• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
دبير جامعه اسلامي اصناف و بازار همدان:

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان از پیگیری راه‌اندازی دانشگاه اصناف در همدان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از واحدهای صنفی سرگذر همدان فاقد مجوز هستند.

  • کد خبر : 1151
  • 29 مرداد 1397 - 9:32
دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان از پیگیری راه‌اندازی دانشگاه اصناف در همدان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از واحدهای صنفی سرگذر همدان فاقد مجوز هستند.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان از پیگیری راه‌اندازی دانشگاه اصناف در همدان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از واحدهای صنفی سرگذر همدان فاقد مجوز هستند.

علیرضا شمس از پیگیری ارائه آموزش‌های لازم به کسبه‌های همدان توسط جامعه اسلامی بازار این استان خبر داد و افزود: برخی از کسبه‌ها اطلاعات لازم را نسبت به نحوه فعالیت ندارند که به دنبال ارائه آموزش‌ به آنها هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی اصناف در مقطع کاردانی هستیم، گفت: این پیشنهاد را به اتاق اصناف داده‌ایم اما با توجه به تنش‌های موجود نگاه علمی به موضوع وجود ندارد.

 دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان با تاکید به اینکه اصناف به عنوان قشر وسیع جامعه که در تمام مسائل جامعه نقش داشته‌اند باید حتما دانشگاه داشته باشند، افزود: دریافت مجوز راه‌اندازی دانشگاه بسیار آسان است به طوری که در تهران بسیاری از اتحادیه‌ها دارای دانشگاه هستند.

وی با اشاره به نحوه برخورد جامعه اسلامی بازار همدان با رباخواری گفت: یکی از اقدامات خوب اصناف آموزش مکاسب است و باید به این موضوع اهمیت بسیاری داد.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات امروز به دلیل عدم آموزش است، افزود: متاسفانه شاهد افزایش معاملات ربوی در بازار به دلیل ناآگاهی هستیم که این معضل باید با آموزش حل شود.

وی بیان کرد: می‌توان گفت بسیاری از بداخلاقی‌های موجود در جامعه به خاطر لقمه‌های حرام است.

شمس با بیان اینکه تذکر لسانی را در توجه به امر به معروف و نهی از منکر در دستور قرار داده‌ایم، گفت: در حوزه مقابله با مانکن‌های مبتذل ورود کرده‌ایم و خوشبختانه در حال حاضر تعداد آنها در بازار کمتر شده است، در این زمینه آقای ناصری رئیس اتحادیه پوشاک همکاری بسیار خوبی داشته است.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار استان همدان با تاکید به اینکه وجود یک مسوول ارزشی تاثیرگذار است، افزود: شاهد بدحجابی در برخی بانک‌های خصوصی و داروخانه‌های استان هستیم که ورود به این مراکز را نسبت به تذکر لسانی در برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص فرهنگ‌سازی حمایت از کالای داخلی و کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ورود کرده‌ایم، گفت: فرهنگ‌سازی در استفاده از کالای ایرانی یک وظیفه است به شرطی که تولید کننده به تولید کالاهای با کیفیت اقدام کند تا مردم رغبت بیشتری به خرید این کالاها داشته باشند.

شمس با بیان اینکه در مسابقات جام جهانی فوتبال تمام اقشار جامعه دغدغه تیم ملی را داشتند که باید همان عرق در استفاده از کالای ایرانی نیز مد نظر باشد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مردم همدان اصفهانی‌ها را الگو قرار دهند چراکه در این استان هیچ کالای خارج از استان استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در همدان برند سحر برای چندهزار نفر اشتغالزایی داشته اما مردم همدان کمتر این محصول را استفاده می‌کنند، افزود: البته برخی از کالاهای سحر صادراتی است و اگر اخیراً نیز رب سحر در بازار وجود ندارد به دلیل تحریم‌ها و نبود در قوطی است.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سطح شهر چند فروشگاه شناسایی شده که کالای داخلی بفروشند و جامعه اسلامی بازار از آنها حمایت کند؟، گفت: این کار برعهده اتاق اصناف است اما در ارائه راهکارها و پیرامون شعار سال با اتاق اصناف جلساتی را برگزار و پیشنهاداتی را ارائه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه چه تعداد از اصناف دارای مجوز نیستند؟، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در این خصوص در حوزه میوه و تره‌بار است، اگر امروز شاهد گرانی بیش از حد میوه در بازار هستیم به دلیل عدم ساماندهی واحدهاست.

صنف میوه و تره‌بار سلیقه‌ای عمل می‌کند

وی با اشاره به اینکه برخی از اتحادیه‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند، افزود: صنف میوه و تره‌بار به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند و ساماندهی در کار بسیار ضعیف است.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار استان همدان با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از واحدهای سرگذر بدون پروانه کسب هستند که دلیل آن به اتحادیه برمی‌گردد که باید ساماندهی و صدور پروانه کسب را در دستور کار داشته باشد، گفت: یک واحد به دنبال پروانه کسب از فیلترهای مختلفی نظیر اماکن و بهداشت عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه در کلاس‌های پروانه کسب مکاسب موضوع مقابله با احتکار و ربا آموزش داده می شود، افزود: بسیاری از اصناف علمی نسبت به احتکار و ربا نداشتند و وقتی در این رابطه توضیح داده شد دیگر مرتکب آن نشدند.

