• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
در گفتگو با مشاوره خانواده مطرح شد؛

چرا جوانان به سمت ازدواج نمی‌روند؟

  • کد خبر : 204362
  • 26 آبان 1402 - 5:42
چرا جوانان به سمت ازدواج نمی‌روند؟
مشاوره خانواده با بیان اینکه تغییر سبک زندگی جوانان باعث کاهش ازدواج شده است گفت: ترس از مسؤلیت‌پذیری، کمال‌گرایی، دخالت خانواده‌ها و کاهش تاب‌آوری افراد تأثیر زیادی در کاهش آمار ازدواج دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» چندسالی می‌شود که شاهد کاهش آمار ازدواج در جامعه شده‌ایم و همین موضوع باعث افزایش سن مجردها شده است.

درحالی که موضوع جمعیتی کشور رو به بحران است و به گفته کارشناسان شاهد آینده‌ای خواهیم بود که سالمندان آن همراهی برای زندگی خود ندارند آمار تکان‌دهنده‌ای از کاهش ازدواج ۱۳ درصدی در همدان نیز منتشر شد که نیاز به بررسی دارد.

به همین دلیل گفتگویی داشتیم با یک مشاور خانواده در خصوص علل کاهش آمار ازدواج که در ادامه می‌خوانید.

جوانان و سبک زندگی غلط

دکتر زهرا شایسته‌فرد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» با بیان اینکه تغییر سبک زندگی افراد که در دهه اخیر شاهد آن بودیم موجب کاهش مسئولیت‌پذیری در جوانان شده است گفت: همین موضوع یکی از دلایل کاهش آمار ازدواج در چندسال اخیر است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای علت‌ کاهش ازدواج را در مسائل اقتصادی جامعه می‌دانند افزود: موضوع اقتصاد تاثیرگذار است اما در مراجعین خود افرادی داشته‌ایم که شاغل بودند، خانه داشتند و مشکلی برای تامین زندگی نداشتند اما درگیر سبک زندگی غلط شدند.

این مشاور خانواده ادامه داد: سبک زندگی که امروز جوانان با آن درگیرند متأثر از تهاجم فرهنگی به ویژه از طریق فضای مجازی است که آن‌ها را سوق به سمتی می‌دهد که به جای ازدواج و پذیرش مسئولیت از طریق دوستی‌ها و ایجاد ارتباط نادرست با طرف مقابل به زندگی ادامه می‌دهند.

شایسته‌فرد با بیان اینکه برخی از جوانان امروزی نمی‌خواهند تعهدی نسبت به طرف مقابل خود داشته باشند تصریح کرد: جوانان با ایجاد دوستی بدون اینکه ازدواج کنند، اضطرابی را برای مسؤلیت پذیری دریافت نمی‌کنند و این به نوعی به دلیل خودخواهی افراد و لذت جویی آن‌ها است.

کمال‌گرایی و افزایش سن مجردها

وی با تأکید براینکه کمال‌گرایی در افراد از دیگر دلایل کاهش آمار ازدواج در جامعه است گفت: افراد بخاطر نوع سبک زندگی که دارند دچار کمال‌گرایی شدند و حتی شاید قصد ازدواج داشته باشند اما نمی‌توانند فرد مورد نظر خود برای ازدواج را انتخاب کنند و کمال‌گرایی آن‌ها با افزایش سن بیشتر می‌شود.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه بیکاری و مشکلات مالی در جوانان از دیگر دلایل کاهش ازدواج است افزود: در برخی مواقع ازدواج متأثر از نظر و دخالت خانواده‌ها است و اگر این دخالت‌ها افزایش داشته باشد مانعی برای ازدواج می‌شود.

شایسته‌فرد ادامه داد: خیلی از مواقع مراجعین از این مورد شکایت دارند که خودشان قصد ازدواج دارند اما به دلیل مداخله خانواده ها مانع به وجود می‌آید و نمی‌توانند با فرد مورد نظر ازدواج کنند.

وی با بیان اینکه موارد نادری نیز وجود دارد که افراد را از ازدواج پشیمان می‌کند اظهار کرد: مثلا الگوهای ناموفقی که در اطراف خود دیدند و ازدواج آن‌ها منجر به طلاق شده است موجب متأثر شدن جوان می‌شود درنتیجه ترجیح می‌دهد زندگی مجردی را تجربه کند.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: گاهی افراد متأهل فقط از سختی‌های ازدواج و زندگی سخن می‌گویند و ناجوانمردانه و غیر منصفانه آرامش و لذتی که در تشکیل یک زندگی هست را عنوان نمی‌کنند که همین موضوع باعث ترس جوانان از ازدواج می‌شود.

شایسته فرد با اشاره به اینکه در گذشته سن ازدواج با وجود اینکه خیلی پایین‌تر بود اما حس مسؤلیت‌پذیری چه در خانم و چه در آقا بالاتر بود گفت: با این وجود حتی امکانات هم کم‌تر بود اما زوجین از پَس زندگی بر می‌آمدند.

وی با بیان اینکه زوجین در گذشته با سازش بیشتری درکنار یکدیگر زندگی می‌کردند تصریح کرد: از همین خانواده‌ها فرزندان زیادی تربیت می‌شدند و حالا آن نسل افرادی موفق در جامعه هستند، بنابراین همه کاستی‌ها را نمی‌توان به گردن مسایل اقتصادی انداخت چرا که علت کاهش ازدواج به هویت درونی انسان‌ها بر می‌گردد.

راحت طلبی و کاهش تاب‌آوری در جوانان

این مشاور خانواده اظهار کرد: در مجموع میزان تاب‌آوری افراد کاهش داشته است و میزان مسولیت‌پذیری نیز کم شده و همین منجر به راحت طلبی افراد شده است و به سمت ازدواج قدم برنمی‌دارند.

شایسته‌فرد یکی دیگر از علل کاهش ازدواج را کمرنگ شدن باورهای دینی عنوان کرد و گفت: باید در جامعه فرهنگ سازی کنیم تا فرزندانمان را برای انتخاب درست سوق دهیم.
وی در پایان گفت: خانواده‌ها باید برای افزایش تاب آوری، سازگاری و سازش فرزندان خود تلاش کنند تا به تمامی ابعاد بلوغ روانی، عاطفی، جسمی و جنسی رسیده باشند؛ در این شرایط ما شاهد جامعه موفقی خواهیم بود که ارزش ایجاد یک خانواده و حفظ و صیانت از خانواده را بداند.

انتهای خبر/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=204362
  • دیدگاه‌ها برای چرا جوانان به سمت ازدواج نمی‌روند؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.