• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

جهان نظاره گر عملکرد ما در عزاداری هاست؛ خوش بدرخشیم/ضرورت برنامه ریزی و وحدت رویه در اقامه عزای سیدالشهدا

  • کد خبر : 79445
  • 27 مرداد 1399 - 8:31
جهان نظاره گر عملکرد ما در عزاداری هاست؛ خوش بدرخشیم/ضرورت برنامه ریزی و وحدت رویه در اقامه عزای سیدالشهدا

برنامه ریزی و وحدت رویه در اقامه عزای سیدالشهدا می تواند دلدادگی عاشقان حسینی در محدودیت های کرونایی را به زیبایی روایتگری کرده و به تصویر بکشاند. آنجا که مقتدرانه در برابر بوق چی های غرب به تبیین فلسفه قیام عاشورایی و مبارزه با استکبار در هر دوره ای می پردازیم و بر سر دشمنان […]

برنامه ریزی و وحدت رویه در اقامه عزای سیدالشهدا می تواند دلدادگی عاشقان حسینی در محدودیت های کرونایی را به زیبایی روایتگری کرده و به تصویر بکشاند. آنجا که مقتدرانه در برابر بوق چی های غرب به تبیین فلسفه قیام عاشورایی و مبارزه با استکبار در هر دوره ای می پردازیم و بر سر دشمنان اسلام فریاد بر می آوریم، #ما_ملت_امام_حسینیم و #حب_الحسین_یجمعنا می شود کلیدواژه هستی بخش و کشتی نجات ما.

به گزارش عصر همدان؛ چند روزی دیگر تا محرم و تا یادآوری تشنگی های اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، گریه های بی صدای علی اصغر(ع) از شدت تشنگی، رشادت های قاسم(ع) و علی اکبر(ع)، فداکاری و ولایتمداری محض عباس(ع) و ۷۲ تن از یاران سالار شهیدان و بی قراری های حسین(ع) برای سجاد(ع) و خواهرش زینب(س).
و امان از دل زینب وقتی که سرها به روی نیزه رفت و خیمه ها آتش گرفتند و کودکان به هر سو پناه می بردند، نماینده است.

نباید فراموش کرد، کافران به ظاهر مسلمان که آن روز در واقعه جانسوز عاشورا شکم هایشان از مال حرام انباشته و حق را نشاختند کم نبودند؛ آنان، حتی با سیاهی لشگر شدنشان دل رقیه(س) را بی تاب کردند.
و اما این روزها دل های عاشقان حسینی بی تاب تر از همیشه است. بی تردید شیوع بیماری مرموز کرونا بر روند و نوع برگزاری مراسم های عزاداری اثرگذار خواهد بود اما چه باید کرد تا هم بر اقامه صحیح عزای سرور شهیدان استوار باشیم و هم راه را برای شیوع بیشتر کرونا که در تجمعات شکل می گیرد ببندیم.
ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی ویژه و خاص برگزاری عزاداری در ماه محرم را اعلام کرده و آن گونه که شنیده شده، عمده کار را بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی نهاده است.

برای اقامه عزای حسینی توام با عمل به نکات بهداشتی، برنامه ریزی و وحدت رویه ضرورت دارد

بی تردید از آنجا که این سازمان، بازوی اجرایی کافی زا ندارد، می طلبد تا فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه، آموزش و پرورش و مرکز بهداشت، همسو با هم و با وحدت رویه برای هرچه با شکوه برگزار شدن مراسم های عزاداری با رعایت دستورات بهداشتی قدم برادرند.

 تشویق و راه بَری ‌راهبُردی ریش سفیدان و بزرگان هیئت ها با محوریت رعایت پروتکل های بهداشتی باشد

در گام نخست راه بَری راهبُردی هیئت های شهرستان های استان می تواند در اولویت قرار گیرد. هر هیئتی مراسم های خاص محله خود را می شناسد و بهتر است بزرگان و ریش سفیدان محله به همراه هیئت امنا و اعضای اصلی هیئت ها پیش از محرم گرد هم جمع شوند و با تدبیر مناسب از ایجاد تجمع نامناسب برای عزاداری ایام محرم جلوگیری کنند.
هر هیئتی می داند که سال های گذشته خود چگونه رفتار کرده و یا مراسم دسته روی داشته است یا نه. با توجه به آن که برپایی خیمه و حرکت دسته های عزاداری به دلیل شیوع کرونا منع شده، چه خوب است که بزرگان هیئت ها با سایر اعضا به گفتگو بنشینند و از قبل پیش زمینه ذهنی را برای سایرین، فراهم سازند که نحوه برگزاری مراسم های امسال، متفاوت با سال های گذشته است و باید تمامی نکات بهداشتی رعایت شود.

هیئت های متعلق به نیروهای نظامی و انتظامی الگویی برای سایر هیئت ها باشند

از سویی دیگر دسته عزاداری نیروی انتظامی و پیشکسوتان سپاه به عنوان تأمین کنندگان امنیت، خود به الگویی برای هیئت های دیگر تبدیل شوند. همچنین نیروی انتظامی با کلام نرم و دلنشین و با فراخوانی به موقع، مسئولان هیئت ها را مجاب به رعایت نکات بهداشتی کنند.

تیم های دانشگاه علوم پزشکی بر طبخ و توزیع نذورات نظارتی جامع داشته باشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز با هماهنگی جهت اعزام تیم های بازرسی بر پخش و توزیع نذورات به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا دقت لازم را داشته باشند.

