• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

کرونا هم نمی تواند غم حسین را از دل ها پاک کند

  • کد خبر : 81105
  • 08 شهریور 1399 - 10:32
کرونا هم نمی تواند غم حسین را از دل ها پاک کند

شیوع بیماری کرونا امسال اکثر مسائل مهم ما را تحت تاثیر خود قرار داد، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و سیاست و برخی مسائل مهم اجتماعی. یکی از مهمترین مسائلی که باعث نگرانی مسئولین ما شده بود برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم بود. به گزارش عصر همدان با فرمایشات مقام […]

شیوع بیماری کرونا امسال اکثر مسائل مهم ما را تحت تاثیر خود قرار داد، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و سیاست و برخی مسائل مهم اجتماعی. یکی از مهمترین مسائلی که باعث نگرانی مسئولین ما شده بود برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم بود.

به گزارش عصر همدان با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبعیت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا حجت بر همه هیئتی ها تمام شد و همه خود را ملزم به تبعیت از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا دانستند.

ستاد ملی مبارزه با کرونا با ارائه شیوه نامه برگزاری مراسم عزارداری به هیئات مذهبی و توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری مراسم را منوط به رعایت شروط شیوه نامه کرد.

در شهرستان بهار نیز این شیوه نامه برای همه هیئات مذهبی تشریح شد تا همگان ملزم به رعایت آن شوند. برگزاری دستجات سینه زنی و زنجیر زنی در اماکن غیر مسقف و یا دارای سقف بالای ۶ متر، ممنوعیت دسته گردانی و استفاده از طبل و سنج ، عدم پخش نذورات در مراسم، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از مهمترین شروط برگزاری این شیوه نامه بود.

در شب های گذشته که گشتی در شهر و در محل های برگزاری مراسم عزاداری زدیم، شاهد رعایت همه پروتکل های بهداشتی از سوی هیئات مذهبی بودیم. مدارس و برخی پارک ها برای برگزاری مراسم عزاداری سیاهپوش و نورپردازی شده و عزاداران حسینی با رعایت اصول بهداشتی در این مراسم شرکت می کنند.

همه هیئات مذهبی شهر بهار در مکان های غیر مسقف برنامه داشته و یکی از هیئات در مصلای شهر بهار که دارای سقف بالای ۶ متر است هر شب به برگزاری مراسم می پردازد.

برخی از این هیئات مجهز به سیستم ضدعفونی خودکار افراد و تب سنجی بوده و از ورود افراد بدون ماسک به این اماکن ممانعت می شود.

در اکثر هیئات با نصب برچسب هایی بر روی زمین بین عزاداران فاصله گذاری کرده و در صورت رعایت نکردن فاصله ها از سوی متولیان هیئت به افراد تذکر داده می شود.

گذشته از هیئات مذهبی امسال مساجد و تکایا نیز حال و هوای دیگری دارند. مساجد و تکیه هایی که هر سال این موقع از سال در آن ها غوغایی به پا بود به صورت بسیار زیبا نورپردازی و سیاهپوش شده و در شب های محرم جملات یا اباعبدالله الحسین و یا ابوالفضل نگاه هر رهگذری را به سوی خود می کشاند.

ممنوعیت استفاده از طبل و سنج یکی از موارد جالب توجه در مراسم امسال است، استفاده از طبل و سنج در مراسم محرم و افزوده شدن هر ساله بر تعداد آنها به یکی از معضلات و آسیب های هیئات تبدیل شده بود که این مسئله حتی یک سال منجر به راه اندازی پویش هر هیئت یک طبل در شهر بهار کرد تا دستجات را به استفاده کمتر از طبل ترغیب کنند. امسال شیوه نامه ستاد کرونا این مورد را به طور کامل ممنوع کرده و کار را بسیار آسانتر کرده است.

توزیع نذورات همچون شربت و شیر و نذری های مختلف در هیئات و دستجات سینه زنی و زنجیرزنی و همچنین پخت غذای حسینی همچون حلیم و آبگوشت و قیمه حسینی در روزهای عاشورا و تاسوعا و میهمان کردن عزداران به سرو غذا از شاخصه های مهم مراسم عزاداری در روزهای عاشورا و تاسوعاست به طوریکه باعث تعجب مسافران و از این حجم از نذورات در بهار می شود.

عدم توزیع نذورات مورد دیگری از شیوه نامه ستاد ملی کروناست که امسال در بهار اجرایی می شود و امسال نذورات شهر بهار را تحت تاثیر خود قرار داده است، توزیع نذری ها امسال به شکل دیگری تغییر کرده و از مواد خوراکی بسته بندی شده و پلمب شده استفاده می شود، امسال هیئت حلیم پزان بهار به دلیل ازدحام جمعیت تعطیل شد و در اکثر منازل نذری ها به شکل مواد خشک به دست نیازمندان و محرومان خواهد رسید.

 

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=81105
  • دیدگاه‌ها برای کرونا هم نمی تواند غم حسین را از دل ها پاک کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.