• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

از تاثیر کرونا بر کم رونقی «تاکسیرانی» تا مشکل چندین ساله تک مسیری تاکسی های شهر بهار

  • کد خبر : 64085
  • 17 اردیبهشت 1399 - 10:01
از تاثیر کرونا بر کم رونقی «تاکسیرانی» تا مشکل چندین ساله تک مسیری تاکسی های شهر بهار

یکی از مشاغلی که این روزها از بیماری کرونا متاثر شده تاکسیرانی است و مشکلات چندین ساله این قشر هم اکنون با شیوع بیماری کرونا و کم رونقی بازار دو چندان شده است. به گزارش عصر همدان؛ تاکسیرانی یکی از صنوف فعال هر شهرمی باشد که همچون دیگر مشاغل با کمبودها و ضعفهایی مواجه است […]

یکی از مشاغلی که این روزها از بیماری کرونا متاثر شده تاکسیرانی است و مشکلات چندین ساله این قشر هم اکنون با شیوع بیماری کرونا و کم رونقی بازار دو چندان شده است.

به گزارش عصر همدان؛ تاکسیرانی یکی از صنوف فعال هر شهرمی باشد که همچون دیگر مشاغل با کمبودها و ضعفهایی مواجه است و شرایط خاص کرونایی مشکلات آن را چند برابر کرده.

از رکود کار مسافرکشی گرفته تا احتمال انتقال ویروس در این وسیله حمل و نقل عمومی تا مشکلات همیشگی تاکسی ها در شهر.

دراین باره با تعدادی از همشهریان و رانندگان تاکسی هم کلام شدیم تا از حال و اوضاع این روزهایشان خبرادر شویم.

از وقتی کرونا آمده خیلی کم سوار تاکسی می شویم

یکی از شهروندان که ساکن خیابان سی متری بهار است، گفت: از وقتی که بیماری کرونا شایع شده من اصلاً سوار تاکسی نشده ام و از اینکه سوار تاکسی شده و ویروس کرونا به من و فرزندم منتقل شود هراس دارم به همین دلیل بیشتر اوقات پیاده یا با ماشین شخصی همسرم در شهر تردد می کنم.

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از جمع شدن رانندگان تاکسی در ایستگاه تاکسی و در پیاده رو خیابان ۱۷ شهریور، افزود: رانندگان تاکسی خودشان فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند و با تجمع در پیاده رو محل عبور و مرور مردم را نیز سد کرده اند، در چنین وضعیتی بهداشت رعایت نمی شود.

این شهروند که در منطقه مسکن مهر بهار سکونت دارد با گلایه مندی از تک مسیر بودن خطوط تاکسی، خاطرنشان کرد: من ساکن مسکن مهر بهار هستم و یکی از مشکلاتی که دارم این است که رانندگان تاکسی از مقصد میدان امام قبول نمی کنند مسافر به مسکن مهر ببرند و اگر هم ببرند کرایه دربست می گیرند.

وی ادامه داد: زمانی هم که بخواهیم از مسکن مهر به مرکز شهر بیاییم با مشکل مواجهیم؛ چرا که مسیر پلیس راه قدیم تا مرکز شهر فقط سه تاکسی وجود دارد و آن هم سر ایستگاه مسافرشان را پر می کنند و ما که در بین مسیر هستیم باز هم نمی توانیم از این تاکسی ها استفاده کنیم و مجبوریم با خودروهای عبوری خودمان را به داخل شهر برسانیم.

چرا نباید از خدمات تاکسیرانی بهره مند شویم؟

این شهروند با گلایه مندی از مسئولین و تصمیم گیرندگان شهری گفت: از اداره تاکسی رانی و شهردار و فرماندار یک سوال دارم و آن این است که مگر ما مالیات و عوارض شهرداری پرداخت نمی کنیم؟ پس چرا نباید از همه امکانات شهری برخوردار شویم؟ افرادی که در شهرک فرهنگیان یا خیابان سید جمال الدین یا نواب یا محله قلعه ساکنند چرا نباید از خدمات تاکسی رانی بهره مند شوند؟

یکی دیگر از شهروندان نیز از عدم اجرای طرح فاصله گذاری در تاکسی ها که قرار بوده تاکسی ها دو نفر در عقب سوار کنند گلایه مند شد و افزود: مسئولین بر این موضوع نظارت بیشتری کنند.

۷۰ روز است تاکسیرانی از رونق افتاده، با این گرانی ها برایمان صرف نمی کند

در ادامه سراغ تعدادی از رانندگان تاکسی  رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم؛ یکی از رانندگان قیمت بالای بنزین و قطعات و هزینه های نگهداری تاکسی را سرسام آور دانست و گفت: در این شرایط خاص کرونایی نزدیک به هفتاد روز است که مسافرکشی به شدت افت کرده و راننده ها به اندازه کافی متضرر شده اند.

وی ادامه داد: شهرداری مثل همیشه هیچ اقدامی در این زمینه نداشته جز اینکه چند بار ماشین ها را به صورت دسته جمعی ضدعفونی کرده است.

