• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

موانع گوناگون بر سر راه حفاظت از محیط زیست مناطق بکر استان همدان 

  • کد خبر : 101044
  • 05 بهمن 1399 - 8:11
موانع گوناگون بر سر راه حفاظت از محیط زیست مناطق بکر استان همدان 

محسن جعفری‌نژادبسطامی با برگزاری چهارمین نشست مدیریت تالاب آق قلا  از مهایی شدن طرح جامع مدیریت  این طرح خبر داد. به گزارش عصر همدان، محسن جعفری‌نژادبسطامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در نشست مجازی با اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان همدان با بیتان اینکه همه ی جوانب مدیریت تالاب ها در […]

محسن جعفری‌نژادبسطامی با برگزاری چهارمین نشست مدیریت تالاب آق قلا  از مهایی شدن طرح جامع مدیریت  این طرح خبر داد.

به گزارش عصر همدان، محسن جعفری‌نژادبسطامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در نشست مجازی با اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان همدان با بیتان اینکه همه ی جوانب مدیریت تالاب ها در خصوص تالاب آق قلا رعایت می شود گفت استان همدان از نظر ظرفیت های طبیعی در جایگاه بالایی قرار دارد اما وسعت مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست در همدان محدود و حدود سه درصد است این موضوع اهمیت حفظ زیستگاه های طبیعی همدان را دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه مناطقی از استان برای ارتقای سطح مدیریت پیشنهاد شده اما با موانع گوناگونی مواجه است گفت در حال حاضر در مجموع حدود ۳.۱ درصد از سطح استان حفاظت شده و ۱۰.۴ درصد نیز مناطق شکار ممنوع را شامل می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در کنار توسعه معادن، شهرنشینی و کشاورزی بر مسئله حفاظت از زیستگاه ها را در استان همدان تاکید کرد و افزود:  ارتقای غار سراب به اثر طبیعی ملی، ارتقای کوهستان الوند به منطقه حفاظت شده و ارتقای منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار گرفته است اما باید اهمیت به حفظ زیستگاه های طبیعی بسیار بالا تر از این باشد تا زیستگاه ها بیش از این با چالش مواجه نشوند.

وی با بیان این نکته که ۱۶ صدم درصد استان همدان با مساحت ۳۱۴۵ هکتار را تالاب تشکیل داده است از هفت تالاب استان همدان نام برد و گفت: تالاب های آق گل، شیرین سو، آبشینه و اکباتان به عنوان منطقه شکارممنوع شناخته شده اند و تالاب های چم شور و پیرسلمان اسدآباد و سد کلان ملایر نیز در رده بندی تالاب ها قرار می گیرند و از گونه های شاخص کنار تالابی همدان می توان به سنجاب زمینی، مار آبی و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی اشاره کرد.

جعفری نژاد بسطامی در خصوص عوامل خطر زا برای تالاب ها مواردی مثل چرای بی رویه دام در مراتع اطراف تالاب، مزاحمت های انسانی، تبدیل اراضی تالابی به اراضی زراعی، شکار غیرمجاز، اجرای طرح های گردشگری و وسعت کم زیستگاه ها را نام برد.

وی هدف این طرح را ایجاد مدیریت یکپارچه زیست بومی در حوزه آبریز تالاب آق گل و تأمین معیشت جوامع محلی و حفظ احیای تالاب عنوان کرئد و ادامه داد: در چشم اندازی طرح مدیریت جامع تالاب آق گل، این تالاب با اکوسیستم پایدار و واجد کارکردهای اکولوژیکی، هیدرولوژیکی و هیدروژئولوژیکی با جنبه های تاریخی، اقتصادی و گردشگری با محوریت و مدیریت جامعه محلی دیده شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تدوین طرح مدیریت تالاب چم شور اسدآباد بعد از نهایی شدن طرح مدیریت جامع تالاب آق گل توسط دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های استان همدان آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در تدوین این طرح نیز ارگان های حفاظت محیط زیست، آب منطقه ای، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری،منابع طبیعی و آبخیزداری و جوامع محلی حضور فعال خواهند داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با ابراز امید واری از این که بتوانیم  با مشارکت جوامع محلی زیستگاه ها و تالاب ها را برای آیندگان حفظ و احیاء کنیم، نقطه نظرات اعضای سازمان های مردم نهاد استان همدان را در این خصوص جویا شد.

انتهای پیام / رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=101044
  • دیدگاه‌ها برای موانع گوناگون بر سر راه حفاظت از محیط زیست مناطق بکر استان همدان  بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.