• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

آیا حل مقطعی بحران عمیق در آموزش و پرورش، مجوز جذب افراد فاقد صلاحیت به هر قیمتی است؟

  • کد خبر : 143171
  • 09 بهمن 1400 - 9:25
آیا حل مقطعی بحران عمیق در آموزش و پرورش، مجوز جذب افراد فاقد صلاحیت به هر قیمتی است؟

به جرئت میتوان گفت اصل تربیتِ معلم با مهارت و هویت معلمی را نادیده گرفته یا سعی در نادیده گرفتن آن دارند و حاضرند معلم از هر طریقی جذب بشود تا جبرانی باشد بر حل مقطعی یک بحران عمیق. به گزارش عصرهمدان؛ معلمان افسران سپاه پیشرفت کشورند؛ عبارتی ارزشمند از رهبر انقلاب که بر جایگاه […]

به جرئت میتوان گفت اصل تربیتِ معلم با مهارت و هویت معلمی را نادیده گرفته یا سعی در نادیده گرفتن آن دارند و حاضرند معلم از هر طریقی جذب بشود تا جبرانی باشد بر حل مقطعی یک بحران عمیق.

به گزارش عصرهمدان؛ معلمان افسران سپاه پیشرفت کشورند؛ عبارتی ارزشمند از رهبر انقلاب که بر جایگاه معلم و اهمیت رسالت خطیر دانشگاه فرهنگیان اشاره می کند.

معلمی شغل انبیاست، شان والایی است، رسالتی است که برای آن باید تربیت شد؛ اما متاسفانه به جایی رسیده ایم که معلمی را دم دستی ترین شغل ممکن تعریف کرده و علت آن، جذب معلم از راه های غیراصولی و غیرکارشناسی در مقایسه با دانشگاه فرهنگیان است. این مسئله ضربه مهلکی بر پیکره آموزش و پرورش وارد کرده است.

نظام فعلی آموزش و پرورش در تقابل تمدنی و جنگ عرصه تعلیم قرار گرفته است و اگر ساختار فرسوده کنونی ادامه یابد، آینده خوبی در انتظار پیشرفت کشور نخواهد بود.

دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان دارای مهارت های خاص معلمی هستند و چنین هویتی در هیچ جای دیگری به دست نخواهد آمد. در حقیقت دانشگاه فرهنگیان محل تولید و پرورش معلمانی با ویژگی های تراز انقلاب اسلامی است که متاسفانه در سال های اخیر با ناملایمت های بسیاری از قبیل موانع توسعه کمی(زیرساخت و فضای فیزیکی و صنفی) و کیفی(محتوای کتب تدریس شده، گزینش اساتید و…) مواجه شده است.

حال سوال اینجاست که چرا نگاه مسئولان به دانشگاه فرهنگیان صرفا نگاهی هزینه ای است؟!

به جرئت میتوان گفت اصل تربیتِ معلم با مهارت و هویت معلمی را نادیده گرفته یا سعی در نادیده گرفتن آن دارند و حاضرند معلم از هر طریقی جذب بشود تا جبرانی باشد بر حل مقطعی یک بحران عمیق.

و همین نگاه هزینه ای، شان و منزلت معلم را پایین آورده و جمع کثیری از افراد فاقد صلاحیت های معلمی را سر کلاس های درس فرستاده است تا رشد علمی و تربیتی فرزندان آینده این سرزمین را به دستانشان بسپارند بی آنکه حتی گزینش شده باشند تا بلکه پوششی باشد بر کم کاری ها و کوتاهی ها…

چه شد که راضی شدیم به هر قیمتی نیرو وارد آموزش و پرورش کنیم و آن را در رده یک بنگاه جدید کاریابی تعریف کنیم؟!

مسلماً آسیب این مسئله بیشتر از تهاجم فرهنگی غرب نباشد کمتر از آن نیست، زیرا تاثیر مستقیم بر شکل گیری هویت دانش آموزان دارد.

و اگر این مسائل همچنان ادامه یابد و فکری به حال آن نشود، بحران های به مراتب بیشتری گریبان آموزش و پرورش را خواهد گرفت و رهایی از آن سالها زمان احتیاج خواهد داشت. باید چاره ای اندیشید…

کوثر احمدپور، عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان پردیس شهید باهنر

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=143171
  • دیدگاه‌ها برای آیا حل مقطعی بحران عمیق در آموزش و پرورش، مجوز جذب افراد فاقد صلاحیت به هر قیمتی است؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.