• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
2

مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی و دوره پهلوی؛ سرانه ورزشی

  • کد خبر : 144219
  • 19 بهمن 1400 - 8:56
مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی و دوره پهلوی؛ سرانه ورزشی

بر اساس آمارهای موجود درسال ۵۸ تنها در ۱۲ روستا زمین های ورزشی وجود داشت و اکنون بیش از ۲۲۰۰ روستای کشور از زمین های ورزشی برخوردارند. هم چنین تعداد سالن های ورزشی دروستاها در سال ۵۸ تنها ۵ مورد بود اما هم اکنون بیش از ۴۰۰ روستا دارای سالن ورزشی است. ضمن آنکه روند […]

بر اساس آمارهای موجود درسال ۵۸ تنها در ۱۲ روستا زمین های ورزشی وجود داشت و اکنون بیش از ۲۲۰۰ روستای کشور از زمین های ورزشی برخوردارند. هم چنین تعداد سالن های ورزشی دروستاها در سال ۵۸ تنها ۵ مورد بود اما هم اکنون بیش از ۴۰۰ روستا دارای سالن ورزشی است. ضمن آنکه روند اجرائی پروژه های عمرانی رشد چشمگیری داشته است و تا کنون بیش از ۳۰۰ پروژه ورزشی در کشور افتتاح شده است.

به گزارش عصرهمدان؛ در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی به ازای هر فرد تنها ۲ سانتی متر فضای ورزشی وجود داشت اما پس از گذشت حدود چهار دهه این سرانه ورزشی به متوسط بیش از ۷۶ سانتی متر رسیده است. که نشان دهنده رشد تقریبا ۳۸ برابری است.

ساخت ۱۸ استادیوم ۱۵ هزار نفری، ۸ سالن مسابقات ۶ هزار نفری با قابلیت بهره برادری، ۴ پیست دوچرخه سواری، ۱۲ استخر قهرمانی، ۳ سالن تخصصی دو میدانی، ۴ ورزشگاه پنج هزار نفری در این پروژه های ورزشی از مهمترین کارهای زیر بنایی است که پس از انقلاب اسلامی در کشور انجام شده است.

حضور در ۴ جام جهانی بعد از انقلاب اسلامی، اولین حضور ایران در رقابت های جام جهانی به قبل ار انقلاب اسلامی برمی گردد. جایی که بوینس آیرس آرژانتین در سال ۱۹۷۸ میزبان مسابقات بود. بعد از اتقلاب اسلامی تیم ملی کشورمان چهار بار موفق به راهیابی به جام جهانی شده است. در سال ۱۹۹۸ ایران پس از ۲۰ سال توانست برای بار دوم در جام جهانی فوتبال فرانسه حضور پیدا کند.

حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان ، ۲۰۰۱۴ برزیل و۲۰۱۸ روسیه از افتخارات تیم ملی فوتبال ایران بوده است.

کاروان های ورزشی ایران در ۱۷ دوره از مسابقات المپیک حضور داشته که از دوره دهم، ورزشکاران کشورمان در قالب کاروان جمهوری اسلامی ایران راهی مسابقات المپیک شدند.

۸ دوره که اتفاقات چشم گیری در آن رخ داد وحتی بانوان با توانمندی های بی نظیر خود به مدال رسیدند که قبل از انقلاب هرگز اتفاق نیفتاده بود.

هویت بخشی به ورزش زنان با حجاب اسلامی. رنان در سال های قبل از انقلاب وسیله ای در دست حکومت برای پیشبرد اهداف خود بودند. بانوان در دوران طاغوت ورزش می کردند اما وررش به زنان ثروتمند محدود می شد.

ضمن آنکه از ورزش زنان به گونه ای استفاده می شد که جنبه تبلیغاتی ان بر جنبه سلامت جسم وروان ارجحیت داشت.

طاغوت قصد داشت همه چیز از جمله ورزش را نیز با افکار کشورهای غربی آمیخته کند. در دوران طاغوت ، ورزش بانوان به رشته های همچون ژیمناستیک ، بستکبال، رقص باله خلاصه می شد. با پیروزی اکقلاب اسلامی زنان توانستند راه خود را در دزگر رشته ها نیز پیدا گنند وبا کمک حجاب اسلامی پا به عرصه های بین المللی بگذارند.

طراحی لباس های اسلامی برای بانوان وجداسازی فضای ورزسی بانوان و آقایان از تحولات ورزش بانوان در بعد از انقلاب بود…… ایران در زمبنه حضور بانوان باحجاب اسلامی در مسابقات بستکبال اولین کشوری بود که لباس ها را طراحی کرد و توانست پس از تلاش های زیاد موافقت فیبا را برای حضور زنان با پوَشش اسلامی اخذ کند.

قبل از انقلاب ۹ مربی و ۷ داور زن در کشور وجود داشت و۷ رشته ورزشی در حوزه زنان فعال بود. هم چنین تنها ۱ مجموعه ورزشی متعلق به زنان بود. اما پس ازپیروزی انقلاب اسلامی تا ۵ سال پیش بر اساس سالنامه های آماری معتبر وآخرین سرشماری بیش از ۳۸ رشته ورزشی فعال در حوزه زنان وجود دارد.

بیش از ۳۵ هزار مربی و ۱۶ هزار داور زن در کشور فعالیت می کنند وبش از ۳۰ مجموعه ورزشی مختصص زنان است. زنان ایرانی ان چنان پله های ترقی راطی کردند که ضمن مدال های متعدد در بازی های آسیایی وعرصه های بین المللی موفق به کسب مدال المپیکی هم شدند.

فتح قله اورست از سوی بانوان ورزشکار ایرانی نیز یکی از نقاط عطف ورزش بانوان است.

هم چنان که بانوان در ورزش فعالیت می کنند، در بخش های مدیریتی نیز جای خود را باز کرده اند. حضور در راس فدراسیون های ورزشی، پست های مدیریتی در وزارت ودر سطوح مختلف ورزش از هدایای انقلاب اسلامی به بانوان است …. حضور پر رنگ بانوان ایران اسلامی با پوشش اسلامی در مسابقات، دبگر کشورهای مسلمان را به ابن موضوع ترغیب کرده است وبه عنوان پیشرو در عرصه ورزش، اخلاق، تربیت، دانش…. برای دیگر کشور های اسلامی فرار گیرد. کلید واژه ای که در نگاه مکاتب ِغرب ، فمنیسم ، سکولار، لائبک ….. مورد تائید نیست. هر چند ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی هست آسیب نخواهد دید.

بنا به فرمایش امام خمینی قدس سره شریف چه افتخاری بالاتر از این که زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق وپس از سرکوبی آن، در مقابل ابر قدرتها و وابستگان انان در صف اول، ایستادگی ومقاومتی از خود نشان دادند که در هیچ عصری چنبن مقاومتی وچنین شجاعتی از مردان ثبت نشده است. می توان اذعان نمود عرصه ورزش نمونه بارز آن است.

محمد جواد بیات

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=144219
  • دیدگاه‌ها برای مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی و دوره پهلوی؛ سرانه ورزشی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.