اداره کل آموزش و پرورش فضاهای باز مدارس را در اختیار هیئت ها قرار می دهد

از آنجا که هیئت ها از حرکت و دسته روی عزاداری در سال جاری منع شده اند، پیشنهاد می شود، هیئت هایی که در محله هایشان حیاط مسجد بزرگ وجود دارد در همان جا به عزاداری بپردازند و آن مساجدی که حیاط ندارند و یا حیاط کوچکی دارند، از ظرفیت حیاط مدرسه نزدیک به محله برای اقامه عزا بهره مند شوند.

در این باره مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفته: فضای مدارس و باشگاه‌های استان برای برگزاری آیین‌های عزاداری امام حسین(ع) اختصاص می‌یابد و به دستور استاندارد همه دستگاه‌ها مکلف به همراهی در این رویکرد هستند.
حجت الاسلام نظیری ادامه داده: خط قرمز عزاداری برای امام حسین (ع) در ماه محرم حفظ سلامت عزاداران است و تمام تلاش خود را برای این مهم بکار خواهیم گرفت.

توزیع غذای گرم در صورت امکان تبدیلبه توزیع سبد غذایی یا ماسک شود

درخصوص عمل به نذر و توزیع نذورات، نیز اگر صاحب نذری با نظر دفتر مرجع تقلید خود هماهنگ شده و امکان دارد نذر خود را از طبخ غذای گرم و توزیع شربت به جیره خشک و یا خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و توزیع آن بین نیازمندان تبدیل کند و اگر این امکان وجود ندارد با رعایت نکات بهداشتی پس از تهیه غذا آن را در ظروف یک بار مصرف گذاشته و بدون آن که اعلام کند که فلان روز نذری دارد به درب خانه ها برود و یکی یکی بدون آن که تجمعی شکل بگیرد به توزیع نذر خود بپردازد.

برای حفظ سلامت مردم منیت ها را کنار بگذاریم

ناگفته نماند که نذری و توزیع آن بین مردم یک رابطه معنوی بین بنده و خالق است. اینکه ادای نذری چه هیئتی یا چه گروهی با تجمع بیشتری انجام می شود و برای گرفتن آن صف طولانی تشکیل می دهند یا نه، نباید چندان اهمیت داشته باشد، چرا که اگر بتوانیم نذری را به دست نیازمندان برسانیم ارزش عمل بیشتر می شود و مهم آن که شعور و شعور حسینی در دل ها ایجاد شود و بر منیت ها و خودخواهی بازی ها دامن نزنیم.
نباید مانند آن گروهی باشد که برای توزیع نذری در غروب عید غدیر سال جاری در یکی از میادین شلوغ یکی از شهرستان ها اقدام به توزیع غذای گرم کرد و زمینه ساز تجمع افراد آن هم در شرایط بحرانی شهرستان در روزگار کرونایی شد. گرچه خدا می داند که نذری چه کسی پذیرفته است و چه کسی نه! اما برخی گفتند این اقدام تنها برای فخرفروشی و خودنمایی بوده که امید است این گونه نباشد.

فرمانداری در حمایت از عزاداری ها برنامه های مناسب طرح ریزی کند

این روزها فرمانداری و به ویژه در دهه نخست محرم نباید قدمی به عقب برادرد بلکه خود را وسط معرکه ببیند و با سیاست، تدبیر و تدوین برنامه های مناسب با همکاری بخشداران و دهیاران ترتیب برگزاری مراسم عزاداری به شیوه ای معقول را فراهم سازد.

نحوه برگزاری عزاداری های محرم امسال برگرفته شور و شعور حسینی باشد/یک جهان نظاره گر عملکرد ما در عزاداری هاست؛ خوش بدرخشیم

به گزارش عصر همدان؛ بی تردید با کمی تدبیر، برنامه ریزی و وحدت رویه می توان بهترین چهره از اقامه عزاداری های ماه محرم توأم با رعایت دستورات بهداشتی، نوع دوستی و مهر ورزی حسینی را به تصویر کشاند تا جهانیان از این نوع رفتار و عملکردهای ملت ایران که برگرفته از شور و شعور حسینی است انگشت حیرت به دهان ببرند و دهان معاندین اسلام و انقلاب بسته شود و چشمانشان کور.

ما_ملت_امام_حسینیم و #حب_الحسین_یجمعنا کلیدواژه هستی بخش و کشتی نجات ماست

دشمنان از روی دشمنی با اسلامیت ما به جنگ رسانه ای گسترده ای روی آورده اند، چرا که خوب می دانند تبیین فلسفه قیام عاشورایی و مبارزه با استکبار در هر دوره ای آنان را به خاک زده و می زند و اما غافل از آن هستند که سالار شهیدان برای ملت های آزاده کشتی نجات است، محرم امسال رساتر از سال های گذشته می گوییم که #ما_ملت_امام_حسینیم و همین عشق و دلدادگی به سروران شهیدان ما را گرد هم جمع می کند و #حب_الحسین_یجمعنا می شود کلید واژه هستی بخش در روزهایی است که در پیش داریم…

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=79445
  • دیدگاه‌ها برای جهان نظاره گر عملکرد ما در عزاداری هاست؛ خوش بدرخشیم/ضرورت برنامه ریزی و وحدت رویه در اقامه عزای سیدالشهدا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.