• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

پارتی‌بازی در انتصاب مدیران؛ آفت شایسته‌سالاری

  • کد خبر : 209283
  • 23 دی 1402 - 7:22
پارتی‌بازی در انتصاب مدیران؛ آفت شایسته‌سالاری
آفت فامیل‌بازی در برخی از پست‌های مدیریتی، موجی از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های شهروندان همدانی را در پی داشته، که ادامه این روند، بی‌رغبتی، بی‌اعتمادی و کسوت جوانان توانمند در عرصه‌های مختلف علمی را به همراه دارد که این مسئله به ضرر کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ حضرت علی علیه‌السلام در مدتی که حکومت جامعه اسلامی را در اختیار داشتند، نمونه کامل و جامعی از سیره دینی را در مقایسه با سایر افراد حکومتی داشتند.

یکی از شاخص‌ترین خصلت‌های ایشان نگماردن فرزندان خود با وجود تمام شایستگی‌ها در پست‌های مدیریتی است، با‌ وجود اینکه در تمام جنگ‌ها از وجود مبارکشان استفاده می کردند. اما آنها هیچکدام خواستار سهم‌خواهی از سفره حکومت اسلامی نبودند و همچنین با توجه به شایستگی که نسبت به همه افراد جامعه داشتند، هیچ ادعایی بر ژن خوب بودن نداشتند.

امیرالمومنین علی علیه‌السلام در حدود پنج سالی که در رأس مدیریت جامعه اسلامی قرار داشتند در گفتار و عملکرد خویش الگویی جامع و کامل برای شایسته سالاری ارائه داده‌اند. از نظر این امام رئوف رهبری و پست‌های مدیریتی از آن نوع کارهایی هستند که باید با توجه به تعهد، تقوا، خلاقیت، تخصص و شایستگی اشخاص به آنها واگذار گردد.

در یک سیستم سیاسی_‌اجتماعی، تنها افرادی مستحق مدیر شدن هستند که بهترین و بیشترین کفایت را در انجام امور از خود نشان دهند.

بزرگترین افت یک نظام، عدم رعایت شایستگی و اهلیت در مدیریت است، باید برای بنیان و پایداری یک نظام حکومتی کارآمد و مطلوب، رعایت اصل سپردن امور به اشخاص شایسته‌تر لازم بوده و ثمرات گزینش مسئولان با معیارهای مورد قبول اسلام موجب جلب اعتماد عمومی،اصلاح مفاسد و سر و سامان یافتن امور است.

با وجود سفارش‌های ائمه اطهار و بزرگان دینی در این زمینه در برخی از ادارات خبرهایی از انتصاب پست‌های مدیریتی به اقوام و به اصطلاحی فامیل‌بازی در کشور اسلامی به گوش می‌رسد که برای این انقلاب و اسلام عزیزی که خون‌ها برای حفظ آن ریخته شده بسیار خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ تعدادی از شهروندان در خصوص عدم رعایت شایسته‌سالاری و بنا به گفته آنها پارتی بازی در انتصاب برخی افراد در ادارات دولتی گلایه داشتند، که در این گزارش چند نمونه از آنها را بیان خواهیم کرد.

عدم رعایت شایسته‌سالاری در برخی از ادارات

فرهاد ۲۴ ساله در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه ما مدیرانی داریم که برای خود و خانواده‌شان جایگاه و موقعیت ویژه قائل می‌شوند که این مسئله از دید مردم پنهان نیست.

وی افزود: مردم چنین رفتارهایی را نمی‌پسندند و به چشم سوءاستفاده تلقی می‌کنند و ادامه این امر باعث بی‌اعتمادی، بی‌رغبتی افراد جوان و شایسته برای تلاش در زمینه‌ ارتقاء علمی است.

این دانشجو با بیان اینکه در بین آشنایان خود افرادی را سراغ دارم که بدون داشتن هیچ‌گونه شایستگی از طریق فامیل‌های خود به کاری مشغول هستند، عنوان کرد: قبلاً برای اینکه شغل خوبی نصیبم شود از لحاظ علمی خیلی تلاش می‌کردم، اما با مشاهده اینگونه رفتارها کاملاً بی‌انگیزه شده‌‌ام.

سمیه ۴۱ ساله از ناکامی‌های خود در زمینه پیدا کردن شغل مناسب می‌گفت و با بغض در گلو ادامه داد: تا چند سال پیش در هر آزمون استخدامی که برای ادارات برقرار می‌شد، شرکت می‌کردم، اما بعد از مدت‌ها و با دیدن بعضی از افراد که از طریق آشناهای خود و بدون هیچ دردسری به همان ادارات شدند، از اینکه عمر خود را در این راه بیهوده هدر داده‌ام بسیار پشیمانم.

مجتبی ۳۸ ساله کارمند شرکتی در یک اداره دولتی که از گفتن نام آن معذورم، گفت: متاسفانه برای برخورد با افرادی که فامیل‌ها و آشنایان خود را در ادارات استخدام می‌کنند، هیچ قانونی نیست و اگر هم هست من به شخصه ندیده‌ام.

وی افزود: زمانی به ما گفتند که باید بدنبال تحصیلات بالا باشیم و بعد در پی شغلی مناسب بگردیم، اما با گذشت این روند و فرستادن موجی از افراد دهه شصت به دانشگاه‌ها، نه‌تنها شغل مناسبی عاید ما نشد، بلکه بدتر از آن ما از شغل پدرانمان فاصله گرفتیم ودر آخر برخی هم با پارتی بازی وارد ادارات دولتی شدند.

این کارمند با بیان اینکه هزاران شهید ندادیم که برخی مدیران برای فرزندانشان مناصبی در نظر بگیرند و پست‌ها بدون کمترین شایستگی به آنها بدهند، ادامه داد: این مسئله به نوعی خودپسندی و خودبرتربینی است و نتیجه‌ای جز از دست دادن افراد با لیاقت و متخصص را ندارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ همانطور که می‌دانید از عوامل ضعف و سستی مدیریت‌ها، سپردن امور سیاسی به کسانی است که شایستگی کافی برای آن پست را نداشته و فاقد علم، قدرت و عدالت اجتماعی‌اند که این امر موجی از نارضایتی‌ها را در جامعه در پی دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور وقت از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که با شعار مبارزه با فساد و تبعیض به میدان آمد. او در بیانه حضورش در انتخابات نوشته بود: مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شوند و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند.

بنابراین مطالبه ما از مسؤلان این دولت و کابینه‌اش در پیش نگرفتن راه و رسم دولت‌های فاسد پیشین و استفاده درست از نیروی جوان و کارآمد در زمینه‌های مختلف است.

چرا که به قول مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب ما نیاز به افراد انقلابی، با بصیرت و شایسته هستیم که این مسؤلیت خطیر یعنی حفظ و نگهداری آرمانهای انقلاب و سپردن آن به صاحب اصلی آن، حضرت حجه ابن‌الحسن عسگری است.

هر چند چنین سوالی نیاز به توجه و تحقیق عمیق دارد اما از باب اهمیت آن چند نکته قابل طرح است:
در این دولت که انقلابی است و خواستار مبارزه با فساد اداری است تا چه اندازه در انتصاب پست های مدیریتی شایسته سالاری مد نظر قرار گرفته است؟

دولت، نخبگان و مسؤلان رده‌های پایین‌تر برای شکل‌دهی عدالت اجتماعی، بطور گسترده چه وظایف و رسالتی دارند و در عمل چه کرده‌اند؟

انتهای پیام/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209283
  • دیدگاه‌ها برای پارتی‌بازی در انتصاب مدیران؛ آفت شایسته‌سالاری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.