ارائه تسهیلات مشوقی برای دریافت مجوز صنوف باشد

شمس با تاکید به اینکه اتحادیه‌ها واحد پلمب خود را فعال کنند، افزود:‌ البته پلمب راهکار نیست بلکه باید از راه‌های تشویقی استفاده کرد مثلاً کسبه‌های دارای پروانه کسب از طریق اعطای تسهیلات حمایت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراحل دریافت پروانه کسب بسیار آسان شده است، گفت: یکی از اقدامات خوب قانون نظام صنفی آسان شدن پروانه کسب بوده است.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان با اشاره به اینکه با دریافت پروانه کسب، واحدهای مختلف اطلاعات خوبی از مسائل کسب پیدا کرده و قانونمند می‌شوند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که در صنف میوه مشغول به فعالیت هستند از سود فروش محصول خود اطلاعی ندارند و بیشتر آنها نیز به دلیل عدم آگاهی در این خصوص جریمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی باید مجوز راه‌اندازی سوپرمارکت اعطا شود اما چون در کشور شغلی وجود ندارد، افرادی فاقد صلاحیت بدون در نظر گرفتن نیازها عهده‌دار چنین فعالیت‌هایی می‌شوند، افزود: باید بر اساس آیتم‌هایی یک سوپرمارکت در محله ایجاد شود اما این مسئله در کشور رعایت نمی‌شود.

شمس با بیان اینکه کسبه‌هایی در استان قانونمند نیستند و گاهی تخلف‌هایی نیز از آنها سر می‌زد، گفت: اغلب فروشندگان میوه و تره بار و مواد غذایی پشت وانت‌بارها پروانه کسب ندارند و مرتکب تخلف‌هایی می‌شوند.

ضرورت توجه به ایجاد شهرک‌های صنفی از سوی شهرداری

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ایجاد شهرک‌های صنفی باعث اشتغال و درآمد پایدار برای شهرداری می‌شود، تا کی باید از طریق حذف پارکینگ و فروش تراکم برای شهرداری درآمد ایجاد کرد؟.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان با با بیان اینکه یکی از مشکلات کسبه به موضوع میدان‌بار برمی‌گردد، گفت: بوی تعفن میدان بار و آلودگی آن بسار مشکل‌ساز شده و ترافیک شدید آنجا نیز از دیگر مشکلات.

وی افزود: واسطه‌های سودجو که حتی بسیاری از آنها بدون شناسنامه‌اند و مالیات نیز پرداخت نمی‌کنند به معضل بسیار بزرگی تبدیل شده‌اند.

شمس بیان کرد: این واسطه‌های سودجو باعث شده‌اند چند جنس کالا، دست کسبه بچرخد و باعث گرانی شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کسبه‌های همدان به موقع فعالیت نمی‌کنند و دیرتر به سرکار آمده و زودتر نیز مغازه‌های خود را می‌بندند؟ گفت: این موضوع صحت دارد و باید این موضوع را بررسی کنیم.

 وانت بارها و دست فروشان همدان ساماندهی شوند

وی خواستار ساماندهی وانت بارها و دستفروشان شد و گفت: اکثر این افراد از شهرهای اطراف وارد استان شده‌اند چرا که در شهرهای خود به راحتی اجازه فعالیت ندارند.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان  با طرح این سوال که حق و حقوق کسبه قانونمند و دارای مجوز چه می‌شود و چرا شهرداری، اقتصاد و دارایی و اتاق اصناف ورود نمی‌کنند؟، افزود: کسبه‌ها می‌گویند اگر نظارتی وجود ندارد ما هم می‌توانیم مغازه‌های خود را بفروشیم و با خرید وانت‌هایی یک بلوار شهر همدان را پر کنیم آیا این وضعیت درست است؟.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه مسئولان بارها سیار بودن وانت بارها را دلیل بر عدم توانایی در ساماندهی می‌دانند نظر شما چیست؟، گفت: وانت‌بار را می‌توان در یک ساعت و خیابان مشخص به فعالیت هدایت کرد به شرطی که مبلغی را به شهرداری پرداخت کند هرچند با این شرط نیز مخالفیم اما راهکار بهتری است.

شمس با تاکید به اینکه فعالیت وانت بارها باید از طریق اداره اماکن و بهداشت تایید شود، خاطرنشان کرد: داشتن کارت تندرستی و … از سوی آنها جزو ملزومات است.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=1151
  • دیدگاه‌ها برای دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان از پیگیری راه‌اندازی دانشگاه اصناف در همدان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از واحدهای صنفی سرگذر همدان فاقد مجوز هستند. بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.