• امروز : دوشنبه - ۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 27 May - 2024
3
از آب بدون طعم و مزه تالوار تا بشارت نصب دستگاه ازون زنی؛

حاشیه‌های بررسی انتقال آب تالوار به بهار

  • کد خبر : 215611
  • 17 اردیبهشت 1403 - 11:56
حاشیه‌های بررسی انتقال آب تالوار به بهار
پیش از ظهر دیروز یکشنبه جلسه بررسی انتقال آب تالوار به بهار در دفتر امام جمعه شهرستان بهار با حضور فرماندار، دادستان و رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بهار و همچنین با حضور رئیس اداره کل آب و فاضلاب استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ پیش از ظهر دیروز یکشنبه جلسه بررسی انتقال آب تالوار به بهار در دفتر امام جمعه شهرستان بهار با حضور فرماندار، دادستان و رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بهار و همچنین با حضور رئیس اداره کل آب و فاضلاب استان همدان برگزار شد.

در این جلسه ابتدا مجتبی فیض اللهی فرماندار شهرستان بهار به بیان مراحل انتقال آب تلوار به بهار پرداخت و افزود: بنا بر حادثه‌ای که در یکی از خطوط انتقال آب شرب به بهار رخ داده بود، مقرر شد به طور موقت از آب تلوار برای جبران کمبود آب شرب در بهار استفاده شود.

پس از آن رئیس اداره آب و فاضلاب بهار در تأیید کیفیت آب تلوار سخن گفت و در مورد مزه و بوی آب، سازگار نبودن ذائقه مردم با آب را عنوان کرد.

مدیر اداره کل آبفای استان همدان نیز پس از آن شروع به بیان جزئیات ماجرا نمود و گفت: بنابر وجود نیترات بالای آب چاه‌های زیرزمینی بهار از سال‌های گذشته اختلاط آب برای مناسب نمودن آب انجام می‌شود اما الان با ورود آب تلوار به آب شرب بهار شاهد وارد شدن یک آب سالم و بدون نیترات و بدون آرسنیک در چرخه آب شُرب بهار هستیم.

نکته قابل توجه این‌که وی آب تالوار را بدون مزه و طعم عنوان کرد و گفت خود نیز در خانه بدون دستگاه تصفیه از همین آب استفاده می‌کند.

پس از آن رئیس اداره کل آبفای استان همدان به حضور وزیر نیرو در تصفیه خانه شیخی‌جان در هفته گذشته خبر داد و گفت: با تأیید وزیر نیرو مصوب شد ۳ هزار میلیارد ریال برای نصب دستگاه اوزون زنی به جهت از بین بردن طعم و مزه آب استفاده شود.

بختیاری فر علت وجود نیترات بالا در سفره‌های آب زیرزمینی بهار را استفاده از کودها و پساب‌های کشاورزی عنوان نمود.

پس از آن دادستان بهار به بیان چند سئوال از مسئولین پرداخت و گفت: مسئله وجود آرسنیک و ناخالصی در آب تالوار از رفتار برخی مسئولین نیز ناشی می‌شود که ما در بازدیدهای متعدد از تصفیه‌خانه شیخی جان شاهد عدم استفاده مسئولین تصفیه خانه از آب تصفیه شده بودیم.

وی به استفاده از چاه‌های آبی که دو سال پیش برای همدان استفاده می‌شد نیز برای آب شُرب به بهار اشاره کرد که بختیاری گفت آن چاه‌ها نیترات بالا دارند.

امام جمعه شهرستان بهار نیز در سخنانی از مسئولین خواست تا آب چاه‌های بهار را که به همدان می‌رود را به خود بهار بازگردانند.

در پاسخ مسئولین آب و فاضلاب آن آب را دارای نیترات بالا و غیر بهداشتی برای شُرب برشمردند.

مصباح گفت: سال‌های متمادین تا همین چند سال پیش به‌صورت شبانه روزی یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه از چاه‌های بهار به همدان آب منتقل می‌شد پس چرا آن موقع بحث نیترات مطرح نبود؟

بختیاری پایین رفتن سطح منابع آبی را و کم شدن آن را باعث غلظت نیترات آب عنوان کرد. و خروجی آب چاه‌های آب بهار را بسیار کم ذکر نمود.

مصباح به چاه‌های آب صالح آباد که از بهار تغذیه می‌شوند اشاره کرد و
شریفی رئیس اداره آب بهار آن چاه‌ها را مستقر در سیمینه رود بهار و با کمترین نیترات عنوان کرد.

اما تناقض صحبت‌های مسئولین در داشتن نیترات در قسمتی از چاه‌ها و نبودن نیترات در چاه‌های دیگر جالب توجه است چرا که در هر دو منطقه کشاورزی انجام می‌شود، پس چرا نیترات آب بنا به ادعای مسئولین متفاوت است؟

بختیاری فر استفاده همدان از چاه‌های آب بهار را انکار کرد و گفت: تالوار حق مردم بهار است و به پاس قدردانی از جهاد نذر آب در بی‌آبی‌های همدان به بهار داده شده است.

در میانه این صحبت‌ها فرماندار شهرستان بهار مجدداً به موقتی بودن آب تالوار در بهار اشاره کرد که رئیس اداره کل آبفای استان همدان استفاده دائمی از آب تلوار در بهار را عنوان کرد.

نکته قابل توجه عدم اطلاع رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بهار از تعداد چاه‌های تأمین آب شُرب همدان در دشت قرق بهار بود و آن‌را در حیطه اختیارات آب منطقه‌ای عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح کماکان چندین بار به قدرشناسی از مردم بهار در قبال انتقال چندین ساله آب به همدان اشاره کرد و خواستار استفاده از منابع آبی بهار برای خود شهروندان بهاری شد.

در ادامه جلسه مقرر شد چاه‌های غیر مجاز که درخواست آن سال گذشته صادر شده بود سریعاً تعیین تکلیف بشوند تا منابع زیرزمینی بهار حفظ بشود.

همچنین آزمایش آب چاه‌های بهار برای استفاده شهروندان در دستور کار قرار گرفت.
در این‌جا غیبت مسئولین اداره آب منطقه‌ای در جلسه بسیار مشهود بود، چرا که برخی از وظایف همچون برخورد با چاه‌های غیر مجاز در حیطه وظایف آنان نیز هست و شاید بتوان با اتخاذ تصمیماتی در حوزه رودخانه سیمین رود بهار برای تأمین آب شُرب اقداماتی انجام داد که حضور مسئولین اداره آب منطقه‌ای در چنین جلساتی ضروری است.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215611
  • دیدگاه‌ها برای حاشیه‌های بررسی انتقال آب تالوار به بهار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.