• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

چرا دولت، کشور را معطل لبخند بایدن کرده است؟

  • کد خبر : 92635
  • 27 آبان 1399 - 9:15
چرا دولت، کشور را معطل لبخند بایدن کرده است؟

در حالی که در سالهای گذشته کشور ما با چالش های جدی به علت تحریمهای ظالمانه آمریکا و عدم جدیت اروپا در عمل به تعهدات خود در برجام روبرو بوده است، به نظر می رسد که همگان باید به ریشه و دلیل این وضعیت یعنی نوع نگاه دولت مستقر به غرب توجه ویژه داشته باشند. […]

در حالی که در سالهای گذشته کشور ما با چالش های جدی به علت تحریمهای ظالمانه آمریکا و عدم جدیت اروپا در عمل به تعهدات خود در برجام روبرو بوده است، به نظر می رسد که همگان باید به ریشه و دلیل این وضعیت یعنی نوع نگاه دولت مستقر به غرب توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش عصر همدان، آنچه که در سالهای گذشت از دولت حسن روحانی و سکانداری ظریف در عرصه سیاست خارجی مشهود بوده است و همگان بر آن تاکید دارند نگاه به غرب و بستن همه مقدرات کشور به مسئله تعامل غرب با کشور بوده است.

این نوع نگاه به سیاست خارجی از چند منظر قابل بررسی است.

اولا این نگاه موجب شده است تا بازارهای بزرگ همسایگان ایران که هم موجب رشد تولید خواهد شد از دست رود و هم ظرفیتهای فرهنگی و راهبردی انقلاب اسلامی و هویتی فارسی زبانان و مسلمان در عرصه سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی دیده نشود.

مسئله بعدی آن است که اساساً نگاه تک بعدی در حوزه سیاست خارجی موجب از بین رفتن روح استقلال خواهی و نه شرقی و نه غربی خواهد بود و این امری مسلم به نظر می رسد.

حرکت در مسیری که سیاست خارجی کشوری بزرگ و دارای میراث تمدنی ایران را در چهارچوب سرابی چون غرب محصور کند ظلم و جفایی بزرگ است.

اگر ایران در حوزه سیاست خارجی دارای نگاه تمدنی حوزه خود باشد سالانه می تواند بنا برآوردهای متعدد ۲۸ میلیارد دلار در چند کشور همسایه داشته باشد و از طرفی گسترش ارتباطات فرهنگی را منجر شود.

نگاه دستگاه دیپلماسی روحانی در سالهای اخیر کشور را در در دالانی از انزوای غربگرایانه قرار داده است و تا این مسیر اصلاح نشود بازارهای کشور تقصیری در شرطی شدن به برد و باخت سگ زرد یا شغال ندارند.

جمهوری اسلامی ایران در تمام سالهای اخیر تلاش کرده است با ایستادن بر مسیر اصول مشخص عقلانی و انسانی خود یعنی ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن منافع ملی خود و جهان اسلام را تامین کند، اما نگرشهای افراطی یکجانبه گرایانه در برخی مقاطع این مسیر را از جایگاه اصلی خود منحرف کرده است.

راه رهایی از چنین اتفاقاتی پذیرش قانون اساسی و نگاهبانی از اصول اساسی و مسلم نظام در سیاستهای خارجی است.

همگان باید در مسیر حفظ استقلال و منافع ملی قدم برادرند و در این مسیر تابع قانوئن اساسی و خواست میراث تمدنی باشند.

حبیب میرزایی

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=92635
  • دیدگاه‌ها برای چرا دولت، کشور را معطل لبخند بایدن کرده است؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.