• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

کرونا بخش پیوند اعضای بیمارستان شهید بهشتی همدان را در شرایط حاد قرار داد

  • کد خبر : 89584
  • 03 آبان 1399 - 13:05
کرونا بخش پیوند اعضای بیمارستان شهید بهشتی همدان را در شرایط حاد قرار داد

مجید حمیدی، از کاهش موارد مرگ مغزی و همچنین عمل پیوند عضو طی چند ماه اخیر در استان  همدان خبر داد. مجید حمیدی، مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با توجه به شرایط اپیدمی و محدودیت های ناشی از آن از کاهش تعداد موارد مرگ مغزی […]

مجید حمیدی، از کاهش موارد مرگ مغزی و همچنین عمل پیوند عضو طی چند ماه اخیر در استان  همدان خبر داد.

مجید حمیدی، مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با توجه به شرایط اپیدمی و محدودیت های ناشی از آن از کاهش تعداد موارد مرگ مغزی خبر داد و گفت: در این شرایط تردد ها و به تبع آن تصادفات کاهش پیدا کرده است و مردم محتاط تر شده اند با این اوصاف در چند ماه گذشته خوشبختانه شاهد کاهش موارد مرگ مغزی هستیم.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه کرونا شرایط را برای انجام جراحی های پیوند اعضا سخت و محدود کرده است، افزود: آزمایش های سختی بر سر راه پیوند اعضا قرار دارد که با وجود شرایط اپیدمی در انجام آنها باید نهایت دقت اعمال شود از طرفی ابتلای فرد دهنده یا گیرنده به ویروس کرونا باید صد درصد رد شده باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ماه های اخیرچند مورد مرگ مغزی مناسب برای اهدا به دلیل مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونا موفق به اهدای عضو نشدند و  پیش از پیوند جان باختند.

حمیدی اظهار کرد: علیرغم شرایطی که بیمارستان شهید بهشتی به دلیل شیوع کرونا دارد قرار بود بخش پیوند کلیه از اول مهر ماه بازگشایی شود و شروع به فعالیت کندکه متاسفانه به دلیل حاد بودن شرایط اپیدمی هنوز محقق نشده است.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در بازه زمانی اواخر خرداد تا الان ۱۲ خانواده راضی به اهدای عضو بیمار خود شده اند که ۹ مورد پیوند با موفقیت انجام شده است این آمار در مدت مشابه پارسال۱۴ رضایت و ۱۱ پیوند موفق بود.

حمیدی با اشاره به اینکه مقایسه دقیق و درست در آمار های پایان سال انجام می شود خاطر نشان کرد: شرایط همه گیری خیلی دشوار است و اگر کنترل نشود کار بیماران پیوندی و در انتظار پیوند دشوار می شود. دعای ما همیشه این است که کسی به عارضه ی مرگ مغزی دچار نشود اما در صورت اتفاق می شود با نجات جان چند انسان و خوشحال کردن چند خانواده از تلخی این اتفاق کاست.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه اندام های سالم و کار بردی بهتر است جان افراد را نجات دهند تا اینکه به خاک سپره شوند افزد: در حال حاضر علی رغم تمام تبلیغات فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ها حدود ۵۰ درصد از  خانواده هایی که به دلیل مرگ مغزی داغدار عزیزان خود می شوند به اهدای عضو رضایت می دهند.

حمیدی گفت: انتظار می رود این خلا از سوی رسانه های نوشتاری و دیداری رفع شود تا آنها با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبلیغ درست، تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان را در ترغیب خانواده‌ها به اهدای عضو یاری دهند.

وی با بیان اینکه در همدان منحصرا جراحی پیوند کلیه انجام می شود گفت: تقریبا ۶۰ الی ۷۰ نفر در لیست انتظار پیوند کلیه در استان به سر می برند اما در مقیاس کشوری در حدود ۲۵ هزار نفر منتظر پیوند اعضا و بازگشت سلامتی خود هستند.

حمیدی در پایان تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند که سرنوشت بیمار مرگ مغزی، همان مرگ است و امیدی به بازگشت او نیست در غیر اینصورت تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به کسب رضایت از این خانواده‌ها اقدامی نمی‌کرد.

عارضه ی مرگ مغزی به معنای از بین رفتن کامل ساقه و قشر مغز است در این حالت خون رسانی به مغز انجام نمی شود، بیمار هیچ واکنشی به دنیای اطراف خود ندارد، نتایج  الکتروآنسفالوگرام (نوار مغزی) صاف است و تنفس بدون دستگاه اکسیژن هم برای او ممکن نیست در چنین شرایطی بازگشت بیمار غیر ممکن است و لحظه ها برای عمل اهدای عضو مهم هستند زیرا با گذشت زمان کیفیت اندام ها و شانس موفقیت پیوند رو به کاهش میگذارد.

انتهای پیام/رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=89584
  • دیدگاه‌ها برای کرونا بخش پیوند اعضای بیمارستان شهید بهشتی همدان را در شرایط حاد قرار داد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.