز کرد.

شکل گیری مجلسی انقلابی، بسترساز ایجاد دولتی با مدیریت جهادی

وی یادآور شد: با تشکیل یک مجلس انقلابی و استکبارستیز، دولتی بر سر کار نمی آید که از ۱۸ وزیر پیشنهادی، ۱۱ وزیر دارای ثروت‌های بیش از یک‌هزار میلیارد تومان بوده و یا کارخانه‌دار و تاجر با درآمدی میلیاردی باشند و دست اختلاس گرها، جاسوسان و دو تابیعتی‌ها نیز از نظام کوتاه می‌شود.

قاسمی با تأکید بر اینکه کشور باید قدرتمند شود، گفت: قدرتمند شدن مسلتزم حضور مدیرانقلابی و کارآمد است و باید مدیران انقلابی و جهادی انتخاب کنیم تا در مجلس، بستر ساز تشکیل دولت انقلابی شوند و بتوانیم بیش از پیش در اوج اقتدار قرار بگیریم.

علی کیانی دیگر کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد دوره‌های گذشته مجلس، افزود: عملکرد مجلس ششم برای نظام اسلامی ملموس نبود و فتنه بزرگی را دنبال کرد؛ در مجلس قبل نیز نمایندگان انتظارات را برآورده نکردند و در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرده اما بر همان مصوبه هم نظارت نکردند.

وی با اشاره به جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد: به فرموده امام (ره)، مجلس در رأس امور است اما در کشور ما یک تقسیم قدرت بین قوای سه گانه وجود دارد که هیأت اجرایی و در رأس آن رئیس جمهور، قوه قضائیه و در رأس آن رئیس قوه و قوه مقننه و نمایندگان در رأس هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مجلس جایگاه ویژه ای در مباحث کشور دارد، ادامه داد: اولین نقش مجلس قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت از دیگر وظایف مجلس است.

کیانی با اشاره به نظارت دیگر بر قوه مجریه در بحث دیوان محاسبات از طریق مجلس، یادآور شد: حساب و کتاب و دخل و خرج دولت به عهده مجموعه‌ای به نام دیوان محاسبات است که رئیس این دیوان توسط مجلس منصوب می‌شود.

اگر امروز فساد در حوزه اقتصادی اتفاق  می‌افتد، از کم کاری مجلس است

وی با بیان اینکه در صورت حضور نمایندگان توانمند در مجلس، می‌توانند قوانینی فاقد هر گونه خللی وضع و یا بر اجرای آن نظارت داشته باشند، اظهار کرد: اگر امروز فساد در حوزه اقتصادی اتفاق  می‌افتد، از کم کاری مجلس است، چرا که نظارت به عهده مجلس است‌.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه گاهی نمایندگان مجلس جایگاه خود را با جایگاه قوه مجریه اشتباه می‌گیرند، افزود: این امر به گونه‌ای است که در ایام انتخابات فلان کاندیدا در زمان تبلیغات، اعلام می‌کند که در صورت کسب رأی، فلان می‌کنم؛ آیا نماینده مجلس کارش اجرایی است یا قانونگذاری؟

وی با تأکید بر اینکه اگر نماینده مجلس در کار خود و قانونگذاری و نظارت دقت کند، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، بیان کرد: اگر بخواهیم به مجلس از دوره اول تا دهم نمره بدهیم، باید اشراف کامل به مجلس‌های متعدد داشته باشیم.

کیانی گفت: هر یک از دوره‌های مجلس شورای اسلامی دارای ویژگی خاصی بوده که ویژگی مجلس اول حضور نخبگان کشور همچون مقام معظم رهبری در آن مجلس بود.

وی مجلس اول را یکی از بهترین دوره‌های مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: در مجلس اول به نوعی شکل گیری اصل نظام موضوع مهمی بود و بیشتر در چهارچوب انقلاب فعالیت داشتند؛ کار مهم مجلس اول استیضاح رئیس جمهور وقت، رأی بر عدم کفایت سیاسی و عزل بین صدر بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در مجلس دهم نیز شاهد بودیم که نمایندگان در تلاش بودند از رئیس جمهور سوال و نه او را استیضاح کنند، ادامه داد: بالاخره بعد از مدت‌ها، نمایندگان موفق شدند رئیس جمهور را به مجلس آورده و از او سوال کردند اگر چه عملاً جواب نگرفتند و این طرح سئوال بلاتکلیف ماند.

وی با بیان اینکه در دوره ششم نیز مجلس به طور یک دست در اختیار طیف سیاسی قرار داشت، خاطرنشان کرد: در این مجلس از مجموع ۲۷۰  نماینده، ۲۲۵ نماینده از یک طیف سیاسی حضور داشتند.

