• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تاکید کرد:

رفع بیکاری در همدان با ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر : 215656
  • 17 اردیبهشت 1403 - 10:14
رفع بیکاری در همدان با ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه معضل بیکاری در جامعه به دلیل آن است که توانمندسازی درستی برای جوانان انجام نشده و خروجی دانشگاه در عرصه عملی ثمر نداشته است، گفت: به همین دلیل نسبت به ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی که هفت هکتار است اقدام کردیم و زیرساخت‌های خوبی در آن ‌جا آماده می‌کنیم تا جوانان در رشته‌های مختلف کار کنند و آموزش ببینند و بعداز مدتی کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» بسیج سازندگی به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ و با هدف خدمت به مردم و محرومیت زدایی تأسیس شد.

مجموعه اقدامات جهادگونه بسیج سازندگی از طریق به‌کارگرفتن ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی کشور و بهره‌گیری از فرهنگ و تفکر بسیجی آنقدر مؤثر بود که در زمان کوتاهی بسیاری مشکلات کشور خصوصا در مناطق محروم را برطرف کرد.

در ادامه گفتگویی داشتیم با پاسدار علی قراباغی تا از اقدامات بسیج سازندگی در استان همدان آگاه شویم.

عصر همدان: بسیج سازندگی استان همدان در حوزه آب شرب روستاهای همدان چه اقداماتی داشته است؟

قراباغی: مسئله آب شرب در کشور یکی از مسائل مهم به شمار می‌آید خصوصا اینکه حدودا هشت هزار روستا از این نعمت محروم بودند و در روستاهای همدان نیز این موضوع به چشم می‌آمد، در این خصوص دولت نیاز به کمک داشت در نتیجه بسیج سازندگی وارد عمل شد و در قرارگاه اول ۱۳۰ روستا سهم استان همدان شد تا موضوع آب‌رسانی به آن انجام شود.

با اضافه شدن ۳۰ روستای دیگر، تعداد روستاهای هدف به ۱۶۰ روستا رسید، در قرارگاه دوم نیز ۲۰۰ روستا اضافه شد و در مجموع ۳۶۰ روستاهای محروم در حوزه آب شرب نیاز به خدمت‌رسانی دارند‌.

در قرارگاه اول که ۱۳۰ روستا معین شد با علی‌رغم آنکه میانگین کشوری به ۵۰ درصد نرسیده است اما اقدامات ما از ۸۰ درصد هم فراتر رفته و با اینکه ما مبلغ قرار داد بسیار پایینی را منعقد کردیم اما وزارت نیرو تا امروز بیش تر از ۵۳ درصد تأمین مالی را نداشته است.

بخاطر مردم و رفع مشکل هرچه سریعتر آن‌ها، سپاه از منابع و اعتبارات خود استفاده کرد با مدیریت صحیح، از لحاظ کیفیت و سرعت در کار یکی از استان‌های پیشرو در کشور هستیم.

عصر همدان: در حوزه سایر پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه چه اقداماتی انجام شده است؟

قراباغی: سایر پروژه‌های عمرانی که عام المنفعه و زود بازده هستند اقداماتی همچون احیاء قنوات، انتقال آب پروژه‌های آب کشاورزی از قنات به چشمه و مزرعه و ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی انجام شده که در مجموع بیش از ۱۰۰ پروژه اجرا و بیش از ۶ قنات احیاء شده است.

بیش از ۴۳ مورد پروژه انتقال آب و حدودا ۲۰ مورد استخر ذخیره آب کشاورزی ایجاد شد و در حال حاضر نیز عدد بزرگتری برای به ثمر رسیدن پروژه‌ها در قرار گاه آتی با وزارت جهاد کشاورزی داریم که مقدمات آن در حال انجام است.

عصر همدان: در خصوص پروژه‌هایی که مربوط به مدارس می‌شود توضیح دهید.

قراباغی: در حوزه نوسازی مدارس و مناسب سازی مدارس اقداماتی همچون رنگ‌آمیزی دیوارهای حیاط مدرسه، نیمکت‌ها و کلاس‌ها برعهده نیروهای جهادی است، احداث و دیوارکشی نیز در دستور کار بوده که بیش از ۶ مورد الحاق مدرسه و دیوارکشی انجام شده است.

