• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

ناتمام ماندن جلسه واگذاری سراب گیان/ منابع طبیعی، متولی گیان و فارسبان است

  • کد خبر : 180859
  • 15 فروردین 1402 - 10:40
ناتمام ماندن جلسه واگذاری سراب گیان/ منابع طبیعی، متولی گیان و فارسبان است

در روزهای گذشته موضوع متولی و مالکیت سرآب گیان حواشی زیادی به دنبال داشت. فرماندار نهاوند در این خصوص گفت: دستگاه های متولی نسبت به اجرای تعهدات خود در سراب های نهاوند اهتمام ویژه داشته باشند. به گزارش عصرهمدان؛ در روزهای گذشته موضوع متولی و مالکیت سرآب گیان حواشی زیادی به دنبال داشت. جلسه ای […]

در روزهای گذشته موضوع متولی و مالکیت سرآب گیان حواشی زیادی به دنبال داشت. فرماندار نهاوند در این خصوص گفت: دستگاه های متولی نسبت به اجرای تعهدات خود در سراب های نهاوند اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش عصرهمدان؛ در روزهای گذشته موضوع متولی و مالکیت سرآب گیان حواشی زیادی به دنبال داشت.

جلسه ای با عنوان واگذاری که با حضور حاجیان سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان در کتابخانه بصیرت شهر گیان برگزار شد بدون نتیجه پایان یافت.

آنطور که حاجیان گفته ظاهرا قرار است سایت بین المللی گردشگری در سرآب گیان توسط سازمان همیاری شهرداری های استان همدان راه اندازی شود که تفاهم نامه آن هم منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه سراب گیان نهاوند می‌تواند سایت بین المللی گردشگری باشد، بیان کرد: سراب گیان نهاوند به‌عنوان یک منطقه بکر و شرایط بی‌نظیرش در منطقه با ظرفیت بالا، قدمت تاریخی، دارا بودن جنگل و آب و هوای مناسب طیف وسیع گردشگری را می‌تواند به این منطقه هدایت کند ولی در چند دهه گذشته از این ظرفیت غافل شده‌ایم.

وی بیان کرد: خوشبختانه با تلاش سازمان ظرف ۲ الی ۳ هفته گذشته موفق شدیم سایت گردشگری بین‌المللی سراب گیان را با اداره منابع طبیعی، میراث فرهنگی و مدیریت و فرمانداری نهاوند در قالب تفاهم راه‌اندازی کنیم.

در این جلسه تعدادی از شهروندان گیان با این واگذاری اعلام مخالفت کرده اند به همین دلیل جلسه در‌ کتابخانه شهر گیان بدون نتیجه پایان یافت.

انباشت زباله و و نداشتن متولی و مشکلات سرویس های بهداشتی و نداشتن عوارضی از دیگر مشکلاتی بود که در این روزها سرآب گیان با آن دسته و پنجه نرم می کرد.

در ادامه این حواشی شورای شهر گیان دو پیام در خصوص اتفاقات واگذاری سراب گیان منتشر کرد.

در پیام اول آمده است؛ شهرداری گیان سراب را در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ از شهردار قبلی تحویل گرفته است و چراغانی و نصب پایه و احداث سرویس بهداشتی ( درحد کم و نرساندن آسیب به بکری سراب) انجام گرفته است.

تا توانستیم با مردم مدارا کرده ایم ما هم می‌توانستیم مانند شهرهای نهاوند و غیره، ماده ۴ قبول نکنیم تا پول‌های هنگفت از مردم بگیریم اما با مردم‌ کنار آمده ایم و به ناچار درآمد ناشی از عوارضی، صرف دیگر کاستی ها شده است.

سراب گیان در طی چند سالی که در دست شهرداری و شورا بوده همچنان دست نخورده و بدون تغییر و بکر مانده است.

احداث هتل نیمه کاره، تخریب آبشار و غیره در این دوره نبوده است؛ ضمنا اگر منابع طبیعی، سراب را همچنان که قصد داشت ۹۹ ساله به سازمان همیاری ها بدهد به صورت بلند مدت ( نه یک ساله، لااقل ده ساله ) به شهرداری می‌سپرد مسلما ما نیز برنامه های بلند مدت خود را اعمال می کردیم؛ مثلاً سالانه کاشت نهال در سراب به تعداد ۲۰ الی۳۰ هزار اصله، نصب دوربین در مناطق مختلف سراب، ایجاد امنیت و…

اما چنانچه همشهریان همواره در سراب گیان شرف حضور دارند، میهمانان و گردشگران از نهاوند و دیگر شهرها به این سراب آمده اند و رفته اند و اگر از ایشان بپرسید مسلما به عنوان یک منطقه بکر و جنگلی راضی هستند.

ما که نمی‌توانیم یا اصلاً نمی‌خواهیم در یک منطقه بکر مانند سراب هتل احداث شود و بیش از این دست بخورد.