 تحصن‌ نمایندگان مجلس ششم فتنه بزرگی بود

کیانی با تأکید بر اینکه مجلس ششم عملا اقدامات سیاسی داشت و خروجی کار ملموس نبود، یادآور شد: بحث تحصن‌های نمایندگان، بزرگ‌ترین ضربه به مجلس و فتنه بزرگی بود.

وی با اشاره به تحصن ۱۳۹ نماینده برای خروج از حاکمیت در مجلس ششم، اظهار کرد: جمعی از نمایندگان در این دوره مجلس، در میدان دشمن بازی می‌کردند و بدترین مجلس دراین دوره بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه البته مجلس‌های بعدی نیز به گونه‌ای وارد این میدان دشمن شدند، گفت: به عنوان مثال مجلس کنونی نیز انتظارات را برآورده نکرده و یا مجلس نهم در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کردند اما بر همان مصوبه هم نظارت نکردند که بدانند دولت اجرا می‌کند یا خیر؟

وی مهمترین مسئله در انتخابات امسال را حضور در پای صندوق رأی دانست و بیان کرد: مشر‌وعیت نظام اسلامی ما الهی و حکومتی اسلامی است که رأس آن ولی فقیه قرار دارد؛ هرچه مردم حضور پر رنگ تر در پای صندوق های رأی داشته باشند، نشان دهنده این است که این نظام نظامی زنده است.

کیانی در خصوص شاخصه‌های انتخاب اصلح نیز گفت: یک نماینده خو‌ب اولا باید توانمند و حداقل در یک رشته علمی صاحب نظر بوده و دارای تجربه و تقوای کافی باشد.

وی انقلابی بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده برشمرد و تصریح کرد: در این خصوص به جریان خاصی کار نداریم و ممکن است در هر جریان سیاسی، فرد انقلابی و خوب باشد و نمی‌شود با یک چوب یک جریان را کامل راند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نماینده باید نگاه ملی داشته باشد نه فقط نگاه محدود به حوزه انتخابیه خود، ادامه داد: قوانین وضع شده برای کل کشور است لذا باید افرادی که توان ملی و انقلابی دارند در مجلس حضور یابند.

بزرگ‌ترین شاخصه افتضاح بودن عملکرد مجلس سکوت در برابر تمام غلط کاری های اقتصادی دولت است

عبدالمجید شیخی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز عملکرد مجلس در زمینه مسائل اقتصادی را بسیار اسف‌بار دانست و گفت: بزرگ‌ترین شاخصه افتضاح بودن عملکرد مجلس سکوت در برابر تمام غلط کاری های اقتصادی دولت است.

وی با تأکید بر اینکه امتیاز مجلس در نظارت بر مسائل اقتصادی زیر صفر است، خاطرنشان کرد: دولت بعد از ۶ سال به یاد حمایت از تولید افتاده است و این سوال پیش می‌آید، مجلسی که چهار سال پیش تشکیل شد، چه اقدامی برای بازخواست دولت برای این قصور داشته است؟

شیخی به سکوت مجلس نسبت به سیاست اقتصاد خارجی دولت اشاره کرد و افزود: مجلس در برابر خام فروشی نفت و یا عقد قرارداد مجدد ننگین توتال سکوت کرده است؛ این مجلس همچنین در برابر امضای برجام که طی مدت ۲۰ دقیقه توسط رئیس مجلس و سرخود انجام شد نیز سکوت کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه به رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی اشاره کرد و گفت: ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی رد صلاحیت شدند که نشان دهنده این است که برخی به دنبال منافع خود بودند تا اینکه به دنبال تصویب قوانین مفید به حال مردم و یا اجرای قوانین باشند.

وی در خصوص عدم استیضاح برخی وزرا با گرفتن رانت توسط تعدادی از نمایندگان نیز تصریح کرد: این بزرگترین خیانتی بود که اکثریت مجلس که دوسوم مجلس را تشکیل می دهند در حق مردم کردند.

در شرایط کنونی که دشمنان به دنبال فتنه‌انگیزی و تفرقه در جامعه بوده و سعی بر نفوذ و ایجاد دلسردی در جامعه دارند باید با حضور حداکثری و انتخاب نمایندگان انقلابی و متعهد شاهد آغاز به کار مجلسی پویا و در تراز انقلاب اسلامی باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=46564
  • دیدگاه‌ها برای تعلل در وضع قوانین برای انتفاع مردم/ تحصن‌ نمایندگان مجلس ششم، بزرگ‌ترین ضربه به این نهاد بود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.