• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد:

همدان پایلوت اجرای الگوی کشت

  • کد خبر : 210078
  • 07 بهمن 1402 - 11:42
همدان پایلوت اجرای الگوی کشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: الگوي كشت ما آب محور است و تنها استاني هستيم كه پايلوت اجراي الگوي كشت داريم.

رضا بهراملو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با بیان اینکه محصولات کم مصرف آب جایگزین بخشی از محصولات پر مصرف آب می شود تا بتوانیم منابع آب را حفظ کنیم، گفت: محصولات جدید مثل دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، غلات، کلزا، گل محمدی، پسته، زعفران محصولاتی است که می‌تواند هم در دیم هم با آب کم کشت شود.

وی ادامه داد: جهت کاهش مصرف آب از ارقام مقاوم به خشکی و تنش رطوبتی و از آخرین یافته‌ای تحقیقاتی استفاده می‌کنیم.

بهراملو با تاکید بر اینکه بخشی از تولیدات از دیم زارها تامین شود که با استفاده ازبارندگی و آب سبز است، اظهار کرد: در این راستا جهش تولید در دیم زارها را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در استان همدان برنامه این هست که هیچ عایشه ای نداشته باشیم، ۳۰۰ هزار هکتار به صورت عایش می‌ماند به جای یکسال نکاشت، که آن را با محصول دیگر می‌کاریم تا تولید با باران تامین شود.

وی با بیان اینکه قنات‌ها یکی از سازه‌هایی است که در کشاورزی مورد استقبال قرار گرفته، اذعان داشت: ۱۰۰۰ رشته قنات برای لایروبی و مرمت در برنامه داریم، در سال ۱۴۰۱ تا الان در دو تا از شهرستان‌ها حدود ۷۶ مورد قنات و کانال با ۹۵ میلیارد اعتبار از محل ماده ۵۶ لایروبی شده است.

بهراملو با اشاره به اینکه برای محصولات پر‌مصرف آب همانند سیب زمینی، چغندر قند، ذرت دانه‌ای، گوجه فرنگی محصولات را به گلخانه می‌بریم، اظهار کرد: برای محصولاتی که نمی‌شود به گلخانه برد، برنامه الگوی کشت داریم که ۱۰ الی ۲۰ درصد محصولات پر مصرف آب را کاهش می‌دهد و به جای آن‌ها محصولات کم‌مصرف آب را جایگزین می‌کنیم.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210078
  • دیدگاه‌ها برای همدان پایلوت اجرای الگوی کشت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.