• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

آنکه اهل سماء است ندای الهی را می‌شنود/ ماه رجب، فصل ویژه نیایش و استغفار

  • کد خبر : 176024
  • 03 بهمن 1401 - 20:01
آنکه اهل سماء است ندای الهی را می‌شنود/ ماه رجب، فصل ویژه نیایش و استغفار

یک استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اظهار کرد: ماه مبارک رجب، از ماه‌های پرعظمت خداست که از آن به‌عنوان شروع فصل عبادی و عرفانی بشر یاد می‌شود. علی روزبهانی – محمدمهدی روحی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: ماه مبارک رجب از ماه‌های پر عظمت […]

یک استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اظهار کرد: ماه مبارک رجب، از ماه‌های پرعظمت خداست که از آن به‌عنوان شروع فصل عبادی و عرفانی بشر یاد می‌شود.

علی روزبهانی – محمدمهدی روحی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: ماه مبارک رجب از ماه‌های پر عظمت خداست که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح‌الجنان، راجع به فضایل این ماه احادیث و روایات فراوانی آورده است.

وی افزود: از جمله این روایات است که خداى متعال در آسمان هفتم فرشته‌اى را قرار داده که «داعى» نام دارد. هنگامى که ماه رجب فرابرسد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح مى‌گوید:《 خوشا بحال تسبیح کنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرادران خدا.》 سپس خداى متعال مى‌فرماید همنشین کسى هستم که با من همنشینى کند، فرمانبرادر کسى هستم که فرمانبرادرم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم.

روحی اضافه کرد: در ادامه روایت آورده شده که: 《 ماه، ماه من؛ بنده، بنده‌ی من و رحمت رحمت من است. هر کسى در این ماه من را بخواند او را اجابت مى‌کنم و هر کس از من بخواهد به او مى‌دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت مى‌کنم. این ماه را رشته‌اى بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من مى‌رسد.》

این کارشناس علوم قرآن و حدیث عنوان کرد: نکته ای زیبا در مورد ماه رجب‌المرجب وجود دارد که از آن، به‌عنوان شروع فصل عبادی و عرفانی، یا بهتر بگوییم، سال عبادی و عرفانی نام برده شده است. در کتاب معروف مرحوم میرزا جواد ملک تبریزی نیز، آغاز عبادت‌های برنامه‌ریزی شده مومنان از ماه رجب است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: یک مومن اگر می‌خواهد به قله عبودیت برسد و در لیالی قدر ماه رمضان بیشترین برداشت معنوی را داشته باشد، باید شروع به مراقبت‌ها کند و تقید به بندگی‌کردن را داشته باشد. بنابراین خداوند متعال این سه ماه رجب، شعبان و رمضان را فصل ویژه نیایش قرار داده است. در حقیقت این سه ماه، زمان طلایی است برای تقرب بیشتر به ساحت ربوبی الهی.

وی در ادامه با یادآوری شعری از حافظ که آورده شده: 《نگویمت که همه ساله می پرستی کن، سه ماه می خور و نه ماه پارسا می باش》 اشاره شاعر را به همین سه ماه رجب، شعبان و رمضان دانست.

روحی با بیان اینکه خداوند در این ماه‌ها سفره رحمتش را بیش از سایر ماه‌ها پهن می کند، عنوان کرد: اگر بخواهیم بطور تمثیلی به این ماه ها بنگریم، این حالت مانند مقطعی است که اجناس را به‌عنوان فروش فوق العاده عرضه می‌کنند! یعنی که بلاتشبیه خداوند، این ماه‌ها را در طول سال ویژه قرار داده است.

این کارشناس علوم قرآن و حدیث در پایان تاکید کرد: برخی مکان‌ها و زمان‌ها در جهان ویژه هستند؛ مثلا خواندن نماز در کعبه، کربلا و نجف؛ و در این ماه‌ها نیز زمان، مقطعی ویژه در نظر گرفته‌شده است.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=176024
  • دیدگاه‌ها برای آنکه اهل سماء است ندای الهی را می‌شنود/ ماه رجب، فصل ویژه نیایش و استغفار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.