• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

منبت گلریز تویسرکان در سراسر کشور ممتاز است/ بازارچه صنایع دستی در تویسرکان راه اندازی می شود

  • کد خبر : 39106
  • 04 دی 1398 - 12:47
منبت گلریز تویسرکان در سراسر کشور ممتاز است/ بازارچه صنایع دستی در تویسرکان راه اندازی می شود

اسحاق ترکاشوند با بیان اینکه به دنبال ایجاد بازارچه صنایع دستی به منظور معرفی بیشتر مبل و منبت این دیار هستیم، گفت: منبت گلریز این شهرستان در سراسر کشور بی نظیر، با کیفیت و ارزان قیمت است. مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه […]

اسحاق ترکاشوند با بیان اینکه به دنبال ایجاد بازارچه صنایع دستی به منظور معرفی بیشتر مبل و منبت این دیار هستیم، گفت: منبت گلریز این شهرستان در سراسر کشور بی نظیر، با کیفیت و ارزان قیمت است.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه در سومین جلسه شورای عالی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز انتخاب شد، گفت: سبک منبت گلریز تویسرکان بی نظیر و ممتاز است و از این رو به دنبال فرصتی مناسب هستیم تا جشنی برای هنرمندان تویسرکانی برپا و با رونمایی از تمبر مخصوص، در معرفی منبت گلریز به سراسر کشور اقدام مناسبی کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه اصلی منبت گلریز در روستای اشترمل تویسرکان است، افزود: در سالیان گذشته فردی به نام استاد کورند سال ها سبک منبت گلریز را نسل به نسل و به شیوه استاد ـ شاگردی به بسیاری از هنرمندان تویسرکانی آموخت از این جهت می گوییم سبک خاص منبت گلریز تنها متعلق به تویسرکانی هاست و تنها با هنر دستان منبت کاران بدون استفاده از هیچ نوع دستگاهی بر روی چوب ها نقش می بندد.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه مبل و منبت توانسته به اشتغال افراد زیادی در شهرستان کمک کند، تصریح کرد: از پنج هزار و ۶۰۶ کارگاه صنایع دستی در سطح شهرستان، چهار هزار و ۷۵۱ کارگاه در حوزه مبل و منبت فعال هستند و تعداد شاغلین صنایع دستی نیز حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر است که از این تعداد هفت هزار و ۷۵۳ به طور خاص در رشته مبل و منبت مشغول به کار می باشند.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان از بیمه شدن حدود دو هزار و ۲۲۰ نفر در حوزه صنایع دستی تویسرکان خبرداد و گفت: ۲۰ تا ۲۲ درصد جمعیت شاغل شهرستان در حوزه های مرتبط با صنایع دستی، مخصوصا مبل و منبت فعالیت می کنند.

وی به نبود بازارچه صنایع دستی در تویسرکان اشاره کرد و ادامه داد: بازارچه صنایع دستی حلقه مفقوده صنایع دستی تویسرکان است، با این حال خوشبختانه با رایزنی های انجام شده بین صاحب ترمینال جاده کرمانشاه و اداره راه و شهرسازی، مجوز تغییر کاربری این مکان از حمل و نقل و انباری به تجاری ـ گردشگری به منظور ساخت سایت صنایع دستی، ایجاد بازارچه و نمایشگاه مبل و منبت اخذ شده است.

ترکاشوند در پایان ضمن ابراز امیدواری از ملی شدن منبت گلریز و ایجاد بازارچه صنایع دستی اظهار کرد: با این اتفاق حوزه مبل و منبت شهرستان رونق بیشتری به خود می گیرد چرا که این هنر دست، نسبت به سراسر کشور با کیفیت بهتری تولید و ارزان تر به دست تولید کننده می رسد.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=39106
  • دیدگاه‌ها برای منبت گلریز تویسرکان در سراسر کشور ممتاز است/ بازارچه صنایع دستی در تویسرکان راه اندازی می شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.