عصر همدان: نقش نیروهای جهادی را در محرومیت‌زدایی بیان کنید.

قراباغی: نیروهای جهادی در همه مواقع پای کار بودند و اقدامات بسیار مؤثری داشتند اما تأکید ما بر استفاده از گروه‌های جهادی مردمی و بومی مناطق است، اینکه تعداد نیرو جهادی از شهر به روستا ببریم تا پروژه‌ها را به اتمام برساند خوب است اما اولویت آن است تا در روستاها فرهنگ‌سازی شود و مردم بومی منطقه برای به ثمر رسیدن پروژه‌ها فعالیت کنند تا اقدامات جهادی به شکل پایدار انجام شود.

عصر همدان: برای ساخت و مناسب‌سازی جاده و راه‌های روستایی اقداماتی کردید؟

یکی از مسائل مهم در روستاهای محروم، راه دسترسی آن‌ها است که برای رفاه، به بازار رسانی محصولات و بهداشت و سلامتشان در اولویت است.

در سال گذشته حدود ۶ مورد راه روستایی را ایجاد کردیم و در حال حاضر چندین پروژه راه از جمله قاباق‌تپه به ایزانلو که حدودا ۱۳ کیلومتر است و در رونق روستاهای پرجمعیت شهرستان کبودرآهنگ تاثیرگذار است.

عصر همدان: با توجه به شعار سال برای به ثمر رسیدن آن چه اقداماتی خواهید داشت؟

قراباغی: برای به نتیجه رسیدن شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم نام دارد، یکی از اقدامات اصلی ما رفع معضل بیکاری با مشارکت مردمی است که البته این اقدام از چندین سال پیش در روستاها و با هدف و سیاست‌ اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

یکی از اقدامات این بود که با مشارکت مردم برای ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه اقدام کردیم و درحال حاضر بیش از ۹۰۰ صندوق مردمی داریم که ما فقط تسهیل‌گر این موضوع هستیم و تمام مراحل ایجاد و مدیریت صندوق‌های قرض‌الحسنه توسط حدود ۵۰ هزار نفر از مردم انجام می‌شود.

منابع این صندوق‌ها برای موضوعاتی همچون درمان، معیشت، ازدواج، فرزندآوری و اشتغال صرف می‌شود و با همین منابع خورد برای بیش از هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال سالانه داشتیم.

موضوع مهم آن است که حتی یک ریال هم از سوی دولت و سپاه به این صندوق‌ها تزریق نشده و سپاه فقط وظیفه هدایت را برعهده داشته است، موفقیت این کار نشان از آن دارد که هرکجا به مردم اعتماد کردیم کار رونق و برکت داشته و در کنار آن منویات مقام معظم رهبری نیز انجام شده است.

عصر همدان: در خصوص اقداماتی که برای رفع بیکاری انجام شده بیشتر توضیح دهید.

قراباغی: پرداخت تسهیلات از تبصره ۱۸ و ۱۶ پروژه سنگینی بود چراکه باید برای پرداخت آن بازدید و کمیسیون و جلسه حمایت و هدایت و حتی آموزشی انجام می‌شد.

در دو سال گذشته هر ساله بیش از هزار و ۳۰۰ مورد تسهیلات داده شد که در سال ۱۴۰۱ هزار و ۱۷۰ مورد و در سال ۱۴۰۲ این عدد از هزار و ۴۰۰ هم گذشت، این تسهیلات به متقاضیان جوانان داده شد و تلاش کردیم با اقدامات لازم، انحراف به حداقل برسد و اشتغال انجام شود.

اعتقاد من بر این است که معضل بیکاری امروز در جامعه به دلیل آن است که توانمندسازی درستی برای جوانان انجام نشده، خروجی دانشگاه در عرصه عملی ثمر نداشته و فقط آموزش‌ها به صورت تئوری موفق بوده به همین دلیل نسبت به ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی که هفت هکتار است اقدام کردیم و زیرساخت‌های خوبی در آن ‌جا آماده می‌کنیم تا جوانان در رشته‌های مختلف کار کنند و آموزش ببینند و بعداز مدتی کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215656
  • دیدگاه‌ها برای رفع بیکاری در همدان با ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.