• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
نغمه خوش باران در تالاب آق گل، آواز امید برای پرندگان مهاجر؛

پرندگان سیبری و قفقاز، مهمانان آق گل در بهار ۱۴۰۳

  • کد خبر : 213500
  • 09 فروردین 1403 - 10:35
پرندگان سیبری و قفقاز، مهمانان آق گل در بهار ۱۴۰۳
در ماه‌های اخیر شاهد خشک‌شدن تالاب آق‌گل بوده‌ایم و بارندگی‌های ابتدای فروردین باعث بازگشت آب به این تالاب فصلی شده است تا التیامی بر تن خشک آق گل باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ تالاب آق‌گل یکی از تالاب‌های فصلی مهم و به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب استان همدان شناخته می‌شود.

این تالاب زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی در فصل مهاجرت است که در سال هی اخیر با چالش جدی مواجه شده است.

مسئله خشکسالی و بحث حقابه از استان مرکزی مهم‌ترین چالش پیشروی این تالاب است که حتی در فصول پر آب نیز شاهد خشکسالی تین تالاب هستیم.

برنامه مدیریت جامع برای احیا تالاب آق گل با همکاری استان‌های همدان و مرکزی تدوین شده و برای احیا این تالاب تلاش می‌شود.

در ماه‌های اخیر شاهد خشک‌شدن تالاب آق‌گل بوده‌ایم و بارندگی‌های ابتدای فروردین باعث بازگشت آب به این تالاب فصلی شده است تا التیامی بر تن خشک آق گل باشد.

* آق گل میزبان پرندگان مهاجر سیبری و قفقاز است

کارشناس پایش اداره محیط‌زیست ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت تالاب آق گل اظهار کرد: تالاب طبیعی آق گل طی چند هزار سال به‌صورت طبیعی ایجاد شده است و آبی که در تالاب ایجاد شده است حاصل آب‌شدن برف در فصل زمستان و آب‌های سطحی است.

محمد گودرزی با اشاره به تغذیه این تالاب فصلی از رودخانه قره‌چای استان مرکزی بیان کرد: این تالاب در شهرستان ملایر حدفاصل اسلامشهر آق‌گل و روستای توتل واقع شده است و از فصل آبان‌ماه که بارندگی آغاز می‌شود تا اردیبهشت‌ماه دارای آب است.

وی با بیان اینکه آق گل یک تالاب فصلی است و در فصل گرم سال حالت شوره‌زار پیدا می‌کند، تصریح کرد: در هنگام پر آبی این تالاب پرندگانی که از سیبری، قفقاز و حوزه اسکاندیناوی به‌صورت مهاجر به سمت جنوب حرکت می‌کنند مهمان شهر ملایر هستند.

کارشناس پایش اداره محیط‌زیست ملایر بیان کرد: پرندگانی همچون هواسیل، لک‌لک، کشیم، چوبپا، فلامینگو، مرغابی و چنگر مهمان این تالاب هستند.

وی افزود: هنگامی که تالاب فصلی آق‌گل دارای آب است حیواناتی همچون وزغ و قورباغه و سمندر نیز در آن یافت می‌شوند و گاهی اوقات نیز قوچ، میش و کل که از منطقه حفاظت شده لشگردر به سمت منطقه حفاظت شده شرا حرکت می‌کنند از آب این تالاب بهره‌مند می‌شوند.

* ۳ تالاب طبیعی در استان همدان وجود دارد

رئیس اداره مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها و امور مناطق استان اداره کل محیط‌زیست استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با بارش‌های جوی اتفاق افتاده در ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد آبگیری بخشی از تالاب آق‌گل هستیم.

فاطمه کاظمینی گفت: با بارش‌های اخیر و با ورود روان آب‌های جاری حدود ۱۰ درصد از مساحت تالاب آب‌گیری شده است و امید است با ادامه بارش‌ها شاهد زنده شدن کامل تالاب باشیم.

وی با اشاره به وضعیت تالاب‌های سطح استان بیان کرد: بر اساس طبقه‌بندی‌های کشوری تالاب‌ها به انواع خشکی، ساحلی و رودخانه‌ای دسته‌بندی‌شده که در استان همدان عمده تالاب‌ها خشکی محسوب می‌شوند.

رئیس اداره مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها و امور مناطق استان اداره کل محیط‌زیست استان همدان بیان کرد در کل استان همدان ۲۷ تالاب وجود دارد که اکثر آنها مصنوعی هستند و در کنار دریاچه‌های پشت سد، آب‌یندها و رودخانه‌ها و ذخایر سطحی آب قرار دارند.

وی با اشاره به وجود ۳ تالاب طبیعی در استان همدان افزود: آق گل، چرم شور و پیرسلمان سه تالاب طبیعی استان هستند که وضعیت پیرسلمان نسبت به دو تالاب دیگر بهتر است.

کاظمینی افزود: تالاب پیرسلمان باتوجه‌به وجود چشمه‌های جوشان در بستر تالاب آبگیری و سر زیر کرده و اما وضعیت دو تالاب دیگر متفاوت است و تالاب چرم شور آبگیری نکرده است و آق‌گل نیز مقداری آبگیری کرده است.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها داری اکوسیستم‌های حساسی هستند، تأکید کرد: تالاب‌ها با خشکسالی و تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر هستند و نیاز است برنامه‌ریزی مدیریت جامع و فراگیری برای محافظت و احیا تالاب‌ها انجام شود.

رئیس اداره مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها و امور مناطق استان اداره کل محیط‌زیست استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیا تالاب آق‌گل عنوان کرد: برنامه مدیریت زیست‌بومی برای تالاب آق‌گل در حال اجرا است.

* آق گل یکی از زیستگاه آبی مهم در غرب کشور است

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آق گل یکی از زیستگاه آبی مهم در غرب کشور است.

علیرضا محمدی با بیان اینکه تالاب آق‌گل جاذب و محل فرود پرندگان مهاجر آبزی و کنار آب زدی است، تصریح کرد: با بارش‌های انجام شده مخزن تالاب آبگیری شده است و امید است با ادامه بارش‌های آبگیری تکمیل شود و زیستگاه مناسب را فراهم کند.

وی بیان کرد: باتوجه‌به اینکه فصل زایش و تولیدمثل گونه‌های مختلف جانوری هستیم از مردم درخواست می‌شود از شکار و ماهیگیری در سطح استان خودداری کنند.

محمد گل محمدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=213500
  • دیدگاه‌ها برای پرندگان سیبری و قفقاز، مهمانان آق گل در بهار ۱۴۰۳ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.