• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
در گفتگو با یک کارشناس فرهنگی مطرح شد:

پیوند انسان به زندگی اجتماعی با رسومات عید نوروز

  • کد خبر : 213158
  • 28 اسفند 1402 - 18:09
پیوند انسان به زندگی اجتماعی با رسومات عید نوروز
یک کارشناس فرهنگی با بیان اینکه همه آداب و رسوم ما ایرانیان، ریشه و مفهوم دارند، گفت: مجموعه آداب و رسوم، ما را از زندگی فردی جدا کرده و به رویداد اجتماعی پیوند می‌دهد.

زهره پهلوانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه مردم ما می‌دانند هر آئین و رسم و رسومی برای ما محترم است و تلاش داریم آن‌ها را به درستی اجرا کنیم، گفت: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که اصلا چرا باید رسومات را حفظ و اجرا کنیم؟

وی با اشاره به اینکه بخشی از رسومات ما جزء میراث ناملموس است، افزود: این آداب و رسوم که بسیار زیبا هستند و معنی دارند در همه جای جهان ثبت می‌شوند و فقط ما ایرانی‌ها نیستیم که آداب و رسوم را مهم می‌شماریم.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: مجموعه آداب و رسوم، ما را از زندگی فردی جدا می‌کند و به رویداد اجتماعی پیوند می‌دهد.

پهلوانی ادامه داد: مثلا ما همیشه منزل خود را تمیز می‌کنیم و در شرایط متفاوت به دیدن اقوام می‌رویم و یا میهمان دعوت می‌کنیم اما در ایام عید نوروز این کار ماهیتی دیگر پیدا می‌کند چون دیگر تبعیت از یک رسم اجتماعی و یکی شدن همه آحاد جامعه در رویداد اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه در ایام عید نوروز رسم است که بیش از قبل به یکدیگر توجه کنیم و هوای یکدیگر را داشته باشیم، گفت: در ایام عید علاوه بر خودمان، به این فکر می‌کنیم که در قبال دیگران چه کنیم و این بخش کوچکی از کارکردهای اجتماعی به خصوص در ایام نوروز است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه همه آداب و رسوم ما ایرانیان، ریشه و مفهوم دارند، افزود: بخشی از آداب و رسوم نوروز که شاید بشود گفت مهمترین بخش و تاثیر گذارترین بخش می‌باشد، تجدید پیوندهای فامیلی و دوستی است.

پهلوانی خاطرنشان کرد: موضوعی که هست گاهی اوقات این رسم قشنگ دید و بازدید تبدیل به تکلف می‌‌شود، اینکه باید بهترین پذیرایی از میزبان انجام شود درست است اما نباید این پذیرایی‌ها به سمتی کشیده شود که میهمان معذب شود و ذهن او درگیر جبران شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در هیچ قسمت از رسوم ما به تکلف و تجمل‌گرایی در پذیرایی از میهمانان اشاره نشده، گفت: ما فقط باید به فکر این باشیم که با لبخند و روی خوش از یکدیگر پذیرایی کنیم و از قدیم گفتند میهمان به در باز نمی‌رود، به روی باز می‌رود.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از آداب ما ایرانیان عیدی دادن به یکدیگر خصوصا بچه‌ها است، افزود: هنگام عیدی دادن باید دقت داشت که عیدی‌های قشنگی که ماهیت یادگاری داشته باشند به آن‌ها داد و از دادن عیدی مادی بپرهیزیم.

پهلوانی ادامه داد: اگر از حالا اسکناس برای بچه‌ها ماهیت پیدا کند خوب نیست، می‌توان از اسباب بازی‌های ارزان، کتاب، بادکنک و بادبادک که ارزش مادی زیادی ندارند اما بچه‌ها را خوشحال می‌کند به جای اسکناس استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آموزش آداب و رسوم و رفتارهای اجتماعی به بچه‌ها، بخش مهمی از عید نوروز است، تصریح کرد: فرزندان ما باید یاد بگیرند این آداب و رسوم را به عنوان موضوعی که باید عزیز و محترم است رعایت کنند، آن‌ها باید بدانند با سال جدید رفتارهای مثبت می‌بینند و در این ایام قدر یکدیگر را بیشتر بدانند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: فرزندان ما اگر لحظه تحویل سال در چشم همه اعضا اخلاص و دعا برای بهتر شدن رفتار و سالی نیک را ببینند قطعا تاثیر زیادی در یادگیری آداب و سنن نوروز دارد.

پهلوانی با اشاره به اینکه در عید نوروز باید به این فکر کنیم که فرصت را غنیمت شمرده و برای بهتر شدن خود و دنیای خود تلاش کنیم، گفت: افکار مثبت را در زندگی خود گسترش دهیم و مثل سال گذشته فکر نکنیم و متفاوت پیش‌ رویم، حتی برای بهتر شدن دنیا باید از آداب و رسوم زیبایی که داریم بهره ببریم.

وی در پایان با بیان اینکه ما به عنوان انسان‌ها بخشی از طبیعت هستیم و با تغییر طبیعت، سلول‌های ما تغییراتی دارد، عنوان کرد: اگر نیت ما خیر باشد، تغییرات مثبت است و گذر از رخوت و سردی زمستان و ورود به فضل رویش طبیعت تاثیر زیادی بر ما می‌گذارد که این موضوع، تاثیرات مثبت آئین‌های نوروزی را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=213158
  • دیدگاه‌ها برای پیوند انسان به زندگی اجتماعی با رسومات عید نوروز بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.