سراب گیان، متولی داشته و دارد، برق دارد، فروشگاه دارد، جای نشستن دارد. سراب گیان یک جنگل طبیعی و بکر است. همه چیز سر جای خودش است و همانطور است که باید باشد.

در اطلاعیه دیگری ادامه داده اند؛ در حال حاضر سراب تحت نظارت منابع طبیعی است و سال گذشته منابع طبیعی قرارداد یک ساله با شهرداری بسته بود و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ پایان قرداد بود و تاکنون هیچگونه قراردادی منابع طبیعی با شهرداری نوشته نشده و شهرداری از این تاریخ به بعد هیچگونه مسئولیت یا مجوزی در قبال گرفتن عوارض و همچنین جمع آوری زباله‌ها و سرویس بهداشتی را ندارد و در حال حاضر وظیفه منابع طبیعی است که به مشکلات رسیدگی کند.

شورای شهر گیان اعلام کرده؛ خدمت تمام دکه داران سراب به اطلاع شما عزیزان می‌رساند که شهرداری هیچگونه توافقی یا قراردادی با منابع طبیعی ندارد و شهرداری مسئولیتی در قبال دکه داران سراب ندارد و هیچگونه مجوزی را صادر نخواهد کرد و مسئولیت ایجاد دکه در سراب، بدون مجوز از نهادهای مربوطه متوجه خود این افراد خواهد بود.

دستگاه های متولی نسبت به اجرای تعهدات خود در سراب گیان اهتمام ویژه داشته باشند

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند نیز در بازدید از سرآب گیان با بیان اینکه سراب ها و جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان نعمات الهی هستند، اظهار کرد: امروز حفظ و نگهداری از این سرمایه های خدادادی وظیفه همگانی است لذا باید تلاش کنیم با بهره گیری از همه ظرفیت ها این مهم را به اجرا برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های متولی نیز باید در راستای امنیت و آسایش هرچه بیشتر گردشگران تلاش کنند، گفت: ساماندهی هرچه بیشتر سراب ها یکی از مطالبات اصلی همشهریان و هموطنانی است که از سراب ها بازدید می کنند لذا باید با اتحاد و همدلی برای ارائه خدمات هرچه بیشتر با برنامه ریزی مدون تلاش کرد.

احمدوند با اشاره به اینکه هوای دلنشین و دلچسب نهاوند در روزها و ماه های آتی موجب جذب گردشگران و طبیعت گردان می شود، گفت: امروز باید دستگاه های متولی نسبت به اجرای تعهدات خود برای ساماندهی سراب گیان اهتمام ویژه تری داشته باشند.

وی همچنین در شورای اداری بار دیگر به موصوع سرآب ها اشاره کرد و گفت: متولیان در سراب ها آنچنان که انتظار می رفت، نتوانسته اند این مناطق گردشگری را مدیریت و ارائه خدمات کنند و موضوع تغییر مدیریت بود نه هیچ موضوع و بحث دیگری که این روزها توسط برخی شایعه می شود.

فرماندار نهاوند ادامه داد: وقتی سرابی متولی ندارد نه بهداشت دارد نه زیرساخت هایش حفظ می شود بلکه به مرور هم تخریب و همین داشته ها را از دست خواهیم داد.

احمدوند گفت: سراب ها منابع ملی هستند و توجه به آن ها بسیار مهم است و فرهنگ سرمایه گذاری و اقتصاد گردشگری و همراهی مردم را از متولیان خواستاریم و باید در این زمینه پاسخ گوی مردم باشند.

وی بیان داشت: متولی سراب‌های گیان و فارسبان منابع طبیعی است و مدیریت گذشته پاسخگویی مطالبات و نیازهای مردم نبوده اند و شهردار گیان کتبا اعلام کرده است نمی تواند سراب گیان را مدیریت کند.

به گزارش عصر همدان، در چنین شرایطی نیاز است تا تصمیمی جامع و قاطع در خصوص سرآب ها گرفته شود و اصل هم بر بکر ماندن این سرآب ها باشد.

سراب های نهاوند به خصوص گیان آبروی نهاوند هستند و شایسته نیست منطقه ای که اکثریت جمعیت گردشگر نهاوند را پذیرا است به خاطر عدم مدیریت و چه کنم و چه نکنم نابود شود.

قطعا ایجاد زیرساخت ها باعث ماندگاری گردشگران در این مناطق و شکوفایی و توسعه می شود ولی در این شرایط باید خواست مردم محلی هم مدنظر گرفته شود و توجیه و اغنا مردم در این چنین شرایطی بسیار موثر و مهم است.

در پایان امیدواریم بهترین تصمیم برای سرآب های زیبای نهاوند گرفته شود و همه جوانب آن تصمیم در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=180859
  • دیدگاه‌ها برای ناتمام ماندن جلسه واگذاری سراب گیان/ منابع طبیعی، متولی گیان و فارسبان است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.