این راننده تاکسی افزود: شاید خیلی ها از عوارض و مالیاتی که راننده ها به شهرداری پرداخت می کنند اطلاعی ندارند، اما این شغل قبل از کرونا هم تا حد زیادی از رونق افتاده بود حالا مردم در این شرایط خودشان را جای رانندگان تاکسی بگذارند و ببینند که آیا صحبتشان منصفانه هست یا نه؟ مردم اگر با ۳ مسافر در صندلی عقب مشکل دارند، کرایه یک نفر را حساب کنند تا خیال خودشان را راحت کنند.

خیلی از رانندگان تاکسی خود را به فروش گذاشته اند

یکی دیگر از رانندگان درباره نبود تاکسی در همه مسیرهای بهار تصریح کرد: این روزها با این گرانی قطعات ماشین اصلاً در مسیر میدان امام به آزادگان هم برای رانندگان صرف نمیکند چه برسد به اینکه بخواهیم در مسیرهای کم تردد مسافرکشی کنیم.

این راننده ادامه داد: الان تعداد ۶۳ دستگاه تاکسی در بهار وجود دارد که همین ها هم درآمد چندانی ندارند. هر کسی هم که فکر می کند رانندگان تاکسی درآمد آنچنانی دارند بیاید و مشغول به کار شود چون خیلی از همکاران ما تاکسی خود را از پیکان گرفته تا پژو و پراید و سمند به فروش گذاشته اند.

مردم به تک مسیر بودن تاکسی ها عادت کرده اند

در ادامه به سراغ رئیس شورای شهر بهار رفتیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم.

حسین فیض الهی درباره تعداد مسافرین در صندلی عقب گفت: مصوبه ای در این باره نداشتیم و این موضوع معمولا در ستاد مقابله با کرونا تصمیم گیری شده و به شهرداری ابلاغ می شود که در بهارچنین تصمیمی گرفته نشده است.

وی در مورد مشکل چند ساله تک مسیر بودن تاکسی ها در شهر بهارخاطرنشان کرد: اگر شما خودتان ببینید مسیرهای دیگر بهار مثل خیابان سید جمال اصلاً مسافر ندارد و همه اکثر مسیر را پیاده طی می کنند؛ مردم بهار به این مسیر عادت کرده اند و نمی توان این عادت را تغییر داد چه بسا که قبلا هم ما این تجربه را داشتیم و تاکسی ها را در مسیرهای جدید قرار دادیم ولی استقبالی از آنها نشد وگرنه رانندگان تاکسی هم از پول بدشان نمی آید اگر مسافر باشد حتما سوار می کنند.

شهرداری عوارض این دو ماه کرونایی را از تاکسی ها نمی گیرد

فیض الهی درباره آسیب رانندگان تاکسی از بیماری کرونا و اقدامات شورا و شهرداری درباره آنها گفت: کمکی که به این قشر می توانیم بکنیم این است که در عوارض سالانه پرداختی برای این یکی دو ماه تخفیفی قائل شویم و شهردار هم در نظر دارد مساعدتی به رانندگان تاکسی داشته باشد.

وی ادامه داد: تنها اقدام عملی که ما در این مدت داشتیم این بوده که سه مرحله مواد ضدعفونی رایگان بین رانندگان توزیع کرده ایم، اما در کل به دنبال راهکاری برای افزایش درآمد تاکسیرانان هستیم که بعد از نهایی شدن این تصمیم خبرش را اعلام می کنیم.

به گزارش عصر همدان تاثیر بیماری کرونا در همه مشاغل مشهود است که تاکسیرانی نیز یکی از این دست مشاغل است اما مشکلات چندین ساله شهر را نمی توان به مشکلات یکی دو ماه پیوند زد و به نظر می رسد که مسئولین و تصمیم گیرندگان باید فکری اساسی در مورد آن بکنند.

به نظر می رسد تعداد بالای تاکسی ها در یک مسیر ثابت یکی از دلایل درآمد کم این قشر است که اگر همین تعداد تاکسی در مسیرهای متقاضی دیگر توزیع شوند، نتیجه بهتری خواهند دید.

مشکل تک مسیر بودن شهر از سالها قبل وجود داشته و این در صورتی است که در این سالها شهر بسیار گسترده شده و مسیرهای جدید پرتردد شده اند و با توجه به لزوم رعایت عدالت اجتماعی در استفاده از امکانات به نظر می رسد که تصمیم گیرندگان باید فکری اساسی در مورد خارج شدن شهر از تک مسیری کنند.

در ضمن باید به این نکته هم توجه کرد که هر تغییری نیازمند گذر زمان است و یک شبه نمی توان منتظر تغییرعادات باشیم.

اگر مردم به تک مسیر بودن عادت کرده اند به این دلیل است که تاکنون تغییری مشاهده نکرده اند و مجبورند که خود را با شرایط وفق دهند اما این به این معنی نیست که مسئولین هم نباید به دنبال تغییر این رویه باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=64085
  • دیدگاه‌ها برای از تاثیر کرونا بر کم رونقی «تاکسیرانی» تا مشکل چندین ساله تک مسیری تاکسی های شهر بهار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.